• KalleMedÄlgstudsaren

Får era barn veckopeng?

Grabben vill ha veckopeng.

Hur mycket ger ni om ni ger?

Har ni krav på motprestation - alltså, uteblir pengen om barnet inte sköter sig/hjälper till under veckan? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får era barn veckopeng?
  • tahira

Vår son är nyss fyllda 6 och har fått veckopeng i ungefär ett år. Han får två pund i veckan.

Han kan inte "bli av" med sin veckopeng, eftersom vi inte tror på straff i det här hushållet.

Veckopengen får han för att han skall kunna köpa godis på lördagen eller spara till någon leksak han gärna vill ha.

Han måste hjälpa till här hemma, med det får han ingen belöning för, eftersom det är skall vara så självklart. Alla hjälper till i ett hem, inga incitament skall krävas. Veckopengen har alltså ingenting med det att göra.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • RedheadGirl

Min 4-åring får ungefär 20 kronor i veckan för att hon ska få välja själv vad hon vill ha för gottis på lördagarna.. Väljer hon för under 20 kronor, så åker mellanskillnaden ner i spargrisen.. Väljer hon något för 22, så "bjuder" vi på de kronorna..
    När hon blir större och hjälper till hemma, så kommer hon få lite extra för det.. Hur mycket beror på vad det gäller.. Dagliga hushållssysslor som hon kan hjälpa till med kommer inte att ingå i den dealen, men som att tvätta bilen, klippa gräset och sådana saker som görs någon gång ibland kommer ge ett extra tillskott till veckopengen..
    Att ta bort pengarna om hon missköter sig kommer jag inte göra.. Även barn/ungdomar måste lära sig hantera pengar och lära sig värdet på dem.. Då är det bättre att plocka bort privilegier som dator, tv och träffa kompisar..
    Skulle hon ha sönder något som inte är hennes, så kommer hon få ersätta det med halverad veckopeng/månadepeng under den period som krävs för att ersätta..

• lila hibiskus

Min dotter på 17 år har ju givetvis egna pengar som hon gör vad hon vill med. Studiebidrag + extrajobb.

Min son på 14 år har 500 kr i mån

Min son på 10 år har 50 kr i veckan

Min dotter på 7 år har 25 kr i veckan

Min dotter på 4 år har inte börjat få veckopeng ännu. 

• Frontline

Vår son på 4½ ska få sin första veckopeng på lördag, han ska få 20 kronor...
    Gör det mest som en kul grej för vi har sagt att han kan köpa nåt lördagsgodis eller leksak för det, han brukar ju ändå få lite lördagsgodis men nu får han köpa själv och lämna fram pengar och han tycker det ska bli kul.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • annca

Nej, inte än. Vare sig den som är över eller den som är under 5.
    Börjar väl överväga för 7-åringen.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Prospero

6 år, har precis börjat. Ger 10 kr/vecka och det får inte gå till godis för det får hon av oss i lagom mängd. Inget prestationskrav.

• bustjejen

Våra barn ville ha månadspeng istället. 9-åringen får 100 kr/ månad och 6 åringen 50 kr/månad.

• CeeJay

Ja, båda barnen får regelbundet 20 kr varje lördag. Dom är 6 resp 7,5 år.

Vi började med veckopeng (20 kr från start) lite sporadiskt när stora tjejen började i "F-klass" men då fick dom inte varje lördag. 

• Gladskit

Min son fyller snart sex år och får en guldpeng varje lördag.
    Vi började med det i somras när han tjatade om en leksak som han ville ha. Så jag började ge honom 10kr i veckan och så skulle vi se hur lång tid det tog innan han fick ihop 249:-
    Veckopengen försvinner om det är mycket strul i veckorna, det vet han om. Han är mycket för att räkna just nu, jämför och funderar mycket på pengar och sånt. Så han är väldigt mån om att få sin guldpeng vilket är en bra morot!

• KalleMedÄlgstudsaren
    Gladskit skrev 2012-02-03 10:29:42 följande:
    Min son fyller snart sex år och får en guldpeng varje lördag.
    Vi började med det i somras när han tjatade om en leksak som han ville ha. Så jag började ge honom 10kr i veckan och så skulle vi se hur lång tid det tog innan han fick ihop 249:-
    Veckopengen försvinner om det är mycket strul i veckorna, det vet han om. Han är mycket för att räkna just nu, jämför och funderar mycket på pengar och sånt. Så han är väldigt mån om att få sin guldpeng vilket är en bra morot!
    Ett halvår eller mer alltså? Det är lite lång tid att vänta i min värld när man är fem år.
  • skånegås

Min 5,5 åring fick sin första idag. Fast det blev månadspeng med en gång. Vi är så dåliga på att komma ihåg veckopeng... Han får en symbolisk 20-lapp. 7-åringen en 50-lapp och 9-åringen en 100-lapp i månaden.

• Mirakel familjen

Ja - sonen är snart 17 år. Så han får 200 kr i veckan. Sonen har några uppgifter att göra så som plocks i och ur diskmaskinen, gå ut med sopprna, ta in ved, passa lilla syster. Han har såna saker han klarar av. Vi kan ej ställa för dtora krav pgs hans handikapp och funktionshinder. Dottern är bara 19 månader så hon får ingen.

• EmilyB

Dotter på 1.5 år.
    Vi sätter in 2000 kr i månaden(bank) till henne nu.
    När hon kommer att kunna spendera egna pengar kommer hon att få pengar i handen.

Motprestation blir ärlighet. 

• Gladskit
    KalleMedÄlgstudsaren skrev 2012-02-03 15:44:22 följande:
    Ett halvår eller mer alltså? Det är lite lång tid att vänta i min värld när man är fem år.
    Absolut, det är jättelång tid. Men det var liksom det som var meningen  med hela upplägget.
    Han frågade i tre veckor ungefär hur mycket pengar han hade och om det skulle räcka. Sen glömde han bort den där leksaken (som tydligen inte var så JÄTTEJÄTTEVIKTIG!).
    Så det fanns aldrig något krav från min sida att det var det pengarna skulle gå till.
    Däremot så pratade vi om det för någon vecka sen. Att NU har du så mycket pengar i din spargris att du faktiskt skulle kunna köpa vattengeväret du ville ha i somras, om du vill. Men nu var det inte intressant längre, nu vill han spara till att köpa Star Wars-lego istället
  • Marie30

När barnen slutade med gemensamt leksum och fick varsitt rum i höstas införde vi lördagsgodis till den som städat sitt rum på lördagen. Man får välja 5 kr istället för godis om man vill och det gör 6åringen. Yngsta, som är 3,5 väljer godis.

Svar på tråden Får era barn veckopeng?