• Anonym (Elin)

Erat första gynekologbesök?

Hur gamla var ni då ni gjorde erat första gynekologbesök?

Skiljde den undersökningen sig från dom andra undersökningarna ni fått göra senare?

Jag var 15 då jag gjorde mitt första gynbesök. Jag var skitnervös, men hade en bra gynekolog. Först blev ja jätteskraj när jag insåg att de va en man. Men han va jättelugn o satt o prata med mig säkert en kvart innan ja fick ta av mig. Spände mig dock ganska rejält genom hela undersökningen.

Sen en sak jag undrar över är det här. När han hade kännt i slidan sa han att eftersom det var första gången jag var där så ville han känna lite via analen med. Han frågade t o m om det var okej. Jag sa typ att det var ok. Trodde de skulle göra ont men de kändes inte så farligt som ja trodde. Han var verkligen superförsiktig och skulle nog kunna tänka mig att träffa han igen.
    När jag var där nästa gång så fick ja en äldre dam som undersökte mig, och hon var okej hon med. Men hon undersökte mig aldrig i rumpan. Frågade henne till och med om hon skulle göra det, men fick till svar att det behövdes inte.
    Är det så att dom bara känner i rumpan första gången eller? Bara undrar eftersom jag är en sån människa som bara måste veta allt!      

• Svar på tråden Erat första gynekologbesök?
  • Anonym (Va?)

Jag var 16 första gången. Gjorde vaginalt ultraljud då, så det var ingen egentlig gyn-undersökning. Vad gjorde du där som 15-åring om man får fråga? Man blir inte kallad så tidigt., i alla fall inte numera.

• Lena

Har bara gjort anal undersökning efter förlossningen aldrig på någon av de andra undersökningarna. Ser ingen anledning till att det skulle göras...

• Anonym (Elin)
    Anonym (Va?) skrev 2012-02-01 11:46:35 följande:
    Jag var 16 första gången. Gjorde vaginalt ultraljud då, så det var ingen egentlig gyn-undersökning. Vad gjorde du där som 15-åring om man får fråga? Man blir inte kallad så tidigt., i alla fall inte numera.

Jag hade trassel me mensen. :( Har fortfarande de ibland.
  • Arktisk

Jag började springa på gyn som 13 åring, på grund av riktiskt svår mensverk. Första gång var på undgomsmotagningen, och där är der ju profs på att hantera ungdommar. Snabb och enkel undersökning av barnmorska, hon visade alla intrument och förklarade hur det skulle gå till först.

• Anonym (lisa)

Är 37 år och har aldrig varit till gynekolog och därmed aldrig fått en fullständig gynekologisk undersökning. Har varit till barnmorska och tagit cellprov och gjort efterkontroll efter mina förlossningar, men det är ju inte riktigt samma sak.

• IkeaKastrull

Jag var 16 och ville kolla upp mig efter en våldtäkt, könsdomar och så. Det var hemskt. Kvinnan pratade hela tiden om att jag var fet (lätt överviktig, lite mullig) och att jag kommer få svamp och stinka där nere om jag inte går ner i vikt. Inte det man vill höra i den sitsen eller åldern... Hon rörde iaf inte analen.

Efter den gången har jag bara låtit bli undersökt vid förlossning, eftersom det är nödvändigt. Efterkontroll har jag aldrig vågat.

• Ravenna

Jag var 25, behövde hjälp med att mensen oförklarligt hade upphört och inte kom igång igen av sig själv. Vi gjorde ett ultraljud och passade på att testa för klamydia och ta cellprov. Gynekologen var duktig - en yngre tjej - men det gjorde riktigt ont att ta cellproverna och mycket obehagligt när hon körde runt med ultraljudsgrejen och kollade äggstockarna. Jag var väldigt spänd och tyckte att det var mycket obehagligt. Efter det har jag gjort 2 undersökningar till - en vid 30 för p-piller och en vid 31 för svamp. Vid varje gång har jag passat på att lämna cellprov. Tänker inte utsätta mig för mer gyn-pill än nödvändigt.

• Anonym (Elin)

Nån fler?

• Anonym (Elin)

Är det verkligen ingen som blivit undersökt på det viset som jag beskriver?

• Anonym (Vero)

Jag var 24 tror jag och jag sökte gynekolog pga att jag började få mensvärk helt plötsligt vilket jag aldrig haft förr. Så jag ville bara kolla upp det så att det inte var något fel.

Hon gjorde en försiktig undersökning med ena handen utanpå magen och så ett vaginalt ultraljud för att kolla så att äggledare och äggstockar såg bra ut.  

Svar på tråden Erat första gynekologbesök?