• EwMa

Nån här som gjort operation på Memira?

Har varit på undersökning på Memira och fått beskedet att jag har två behandlingar som jag kan gå igenom.

Frågan är bara vilken man ska välja? Lasek eller FS-Lasik? Den ena är ju mer smärtsam än den andra och billigare...men ska man ändå göra det så kan man likaväl välja det dyra mindre smärtsamma alternativet...

Nån med erfarenhet av någon av dessa behandlingar här?   

• Svar på tråden Nån här som gjort operation på Memira?
  • iframtiden

Läs på ordentligt. Ofta talas det mest på klinikerna att det är så lätt och går så bra medan verkligheten är en annan. Jag gjorde min operation för 8 år sedan och kommer ha bestående men hela livet. Fick dessutom göra om den och efter det fick jag ett ärr på hornhinnan så jag kunde inte fokusera på ena ögat, som tur var växte det ärret bort efter ca ett år..

• EwMa

usch, det lät inget vidare...det är just d man är rädd för att man ska vara en av de få som råkar illa ut...

men jag har läst och jag kommer göra den...men inte säker helt på vilken.. 

• Fanny b

Jag har laserbehandlat mina ögon hos memira. Jag kommer inte ihåg vad de olika behandlingarna kallades men jag fick välja mellan att göra en behandling där man kunde gå tillbaka till jobbet dagen efter och en annan som krävde en period av sjukskrivning. Jag valde att göra den förstnämnda, kunde inte vara borta från jobbet.

Smärta är ju något individuellt men själv upplevde jag ingen smärta, det enda obehagliga  momentet var när lasern skulle in i hornhinnan.

En operation är aldrig riskfri men för egen del tycker jag fördelarna överväger nackdelarna. Det är så skönt att slippa glasögon.
     På memira fick jag också göra täta kontroller efter ingreppet, det första var en dag efter och nästa några månader efteråt. Samt ett år efteråt.

• EwMa
    Fanny b skrev 2012-02-01 18:00:03 följande:
    Jag har laserbehandlat mina ögon hos memira. Jag kommer inte ihåg vad de olika behandlingarna kallades men jag fick välja mellan att göra en behandling där man kunde gå tillbaka till jobbet dagen efter och en annan som krävde en period av sjukskrivning. Jag valde att göra den förstnämnda, kunde inte vara borta från jobbet.

Smärta är ju något individuellt men själv upplevde jag ingen smärta, det enda obehagliga  momentet var när lasern skulle in i hornhinnan.

En operation är aldrig riskfri men för egen del tycker jag fördelarna överväger nackdelarna. Det är så skönt att slippa glasögon.
     På memira fick jag också göra täta kontroller efter ingreppet, det första var en dag efter och nästa några månader efteråt. Samt ett år efteråt.

ja det är den operationen jag med kan göra...och det är lika många kontroller..
  • Powderpuff

Jag gjorde min FS-Lasik i somras och ångrar inte det en sekund!!! Gjorde operationen kl 12. kl 18 satt jag och kollade på tv utan några som helst problem. Helt klart värt de extra 5000 (?) tycker jag. Har kompisar som gjort den andra operationen och alla säger att bandagelinsen du ska ha på i två dagar skaver nåt så förbannat. Sedan är även FS-Lasiken ytterligare lite säkrare.

Självklart är en operation ändå en operation men jag tycker att man får leva lite on the edge. INGEN har blivit blind av detta ingrepp någonsin så jag va inte orolig. Vilken stad ska du göra i i så fall? 

• Powderpuff

Förresten... är du kund på lensway får du tillbaka 2000 efter behandlingen är klar!

• EwMa

Ja, ja har en kollega som skrämmer upp mig när han gjorde sin Lasek operation, han sa man är ynklig som fan dom 2 dagarna efter för man kan inte göra nånting.

det lutar åt FS:en...det blir i Göteborg i så fall....har ju 2000 kr rabatt genom volvo med :P  

• Fanny b
    EwMa skrev 2012-02-01 18:01:22 följande:
    ja det är den operationen jag med kan göra...och det är lika många kontroller..
    Jag kan rekommendera den. Av naturliga orsaker var jag litet orolig när jag skulle gå igenom den, men fann det lättare än väntat. Fick först en lugnande tablett, ingreppet gick snabbt, och sedan fick jag vila ett tag i lokalen. På kvällen såg jag lite suddigt, och det sved i ögonen, men fick med mig örondroppar och smärtstillande.

De täta kontrollerna gör också att om man blir orolig efter ingreppet så har man en redan en tid för att kolla upp ögonen.
  • Powderpuff

Aaaah. Då blir de ju faktiskt inte så dyrt. Haha!

Jag gjorde min operation hos en iransk man. Kommer inte ihåg hans namn nu när jag sitter i soffan men kan verkligen rekommendera honom. Han har fått en jäkla massa priser och ska vara en av europas bästa ögonläkare. Min man jobbar med en släkting till honom kom det fram senare och han har tydligen mycket bra rykte inom branschen. Så får du välja hade jag valt han!

• Lacey

Jag har gjort min operation på Memira och är så nöjd.
    På Memira försöker de verkligen inte dölja något och pratar mycket om risker och hur ont det kommet göra.
    Jag blev nästan irriterad på allt tjat om smärtan, men de sa att det var för att jag verkligen skulle vara beredd på hur det skulle vara.

På Memira tar de verkligen hand om en!

Jag gjorde en lasik, jag hade inget och välja på då jag har buckliga hornhinnor.
    Jag tyckte inte bandagelinserna var nåt problem, men veckan efter operation var hemsk, men helt klart värt det.

Svar på tråden Nån här som gjort operation på Memira?