• Anonym (Smärta-Ärtan)

Ilningarna i huvudet knäcker mig - BILD

Periodvis får jag ilningar i huvudet, det är som om ilningen börjar i bakhuvudet och sedan går som en våg upp på hjässan, ilningen är väldigt koncentrerad och obehaget känns smalt och påverkar inte hela huvudet.
    Ilningarna kommer med någon/några veckors mellanrum och håller då i sig 1-5 dagar.

Har försökt rita på en bild för att visa var ilningen känns, dom svarta fläckarna visar hur ilningen sprider sig.

www.ladda-upp.com/bilder/62948/meningsl-C3-B6st

Att tilläggas bör kanske att jag även ofta har vanlig huvudvärk, samt migrän och dessutom tinnitus. 
    Jag är dessutom ganska stel i nacken, antagligen för att jag sover fel. 

Undrar om någon känner igen sig i det jag skriver, eller ännu bättre varit iväg till läkare på grund av det och vet vad det är?

• Svar på tråden Ilningarna i huvudet knäcker mig - BILD
  • Ajkje

Har du huvudvärk som du inte känner igen så ska du uppsöka läkare för kontroll.
    Boka en tid för undersökning.

• Anonym (Rosa)

det låter som spänningshuvudvärk som utgår från nacken

• Anonym (Smärta-Ärtan)

För något år sedan sökte jag för min då nästan kroniska huvudvärk som mixades med vad jag vill kalla migrän. Läkaren typ gäspade trött något som spänningshuvudvärk och skickade hem mig. 

Dessa ilningar är något jag "berikats" med det senaste, typ.. året.
    Ipren, som är den tablett jag brukar ta mot standardhuvudvärken biter inte på dessa ilningar.
    Kanske borde testa med eze neo eller annan migräntablett? 

• MHBW81

Låter som spänningshuvudvärk. Hur ofta tar du huvudvärkstabletter?

Man kan även få huvudvärk av tabletterna om man tar det för ofta. 

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Anonym (Smärta-Ärtan)
    MHBW81 skrev 2012-02-01 16:46:32 följande:
    Låter som spänningshuvudvärk. Hur ofta tar du huvudvärkstabletter?

Man kan även få huvudvärk av tabletterna om man tar det för ofta. 
    Så vanlig hederlig spänningshuvudvärk kan ge ilningar? Jag har googlat ihjäl mig men den känslan beskriv ingenstans. Vart har du hört något om det?

Jag försöker ta det så sällan som möjligt, vissa veckor klarar jag mig helt utan, andra veckor kan det bli 2-3 ipren. En riktigt dålig vecka kan det bli 3 ipren och en omgång migräntabletter (receptfria) 
  • Lacey

Jag har en spänningshuvudvärk som utgår från musklerna i nacken och som följer musklerna upp över huvudet och det ilar och spänner.

Har även värk i käken (gjort en käkledsartroskopi) som strålar ut i ansiktet. Det ilar och "blixtrar"
    (jag som var rosa)
    Jag tycker du ska kolla upp det med din neurolog.

Dämpas ilningarna av värktabletter?

• Anonym (Smärta-Ärtan)
    Lacey skrev 2012-02-01 17:35:54 följande:
    Jag har en spänningshuvudvärk som utgår från musklerna i nacken och som följer musklerna upp över huvudet och det ilar och spänner.

Har även värk i käken (gjort en käkledsartroskopi) som strålar ut i ansiktet. Det ilar och "blixtrar"
    (jag som var rosa)
    Jag tycker du ska kolla upp det med din neurolog.

Dämpas ilningarna av värktabletter?
    OK.. hm..

Nä, ilningarna finns kvar trots tabletter :( 
  • MHBW81
    Anonym (Smärta-Ärtan) skrev 2012-02-01 18:04:49 följande:
    OK.. hm..

Nä, ilningarna finns kvar trots tabletter :( 

Prova att strunta helt och hållet i tabletter och migränmediciner m.m och bara ta det lugnt hemma. Om det blir bättre utan har du fått huvudvärk av alla mediciner.
    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Lacey

Ok, då låter det ännu mer som spänningshuvudvärk, för värktabletter hjälper inte mot den typen av huvudvärk.

• Colisa

Tänker att det kanske kan ha med spända käkar eller med nacken att göra...
    Du gnisslar inte tänder?
    Tycker du borde kolla upp det där med nacken, kanske en sjukgymnast kan hjälpa dig att hitta bra kudde/madrass?

• Anonym (Smärta-Ärtan)
    MHBW81 skrev 2012-02-01 18:13:32 följande:
    Prova att strunta helt och hållet i tabletter och migränmediciner m.m och bara ta det lugnt hemma. Om det blir bättre utan har du fått huvudvärk av alla mediciner.
    Vissa perioder käkar jag knappt värktabletter, jag är helt säker på att det inte beror på det..
  • IntheSky

De där ilningarna, hur är dom? Inte så att det låter som sockerdricka?

