• Vanilla ice queen

Vad äter ni vegetarianer när det ska vara riktigt festligt? ( inte köttsubstitut)

Jag är inte riktigt helt vegetarian men skulle vilja ha lite förslag på festlig vegetarisk mat! Jag använder inte köttsubstitut som qourn och sojjafärs/korv och dyl...

• Svar på tråden Vad äter ni vegetarianer när det ska vara riktigt festligt? ( inte köttsubstitut)
  • Estraven

Vet inte riktigt hur festligt du menar men:

Gratinerad Canneloni fylld med spenat och ricotta-ost är riktigt gott.
    Fylld aubergine
    Fylld portabellosvamp (fyllning av lök, hackad svamp, persilja, citron, vitlök) ev. med ost på.
    Toast med kantarellstuvning
    Jordärtskocksoppa (förrätt)
    Avocadosoppa m tryffelolja (förrätt)
    Crostini med oliv-och kapristapenade
    smördegsknyten med ex. svampfyllning eller blandning av soltorkade tomater, fetaost och oliver
    Hasselbackspotatis är alltid festligt tillbehör.
    Annat gott till är jordärtskockspuré.

Nån finare sallad, ex: romanablad, granatäpplekärnor, valnötter samt ev. ädelost.

• Estraven

Efterrrätter är ju lätt ialla fall-har inte stött på särskilt många ovegetariska efterrrätter

• ModestyB

Varför äter du inte sk. köttsubstitut? Vill du leva och må bra på enbart vegetarisk kost så måste du ersätta köttet med något,det går inte att bara utesluta det. Tar man talriksmodellen som exempel (funkar inte riktigt för veggies, eftersom vi ska lägga till lite mer protein) så ska samma mängd på tallriken vara protein, som tidigare var kött. Sojaprotein, seitan osv. är oerhört bra.

Hur som. en riktigt god veggielsasagne med en lyxig sallad funkar alltid, samma sak med moussaka, men i bägge använder jag färs. Annars kan man göra paprika och ädelostpaj (om man äter ost) med sallad till.

• Vanilla ice queen

ModestyB: Jodå jag äter bönor, linser, ärtor frön, nötter osv. Sen äter jag kött någon enstaka gång Ost äter jag fast helst inte hårdost:)) men desertost, haloumi, mozzarella, feta, getost, färskost går utmärkt:)

• Vanilla ice queen

Varför? Föredrar att äta och laga mat från grunden. Äter helst sattviska livsmedel och efter Ayurveda men följer det inte slaviskt. Det kan slinka ner både lite godis, en bit kött och ett glas vin ibland. Men som oftast äter jag så här. Men vill ha tipps på fler vegetariska roligare matalternativ

• Bulusu

Kan rekommendera indiska maträtter som ex. indisk böngryta med äppelchutney, eller ungsbakade rotfrukter med linsbiffar. 

Om du äter enligt ayurveda så måste du först bestämma om du bör äta enligt vata, pitta eller kapha - kostråden skiljer sig avsevärt åt mellan olika kroppstyper. 

Svar på tråden Vad äter ni vegetarianer när det ska vara riktigt festligt? ( inte köttsubstitut)