• Vanilj

Vi ska flytta och har haft en besiktining idag, Hjälp!

Dem besiktiga vår lägenhet och sa att vi måste ta bort fettfläckar på vår tapet men hur ska jag göra det blöter du och skrubbar faller tapeten av , det är en skit tapet.
    Sen hade vi en tv upphängd i sovrummet och den blir det ca 7 borrhål efter han sa att vi fick renovera eller betala för det, Tapeterna vi har här är i ett normalt skick vi har haft dem i fyra år nu och dem är av väldigt dålig kvalite, Känns som dem bara försöker att tjäna pengar på en!
    Hur mycket kan egentligen hyresvärden kräva av en??

• Svar på tråden Vi ska flytta och har haft en besiktining idag, Hjälp!
  • jojjo113

Är ni med i hyresgästföreningen?

• miLLus

tyvärr kan de kräva väldigt mycket vad det gäller skicket av väggar/golv/tak

När jag och min sambo flytta in i hyreslägenhet var det borrhål och spikhål i varje vägg och kostiga plugghål i taken samt flottfläckar.
    Inte så kul att flytta in i det men tursamt gillade jag inte tapeterna så vi skulle måla om ändå.
    Borr hål man själv lägger dit borde man enligt mig rent naturligt ta bort.

• Vanilj

Jojjo- Nej vi är inte det längre vi var förrut men dem hjälpte oss inte så jag tyckte inte det var lönt.

Millus: Jo vi har spaklat men dem säger att det inte kommer att vara tillräckligt i sovrummet där tven hänger för att det är för många hål så dem säger att vi ska renovera proffosinelt eller betala dem att göra det.
    Man månste ju kunna få leva i lägenheten, Det är inte en chans att dessa tapeter som vi fått här kommer att hålla i tio år som min hyresvärd anser att dem ska göra, nu har det gått fyra år och redan från början när vi fått renoverat och man råkat stöta till med barnvagnen gick tapeten av.

• Vanilj

Hur kan man få bort fettfläckar från tapeten??

• tea79

fettfläckarna kommer du aldrig få bort.. De måste tapetseras om.

• Vanilj

Tea79-men jag har hört att det finns nåt man kan göra åt det men kommer inte ihåg hur det var dem sa något med att strycka bort dem med strykhjärn och kökspapper men kommer inte riktigt ihåg hur.

• Pellinell

Sätt upp Återställaren, en sorts tjock glasfibertapet som täcker allt. Sedan målar du på den.

• Shoegal

Jag har bestämt för mig att det finns ett rättsfall på en person som hade fettfläckar på tapet men att man kom fram till att det ingick i "normalt slitage" och han/hon slapp betala. Tyvärr hittar jag inget just nu och jag har inte jättemycket tid att leta :-/

Borrhålen måste absolut räknas som normalt slitage när tom hål efter spegelväggar gör det...

• Vanilj

Pellinell- Tack för tipset!

shoegal-Tack Ja det är klart man ska återställa borrhållen men ska man behöva tapetsera hela rummet?
    Vad kan jag leta på? om det med fettfläckar?

• Vanilj

shoegal- Du är en ängel! Tack så hemskt mycket för din hjälp!

• Pockadockan

hmm... när vi flyttade in där vi bor nu hade besiktningsmannen godkänt precis allt.

Kylskåpet var rollat i en blå färg. (Men angående det hotade vi med hyresnämnden och fick ett nytt) Fettfläckar var det på dom flesta tapeterna och massa plugghål och dessutom hade dom rivit i tapeten... Vi orkade inte bråka om det då vi ändå skulle flytta och dessutom tycker nog jag att plugghål och borrhål tillhör slitage...

Jag tycker du ska kolla upp det närmare. Det kan ju omöjligtvis sse ut som en helt nyrenoverad lägenhet när ni har bott där så lite hål i väggen ska dom väl kunna godkänna

• Vanilj

FrökenW- Ja det är väll konstigt att när man flyttar så måste man renovera eller betala hyresvärden men när man flyttar in så verkar det inte som det är så...
    Min hyresvärd klaga på precis allt och inte bara små fel utan små fett fläckar som jag inte ens har sett med min egna ögon innan.
    Jo jag ska defentivt kolla upp det närmare..kanske bli medlem i hyresgästförmedlingen igen men jag vet inte om dem hjälper för jag har hört att dem inte gör så mycket åt det.
    Tänker inte betala ett öre till hyresvärden utan vi tänker göra allt själv.

• Vanilj

det ska vara inte bara stora fel Inte små fel

• Vanilj

smajla- jag har precis skrivit ett mail till dem.

• halstabletten

Har man många hål koncentrerade till samma ställe räknas det som onormalt slitage.

Det kan hända att ni måste tapetsera om där det finns fettfläckar på tapeten ifall de är stora, men se till att ni inte betalar för de fyra år ni bott i lägenheten, utan att ni batalar för en tidigarelagd tapetsering, alt. att ni gör det själv.

Svar på tråden Vi ska flytta och har haft en besiktining idag, Hjälp!