• Anonym

Kan behandlare skriva remiss till sig själv?

Jag sitter och tittar på en lista med ackrediterade KBT-behandlare, och vet förvisso inte vem jag skulle välja eller något sådant, och vet också att man har rätt att få gå till den man själv väljer när man går och får remiss från sin vårdcentral, men jag undrar om man kan skippa vårdcentralsteget, men ändå få högkostnadsskydd..

Alltså att ringa, boka tid och be att personen skriver en remiss till sig själv åt mig.

Då hade jag sluppit gå till vårdcentralen och blanda in fler än nödvändigt - det tar emot att behöva öppna sig till läkaren som kollat en för vanliga halsproblem och dylikt innan, och som man säkert måste gå till igen med vanliga saker, alltså en person som känner igen en, och, bla... men hur jävla dåligt livet funkar.. Det blir tillräckligt jobbigt som det är att gå till ett ställe.

Vet att jag skulle kunna ringa en mottagning bara, och fråga om de skriver remiss till sig själva, men jag har svårt med att ta tag saker, och jag har vetat "att jag skulle kunna" i flera veckor nu utan att göra det, och vetat att jag borde gå i terapi i några år nu, utan att ta tag i det.

Tänker att ju färre ångestinducerande trösklar som finns desto bättre.

• Svar på tråden Kan behandlare skriva remiss till sig själv?
  • Anonym

Nu kan jag ju ha fel men är det inte bara läkare som får skriva remisser? få KBTbehandlare är psykiater/läkare i grunden utan de är psykoterapeuter med psykolog eller socionombakgrund...
    Men får man högkostnadsskydd om man går privat i alla fall kanske? För du behöver ju ingen remiss för att söka terapeut privat.

• Anonym

Nej, det går inte till så.

Svar på tråden Kan behandlare skriva remiss till sig själv?