• Anonym (undrar)

Om man får IG på en kurs på komvux? Betala tillbaka till csn?

Nu läser jag på omvårdnadsprogrammet på komvux och det är tre terminer. Eftersom att jag hade läst två av de kurser de har nu på första terminen så valde jag in svenska B på distans för att kunna läsa heltid och därför få mer i bidrag och lån (vilket är ett måste då vi måste flytta till större lägenhet).

Nu upplever jag svårigheter i svenskan just för att jag lägger mkt tid och energi på den andra utbildningen jag läser. Jag kan dessutom inte komma på de lektionstillfällen i svenskan som finns i veckan för att den ena lektionen är sent på kvällen och jag måste hämta min dotter från dagis och den andra lektionen är när jag har en annan lektion. känner att jag inte har någon kontroll över svenskan.. Jag ligger dock inte efter med några inlämningsuppgifter... än..

Då till frågan, om jag nu får IG i svenska B, som läses på distans, kommer CSN kräva tillbaka en del av pengarna? (trots att jag gör uppgifterna osv)

• Svar på tråden Om man får IG på en kurs på komvux? Betala tillbaka till csn?
  • Anonym

Alltså, du har väl anmält till CSN hur många poäng du läser, med detta innebär väl också att du förväntas klara dessa poäng? Dock är jag inte riktigt säker på hur det fungerar med eventuell återbetalning. Om det bara läggs på ditt befintliga lån och återbetalningen påbörjas då du slutar plugga, eller hur det funkar..

• mammatill6

Det bror på hur många poäng det är. Man måste klara ett visst antal poäng per termin. Tror det är 250 per termin eller liknande.

• Anonym (undrar)

kursen är på 100 p

• Anonym

Det är väl först nästa termins studiemedel som påverkas? Så är det i alla fall på universitet.

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2012-02-01 12:54:47 följande:
    Det är väl först nästa termins studiemedel som påverkas? Så är det i alla fall på universitet.
    mjo. men jag bara undrade om man måste betala tillbaka extra mkt bara för att man inte klarar en kurs. Kom bara att tänka på det härom dagen.
  • Anonym

Man betalar inte tillbaka pengarna om man läder med csn även terminen efter, då sätts det kommande studiemedlet ner. Dvs du får mindre csn kommande terminer, tills "skulden" för den ickegodkända kursen är betald.
    Studerar du inte terminen efter, kommer du att få ett återkrav på pengarna för kursen.

Csn kräver en viss procent klarade poäng/period, men den sätts efter ifall man fått studiemedel innan etc..Tror det är runt 75% poäng som måste vara klarade för att man ska kunna få fortsatt studiemedel. Har du läst fulltid på skolan plus en distanskurs, så att du har mer än 100% studietakt?
    Men det är väl egentligen bara att ringa/maila CSN så får du rätt svar direkt..

• Anonym

Nej du blir inte återbetalningsskyldig eller måste betala nått extra för du får IG...been there, done that.

• Kastrullresan

IG är ett betyg så du blir inte återbetalningsskyldig. Om du däremot inte ens är där eller presterar något alls så att du inte får något betyg alls, U eller streck vad de nu väljer att använda, då blir du återbetalningsskyldig.

Se därför till att åtminstone göra några resultat även om de inte är godkända så borde CSN vara lugnt för tillfället. 

• mammatill6
    Kastrullresan skrev 2012-02-01 20:15:45 följande:
    IG är ett betyg så du blir inte återbetalningsskyldig. Om du däremot inte ens är där eller presterar något alls så att du inte får något betyg alls, U eller streck vad de nu väljer att använda, då blir du återbetalningsskyldig.

Se därför till att åtminstone göra några resultat även om de inte är godkända så borde CSN vara lugnt för tillfället. 

Det där stämme inte. IG så får du betala tillbaka. Fick ett ig förra terminen för en praktikplats jag inte fick. Det godkändes inte av csn
  • Anonym (hermodsstudent)

jag läste 350p i höstas på komvux, klarade inte 50p.
    fortsätter läsa nu under våren, och iom att jag hade missade poäng sedan en herrans massa år tillbaka från just komvuxstudier så blev jag INTE beviljad nytt studielån för att det fattades 40p.
    Så jag läste en 50p kurs på 4 dagar och får nu studielån igen!

jag läser nu mina kurser via hermods..:) väääldigt praktiskt! har 2 barn och behöver inte ha dem på fsk mer än 15h/v dessutom!:)

ts, det går att ta kurser på distans, se till att göra det med din svenskakurs så du slipper rusa på lektioner när du eg inte kan eller hinner!
    då kan du ta det i någorlunda egen takt men ändå inte missa lektioner och poäng..

• tystlängtan
    mammatill6 skrev 2012-02-01 20:24:11 följande:
    Det där stämme inte. IG så får du betala tillbaka. Fick ett ig förra terminen för en praktikplats jag inte fick. Det godkändes inte av csn
    Du har fel, klippte det här från csn:s hemsida:
    "Om du inte klarar att uppfylla resultatkraven, men har varit registrerad på och läst alla kurser du fått studiemedel för, får du behålla de studiemedel du redan fått.

