• Pymsan

Ni som har/haft hormonspiral, vad tycker/tyckte ni???

Jag har länge ätit p-piller men är less på det dagliga komihåget och funderar därför på annat preventivmedel.

Det jag undrar gällande hormonspiral är:

- Gjorde det mycket ont att sätta in den?
    - Upplevde du några biverkningar och i så fall vilka?
    - Hur blev det med mensen - samma, mindre, ökad, försvann helt?

Jag kanske låter löjlig men jag är livrädd för viktökning och akne som biverkning, jag hade stora problem med akne som tonåring samt har kämpat och gått ner 16 kilo i vikt.

• Svar på tråden Ni som har/haft hormonspiral, vad tycker/tyckte ni???
  • Anonym

Satte in min hormonspiral i samband med efterkontrollen efter mitt andra barn.

Gjorde inte speciellt ont.

Lite mensvärk nån vecka efteråt men sen inga problem alls.

Tog lång tid innan jag fick några blödningar alls. Sedan bara nån stänkblödning 1-2ggr om året.

Biverkningar, inte som jag tänkt på...

Plockade ut den efter 4½år och blev gravid inom ett par månader efter. Så det var inga problem efteråt för mig heller...

• Anonym

Ja, för mig fungerade den kanon.
    Har hört en del andra som inte upplevt den lika positiv.
    Men för mig är det det preventivmedel som fungerat bäst...

P-piller fick jag en massa biverkningar av.
    P-staven blödde jag ständigt av.
    Medans hormonspiralen fungerade super.

Antar att det är olika för olika personer...

• Anonym

Haft hormonspiral i 6 år, bytt ut den en gång på de åren. Isättningen gjorde ruggigt ont, jag höll på att svimma, de fick vända bordet så att jag hade huvudet neråt. Jag är snittad två gånger, aldrig fött vaginalt, vet inte om det påverkar. Smärtan försvann nästan direkt efteråt. Ingen mens alls, nån yttepytteblödning någon gång ibland, annars ingenting. Ingen annan biverkning alls. Helt klart det bästa jag har haft, otroligt skönt att slippa mensen och komihågen.

• Hoppfull84

har en mirena hormon spiral sedan i aug, är supernöjd.
    det gjorde inte speciellt ont att sätta in den men hade fått barn bara 3 månader innan så har man aldrig fått barn kanske det gör ondare vet ej. skulle mer säga att det var obehagligt och man fick tänka på nåt annat och stå ut nån minut så var det över.

hade småblödningar var- varannan dag i ca 7 veckor efteråt vilket var lite drygt. men inget ont eller nån infektion eller nåt sånt.

har fortfarande inte fått några tecken på att få nån mens så hoppas att jag är en av dem som sliper mensen helt på spiralen *håller tummarna*

skulle man ångra sig så kan man bara ta ut den så försvinner effekten snabbt, till skillnad från tex p-pruta.
    jag känner inte av den och den stör inte. det känns som ett tryggt alternativ som håller länge och har positiva effekter som minskad/utebliven mens,  är jättenöjd!

• Hoppfull84

apropå det du skrev i ts, har jag inte fått några finnar, fet hy eller viktökning. väger mindre nu än innan graviditeten.

• Pymsan

Hm.....jag har heller aldrig fött vaginalt, har en son som är född med snitt för 2,5 år sen. Låter ju inte kul om det gör ruggigt ont att sätta in, men om det å andra sidan funkar klockrent sen så är det väl värt det förstås.... Hur lång tid tar det att sätta in den ungefär?

• ninnione

Jag satte in min efter första barnet. De stack till i gjorde ont i typ 10 sec, sen molvärk en stund... Hade ingen mens under de 6 månader jag hade den... Däremot gick jag snabbt upp 10 kg... Mindre skoj då jag fortfarande kämpar för att bli av med dem. Jag gick upp när jag hade p-piller också. Gjorde du med det finns ju risken beroende på hur känslig du är för hormoner. Gick du inte upp av piller så är nog inte risken så stor på stab heller eftersom de är såpass lite hormoner jämförelsevis

• Madbe

Om du söker här på forumet så lär du hitta massor. Trådar om hormonspiral kommer upp titt som tätt.. Hur som; jag har bara positiva erfarenheter av spiralen. Tycker inte heller det gjorde ont att sätta in den, även om det absolut inte var skönt på något sätt.. 

Svar på tråden Ni som har/haft hormonspiral, vad tycker/tyckte ni???