Röda kinder
Har en 1åring som är väldigt röd om kinderna, hon brukar alltid vara det litegrann.. men nu är hon jätte röd! Någon som har nån aning om vad det kan vara ?
Har en 1åring som är väldigt röd om kinderna, hon brukar alltid vara det litegrann.. men nu är hon jätte röd! Någon som har nån aning om vad det kan vara ?
lite köldskada?
vanligt att barn får röda kinder på vintern om det är väldigt kallt ute det är som en liten ytlig köldskada i huden. läker av sig självt
Okej, Tack för svaret! Ska hålla koll på det ! Så det inte blir värre!
Femte sjukan?
Alla barn blir ju mer eller mindre röda om kinderna på vintrarna, särskilt när det är extra kallt och de blir torra. Vi smörjer med Weledas "weather and wind" salva, den är till för just sånt här och är kanonbra tycker jag!
Köldskador blir vita inte röda! Att de blir röda är mer pga torrhet och känslighet, huden på kinderna är mycket utsatt och det är därför man brukar smörja.
Smörj kinderna som Skogsvitter säger, MEN var uppmärksamma så att salvan inte innehåller vatten. Vi smörjer gärna på kvällen om det går. Sen att undvika att tvätta ansiktet med vatten os v innan man ska ut i kylan.
Okej, tack för alla svar. Hon är väldigt torr på kinderna, så vi smörjer på kvällen när hon inte ska ut. och det har hjälpt litegrann.
Har en 2åring med mycket torra kinder alltid röda. Smörjer med vattenfri salva morgon och kväll.
De tvättas en hel del runt mun efter varje måltid och torkas en del snor varje dag på fsk med vatten. Tror att de har mycket med de att göra. Märker ofta en liten förbättring under helgerna då jag försöker vara så lite som möjligt i ansiktet på honom.
Ja ska prova weledas som skogsvittra tipsade om!
Mitt tips är smörj med vattenfri salva och försök så gott de går att låta huden vila från för mycket avtorkande och friktion.
Lycka till!
Nu har jag märkt att hon blir mest röd när hon är hemma... undrar om hon inte tål något i hemmet!
Och hon är inte varm på kinderna som man kan bli ifall man leker mycket..
Blir inte klok på vad det kan vara...
Kylskada kan vara bara röd. Det är när kylskadan blivit djupare som huden blir vit. Huden brukar dock vara varm inledningsvis där den är rosa/röd.
Atopiskt eksem sätter sig på kinder bland annat när de är så små. Eksemtider nu i den torra luften.
Ja, men tycker hon är inte ute så mycket ... så det ska hinna bli köldskada..
och nu har det även kommit på hela kroppen...
HAr du kollat på "femte sjukan"? Illröda kinder och sedan röda utslag på kroppen. Kommer och går, blossar upp vid ansträngning eller stress typ.
Jo jag har läst om det! Ska nog ringa vårdcentralen imorgon ifall hon inte är bättre!
Tycker inte om när jag inte vet!
Finns ju så mycket man kan bli röd av...
Diagnosen ställs ändå bara utifrån hur du beskriver symptomen. Tycker du att de stämmer? Liknar utslagen på kroppen de som finns på bliderna? Kommer och går - mer röda ibland?
Femte sjukan är ju supervanlig och de allra flesta får den, bara att man ofta inte ens märker att barnet har det.
Jo, men då vet man ju det!
Joo men precis!
ja vi får se hur det går.. lr om det inte försvinner!