Har du däremot läst färre poäng än vad du fått studiemedel för, exempelvis om du avbrutit en kurs, får du betala tillbaka det du fått för mycket.

För att få nya studiemedel måste du ha tillräckliga studieresultat. Vi prövar då normalt resultaten från den period du senast haft studiemedel. Vi kan ta hänsyn till personliga förhållanden som kan ha inverkat på studieresultaten."

• Anonym (undrar)
    Anonym (hermodsstudent) skrev 2012-02-01 20:30:26 följande:
    jag läste 350p i höstas på komvux, klarade inte 50p.
    fortsätter läsa nu under våren, och iom att jag hade missade poäng sedan en herrans massa år tillbaka från just komvuxstudier så blev jag INTE beviljad nytt studielån för att det fattades 40p.
    Så jag läste en 50p kurs på 4 dagar och får nu studielån igen!

jag läser nu mina kurser via hermods..:) väääldigt praktiskt! har 2 barn och behöver inte ha dem på fsk mer än 15h/v dessutom!:)

ts, det går att ta kurser på distans, se till att göra det med din svenskakurs så du slipper rusa på lektioner när du eg inte kan eller hinner!
    då kan du ta det i någorlunda egen takt men ändå inte missa lektioner och poäng..

jag vet att det går att läsa på distans, det är ju det jag gör på svenskakursen.
  • cloudberry79
    Avbryter du kursen blir det återkrav, annars får du helt enkelt bara svårt att få beviljat mer studiemedel nästa termin. Så, häng med så gott det går. Bäst är ju om du klarar godkänt i kursen, annars bör du försöka uppnå IG i alla fall, till skillnad från inget betyg alls.

En annan fråga: Finns det verkligen INGEN som kan ta hand om ditt barn en stund en gång i veckan så du kan gå på lektionen? Din sambo? Släkt?Vänner? 
    If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (undrar)
    cloudberry79 skrev 2012-02-03 08:50:48 följande:
    Avbryter du kursen blir det återkrav, annars får du helt enkelt bara svårt att få beviljat mer studiemedel nästa termin. Så, häng med så gott det går. Bäst är ju om du klarar godkänt i kursen, annars bör du försöka uppnå IG i alla fall, till skillnad från inget betyg alls.

En annan fråga: Finns det verkligen INGEN som kan ta hand om ditt barn en stund en gång i veckan så du kan gå på lektionen? Din sambo? Släkt?Vänner? 
    nej, vi bor i en ny stad, 23 mil från släkt och vänner så ingen kan se efter vår dotter. Den enda lektionen som jag verkligen kan gå på är till kvällen och då jobbar min man och jag måste hämta vår dotter från dagis innan de stänger. Jag behöver komma till en lektion men kan inte det för då kan ja bara sitta där kanske 30 min och sen måste jag dra. Jag hade inte tänkt avbryta kursen. Men ja ville veta vad som händer om man får IG.
  • Karl Pilkington

En grej till också:

om du tänker avbryta kursen så kontakta skolan och gör det omgående. För om du inte gör det utan låter kursen så att säga rinna ut i sanden, så kommer skolan att anmäla att du har avbrutit den. Och de gör det utifrån det sista datum det går att säga att du gick kursen. Om du hade varit närvarande på lektionerna så hade troligtvis sista tillfället då du varit närvarande gällt som avbrottsdatum. När du läser på distans så är det något annat som räknas. Det kan dock variera från ställe till ställe, reglerna är lite oklara. Men exempelvis kan det handla om när du lämnade in en uppgift sist eller hade kontakt med din lärare på nätet.

Det som händer då är att csn kommer att kräva dig på pengar som du har fått efter det datumet, så då blir du återbetalningsskyldig.

Hoppas du förstår vad jag menar, det kan låta lite krångligt. Men så är det på mitt jobb iallafall, och jag jobbar på komvux.

• Zvartaliljan

När du läser på gymnasiell nivå krävs det studieresultat på 100% (80% för högskolan) avklarade kurser (minst godkänt) för att du ska få studiebidrag om du vill fortsätta studera. Jag har detta svart på vitt i ett mail från CSN, och dt står även på hemsidan, då jag fick IG på en kurs och därmed blev jag inte beviljad nytt studiemedel för nästa termin, inte föränns jag klarat av studiekraven, alltså fått godkänt på kursen eller annan kurs på minst lika många poäng. Om du inte ska läsa vidare efter detta så testar de inte dina resultat. Återbetalningsskyldig blir du bara om du anmäler att du avbrutit/inte läst kursen. Betalar du då tillbaka så krävs det inte heller några resultat från dn kursen om du vill läsa vidare sen.

Svar på tråden Om man får IG på en kurs på komvux? Betala tillbaka till csn?