• Villemo

Har precis likadant. Kommer från bak i nacken rister/ilar ända fram i pannan ibland. Vissa dagar kan jag ha det flera gånger och sen kan det gå lång tid tills jag får det igen. Har mycket ont i huvudet i vanliga fall pga spänningshuvudvärk och migrän. Haft så under många år och fått höra att det kommer från nacken. Har skadat nacken när jag var yngre.

• Anonym (Smärta-Ärtan)
    Villemo skrev 2012-02-01 19:32:32 följande:
    Har precis likadant. Kommer från bak i nacken rister/ilar ända fram i pannan ibland. Vissa dagar kan jag ha det flera gånger och sen kan det gå lång tid tills jag får det igen. Har mycket ont i huvudet i vanliga fall pga spänningshuvudvärk och migrän. Haft så under många år och fått höra att det kommer från nacken. Har skadat nacken när jag var yngre.
    Förlåt, men vad skönt att det var någon som kände igen sig!
    Då har säkert allt något samband.

När jag får mina ilningar så kommer dom med ca 2 sekunders mellanrum och sedan på och pulserar 1-5 dagar. 

Äter du några tabletter? Vilka isåfall..? 
  • Ellikapellika

Nu vet jag inte om det som du har är samma som jag hade, men i tonåren hade jag ilningar/blixtar i huvudet. Väldigt lokalt och varje gång de kom duckade jag rent reflexmässigt för att det gjorde så ont.
    Det visade sig hänga ihop med nack-ryggbesvär så om du inte provat sjukgymnastik eller naprapat skulle jag tipsa om att prova det.

• Villemo

Äter bara alvedon/panodil och eeze...men eeze funkar bäst. Är väldigt känslig för läkemedel...

• Miss Juni

Jag har oxå ilningar! Far liksom som impulser genom huvudet, som det blixtrar till.
    Oftast är det över lika fort som det kom.
    Det är jätteobehagligt och jag kan bli helt nojjig på att jag ska få en stroke, aneurysm eller nå´t liknande!

Det händer inte alls jätteofta, och jag har inte ofta huvudvärk däremellan.
    Inte mer än vid första-andra mensdagen, då har jag typ migrän.

Idag har jag haft ovanligt många ilningar, som varat längre än vanligt. De längsta har varat i kanske 30 sek,
    och därför satte jag mej för att googla på detta för att höra ifall där finns fler som har samma - eller om man rent av bör åka iväg och låta undersöka sig... 

• JobbigaSuset

Har precis likadant och jag lider även jag av tinnitus, dock en mild variant men ändå. Är även väldigt stel i nacken då jag lyfter tungt men sällan tränar eller stretchar,,
    Förloppet är exakt likadant hos mig, börjar oftast i bak huvudet för att sedan gå uppåt och sluta på hässan, känns som en kall vind smeker huvudet, ibland känns det även inuti huvudet, typ som om något har brustit,, små områden där det är kallt inuti huvudet,, oftast har jag det bara på vänster sida, brukar aldrig vara på högern,, sedan brukar jag se stjärnor titt som tätt och har även balans rubbningar om än väldigt mildra sådana,, alltså att jag kan känna mej svajig i någon sekund, men inte så jag tappar balansen,, eller nja ibland är det visserligen ganska nära.. Tyckte det var ganska otäckt i början men nu har man liksom vant sig, känns typ som salongsberusning eller nicco kick känsla.
    Kan tillägga att jag är Man på 30 år och det började för ca 2-3 år sedan. Har även ont i käken många gånger. Jag vet att jag gnisslar tänder till och från och med tinnitusen så blir det ännu värre, man liksom spänner sig hela tiden i käken så jag kan bara tippa på att det är något som producerar dessa illningar, eller för att precisera det,, jag får gåshud på skallen,, Jag har kommit fram till att genom att massera när det är som värst, framför allt i nacken kan man dämpa det något, att sova bra är också a och o, menar då mer än 7 timmar per natt då brukar det gå bra,.
    Fast många gånger tänker jag att det är säkert en tumör på gång eller nåt så sånt, men har aldrig kollat upp detta.
    Det värsta är att när man förklarar detta för någon tror dom man är fullkomligt dum i huvudet, riktigt jobbigt, ska det vara så svårt att förstå,, suck alltså, man blir ju klassad som smått idiot så nu håller jag bara tyst om det. Får väl se hur länge man är i livet skämt o sido,, hoppas detta svar hjälpte lite.

Svar på tråden Ilningarna i huvudet knäcker mig - BILD