• Anonym (orolig)

Chips är väl inte farligt när man är gravid?

Jag är gravid i v20 och mår väldigt illa. Det är få saker jag klarar att äta nu, men chips går bra. Därför har det tyvärr blivit så att jag ätit rätt mycket chips. Kanske 2-3 påsar/vecka, denna vecka och veckan innan. 
    Nu säger en vän till mig att det är farligt för bebisen! Att den kan få cancer. Det kan väl inte stämma?

Jag oroar mig väldigt lätt, tar tabletter för oro och ångest och har fått dra ner på dosen nu under graviditeten. Och det hon sa nu hjälpte inte direkt.. Nu är jag livrädd att jag gett min lilla tjej cancer. :(

Har hon rätt?      

• Svar på tråden Chips är väl inte farligt när man är gravid?
  • moruppgren

Det har jag aldrig hört något om. Jag åt massor av chips under min graviditet och min tös verkar helt frisk :)

• Anonym

hahahahaha.. förlåt för att jag skrattar men din vännina måste vara bakom flötet... men det hade ju varit bättre om du ahde kunnat äta något annat än bara chips.. försök att äta lite frukt o grönsaker ist...

• Åja81

Såklart att inte bebisen har fått cancer  av att du ätit chips...=) ät på du!!

• Anonym (orolig)

Tack för svaren! Nu känner jag mig lugn igen. :) Tyckte att det lät lite konstigt, men som sagt så har jag väldigt lätt för att oroa mig över saker. Men nu så känns det bra. :)

Tack igen! 

• Mozzy

Det var på tapeten för några år sedan att chips innehöll nått cancerframkallande. Det var bara det att man var tvungen att äta sin vikt i chips i veckan eller något liknande. Ät på du! Fan va gott förresten. Äter du något till typ dipp eller går inte det heller ner? :O

• Anonym (Mr potato)

Potatis är farliga prylar.

• Anonym (orolig)
    Mozzy skrev 2012-02-01 19:31:57 följande:
    Det var på tapeten för några år sedan att chips innehöll nått cancerframkallande. Det var bara det att man var tvungen att äta sin vikt i chips i veckan eller något liknande. Ät på du! Fan va gott förresten. Äter du något till typ dipp eller går inte det heller ner? :O

Jag det var nog det hon syftade på. Och att det då blir väldigt mycket chips för bebis med tanke på vad den väger. Men det är ju inte så att bebis ligger där inne i magen och knaprar i sig en hel chipspåse bara för att jag gör det.. Så det blir väl inte alls samma sak.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-02-01 19:41:37 följande:
    Jag det var nog det hon syftade på. Och att det då blir väldigt mycket chips för bebis med tanke på vad den väger. Men det är ju inte så att bebis ligger där inne i magen och knaprar i sig en hel chipspåse bara för att jag gör det.. Så det blir väl inte alls samma sak.
    Jag tror du bör oroa dig mer över chipsens onyttighet i sig än akrylamid. Som någon sa ovan, det hade varit bättre om du hade ätit något annat, men samtidigt är det under en begränsad period, snart klarar du säkert av att äta mer saker. Du kan ju inte svälta dig bara för att din kompis behöver en foliehatt
  • Mellanmjölkens land

Saltet kanske inte är helt nyttigt eftersom det binder vatten och det brukar man ju göra tillräckligt som det är i o m graviditeten men annars är det inga problem

• Anonym

inte vad jag hört men sjklart lagom mängd 

• Mozzy

Du kanske kan fråga din kompis vad du ska äta i stället. Om chips är det enda som fungerar. Vill hon hellre att du går helt utan något. Ja just det! Akrylamid! Det var så det hette.

Svar på tråden Chips är väl inte farligt när man är gravid?