• oOMayaOo

Förskoleintervju ikväll, vad ska vi fråga om?

Vi har blivit inbjudna till en intervju på ett av de förskolor som vi har satt vårt barn i kön till. Vem som ska intervjua vem har inte framgått men jag ser det som en självklarhet att det är VI som kommer intervjua DEM. Skrattande

Jag sitter och sammanställer de frågor vi vill ställa men skulle behöva lite tips från er som redan har barn i förskola. Vad är det viktigt att ta reda på i förväg?

Hitills har jag skrivit ner frågor om personaltäthet, personalomsättning, rutiner, konfliktlösning, jämnsställdhet och genus mm.

• Svar på tråden Förskoleintervju ikväll, vad ska vi fråga om?
  • Anne69

Allra viktigast tycker jag det är att få veta om barngruppens storlek och sammansättning. Hur många barn och i vilka åldrar o vilka kön?

Kanske också lite om hur en dag på förskolan ser ut samt om hur inskolningen ska gå till. Annars tycks du ha fått med det viktigaste. 

• Michanna

Mat - gjord på plats  ?  näringsiktighet ?

Hur gör man med vikarier ?

Hur ofta är barnen ute ? har dom schema att visa ? ( tex måndag- skapande, tisdag - utedag , onsdag - mullemm )

• oOMayaOo
    Anne69 skrev 2012-02-01 15:18:24 följande:

Allra viktigast tycker jag det är att få veta om barngruppens storlek och sammansättning. Hur många barn och i vilka åldrar o vilka kön?

Kanske också lite om hur en dag på förskolan ser ut samt om hur inskolningen ska gå till. Annars tycks du ha fått med det viktigaste. 

Just ja, inskolningen! Det hade jag glömt.
  • oOMayaOo
    Michanna skrev 2012-02-01 15:19:30 följande:
    Mat - gjord på plats  ?  näringsiktighet ?

Hur gör man med vikarier ?

Hur ofta är barnen ute ? har dom schema att visa ? ( tex måndag- skapande, tisdag - utedag , onsdag - mullemm )
    De har en kokerska, så maten vet jag lagas på plats. Det är en sak som jag tycker är viktig.

Det är ett föräldrakooperativ så det är vi föräldrar (!) som får hoppa in som vikarier. Hur exakt det går till ska jag fråga mer om ikväll.

Schema och rutiner hade jag redan skrivit ner. 
  • Tesselajnen

Har din kommun någon nöjdhetsundersökning på bland de föräldrar i kommunen som har förskoleplats? I sådana fall gå in och se vad de förskolor du har valt har för resultat där. De brukar visa väldigt tydliga siffror på hurvida det funkar bra eller inte på en förskola!

• Veritaslux

Jag har varit på studiebesök på ett par dagis och jag tycker att jag fått en känsla ganska snabbt om det är ett bra ställe eller inte. Allra bäst är förstås om man får komma när verksamheten är i gång. Man märker snabbt av stämningen, hur personalen verkar trivas osv.

Det allra viktigaste för mig är tryggheten, att personalen trivs och är engagerad, för det genomsyrar all verksamhet. Därefter kommer mycket utevistelse (viktigt tycker jag) och kreativitet. Jag kan leva med att det är storköksmat och slitna lokaler om det finns ett genuint engagemang för barnen. Det kommer märkas och synas (på väggarna i form av barnens "alster" t.ex.) och hur personalen du möter behandlar barnen, varandra och er.

Jag tror att när ni går runt (det borde bli någon form av rundvisning) så kommer du komma på frågor efter hand.  

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Förskoleintervju ikväll, vad ska vi fråga om?