Jag blev så oerhört felbehandlad.
Hej. Jag är en 28 årig 2barns mamma, och är så himla förtvivlad. Jag har som liten alltid varit mer sjuk än mina syskon. Haft mycket smärtor och haft svårt att röra mig som alla andra. Under hela mitt liv har jag försökt att få reda på vad som är fel på mig, men hela tiden blivit negligerad av läkarna. Detta har följt mig fram tills idag, men mitt liv blev totalförstört för ca 4 år sedan. Jag levde ihop med en man, (mina barns far) som, till en början var hur fin som helst, men efter att vår yngsta föddes började han dricka mycket och det eskalerade ganska fort, jag blev misshandlad och levde väldigt otryggt. För att barnen skulle få mat så var jag tvungen att tigga ihop den varje dag, då pappan tog pengarna för att konsumera sitt beroende. De sista åren jag levde med honom så gick jag ner till 46 kg. Jag fick varken äta eller sova, och jag tappade mina tänder och mitt hår. Till slut blev han så våldsam att han stängde in mig i hemmet, tog min legitimation och lämnade mig utan mat. Jag fick inte se på TV, jag fick inte prata med min familj i telefonen och jag var tom tvungen att låsa alla dörrar från utsidan. Toaletter, sovrum och barnens rum. Jag fick inte ens hålla i en penna!! Då valde jag att fly. När vi kom till kvinnojouren som jag hade fått tag i så mådde jag så fruktansvärt dåligt att jag inte orkade stå upp. Socialen som jag kontaktat kom till mig på ett mycket oväntat besök, där de framförde att om jag inte gjorde som de sa så "skulle de ta mina barn"!! Jag var vid et tillfället alldeles för ställd för att kunna säga något. Det var ju inte det första jag väntat mig då jag precis flytt för mitt och barnens liv!!! Det som jag hade förväntat mig skulle bli en vändning i vårat liv, blev istället ett ännu värre Helvete. Vi skulle åka till ett hem där vi skulle få "KRISHJÄLP" och stöd. Till början sa jag nej men efter att de hotat mig så var jag tvungen att gå med på det. Jag tänkte att vi kanske kunde få en bra hjälp i alla fall. Då kom nästa schock! När jag skulle hämta det nödvändigaste från vårt hem så hade de bytt lås på dörren! Vi kom inte in så att vi kunde ta våra kläder. Och pappan ägde kontraktet, så vi fick gå där ifrån tomhänta. Slutligen kom dagen då vi skulle åka. Stället låg till en större ort i södra Sverige, där vi blev inhysta i ett litet rum. Efter att ha varit där ett par månader så började jag inse att socialen ljugit. Detta var inte ett hem för familjer som befann sig i akut kris, utan ett utredningshem!! Där befann vi oss i 6 månader och varje dag fick jag höra av personalen hur "lat" jag var, och allt jag gjorde var fel. Personalen på detta stället var rent ut sagt bedrövliga! De kunde smyga på en då man var ensam för att säga något dumt, och de skrev rena lögner på de papper de skickade till socialen!! Jag trodde aldrig att det skulle kunna hända mig! Det värsta av allt var att det jag berättat tilldem i förtroende om allt jag fått gå igenom med pappan, det skrev dom upp och skickade till soc, som i SIN tur skickade kopior till pappan. Efter 6 månader hade gått så fick jag bara en dag reda på att de skulle ta barnen ifrån mig, eftersom jag var så dålig!! Det hela var så overkligt att jag än idag inte fattar det. När jag kom ut på gården stod det en beväpnad polis på gårdsplanen tillsamans med FOSTERFAMILJEN. Socialen fanns inte ens där. De sa att de skulle skicka hem mig till min man.Sedan blev allt blankt, det enda jag minns är att jag sprang till tågstationen och tänkte hoppa ner på spåret, men av nån anledning så ändrade jag mig och vände tillbaka, för att få nästa chock. Jag fick inte komma in för att ta mina saker från rummet. De slängde ut mig på gatan. För andra gången i mitt liv på kort tid. Jag vet inte hur jag kom att hamna på en kvinnojour i den nya staden, men där hamnade jag i alla fall. Och bodde i 1 1/2 år. Jag fick inget stöd från min soc eller ens ett samtal. En dag då jag var ute med en vän så fick jag plötsligt väldigt ont i magen. Det hela gick väldigt fort, men jag vaknade upp på sjukhuset, och det visade sig att jag helt plötsligt fått hjärt stillestånd. Varför detta skedde kan inte läkarna svara på än idag, men jag tror att det blev för mycket belastning på hjärtat pga allt jag fått utstå. Jag fortsatte dock att bli sämre hela tiden, och till slut tappade jag känseln i handen. Vid det tillfället befann jag mig på min gamla hemort för att fira jul med familjen. Läkaren som tog emot mig var oerhört arrogant och otrevlig. Han skrattade åt mig när jag berättade åt honom vad jag hade för bekymmer. Efter mycket om och men så kom jag till jouren igen och blev ännu sämre, då föll känseln i benen bort. Och då mindes jag att jag har varit med om det tidigare när jag varit yngre. Jag fick komma på magnetröntgen och göra ett ryggmärgsprov. Det visade sig att jag har Multipel skleros. Mediciner och läkarkontakter gick oerhört fort att få när de hade svart på vitt. Men då kom en ny chock. När jag fått min diagnos så fick jag veta att min kära mor just fått en canser diagnos. Det var ett rejält slag under bältet. Jag gick igenom en mycket svår period och fick tillbaka mina panik ångest attacker. På det fick jag diagnosen svår depression och posttraumatisk stress. Min mor blev dock frisk och jag började återhämta mig, tills socialen ringde för att tala om för mig att de inte tänkte betala för mitt boende mer. Och jag hamnade på gatan igen. Nu var jag ensam i en stor stad, utan anknytning och dessutom hemlös och sjuk. Jag har nu flyttat runt de senaste 4 åren på massor med olika ställen. 1 vecka på ett ställe, 1 dag på ett annat , 3 mån på ett ställe. Detta har hållit på med fram till för 8 månader sen. Då fick jag ett rum på ett utslussboende/ behandlingshem. Jag har dock inte den sortens behandling som de ger här men jag har tak över huvudet. Träffar mina barn 1 enda helg i månaden. Jag är så ensam och så ledsen. Ena dagen har man ett hem, ett jobb och en familj, andra dagen är man ensam. Utan hem, utan familj lever med en skyddad identitet och dessutom allvarligt sjuk. Men jag säger bara. OM något går fel, vänd er aldrig till socialen. Om du trodde att ditt liv var hemskt så blir det sju resor värre med socialens hjälp. De bryr sig inte alls om människor som är i behov av hjälp, och speciellt inte utsatta kvinnor eller sjuka.