• Längtan92

Vad tycker du är bäst & godast med sushi?

Ja jag jobbar ju på en sushi bar, och driver en blogg om det företaget och sushi i allmänt.

så jag undrar helt enkelt vad ni tycker är godast och bäst med sushi? och av det komma fram till hur företaget kan utvecklas och bli bättre.

Mvh 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 00:24
    Jag svarar också på alla frågor om sushi =)

• Svar på tråden Vad tycker du är bäst & godast med sushi?
  • Minne00

För min del är de det där rullarna som innhehåller Crabfrish och gurka... brukar dock bli idiotförklarad när jag beställer 6 sådana  .. men det är ju dem jag gillar.....
    Vet inte hur många gånger perosnalen tittat på mig som om jag är en idiot .....

Tykcer ju att de är goda!
    gillar egentligen inté riset ohc är alergisk mot skaldjur så var sall jag göra....    
    Säkert inte mycket till hjälp men jag skulle var jätte tacksam om jag inte behövede känne mig som en idiot när jag köper det jag giller... 

• Tow2Mater

1. Råa fisken, speciellt laxen och tonfisken. Med wasabi och ris.
    2. Algbladen som fisken o riset lindas i.
    3. Allt annat kan skippas. :)

• Längtan92
    Minne00 skrev 2012-02-01 23:31:49 följande:
    För min del är de det där rullarna som innhehåller Crabfrish och gurka... brukar dock bli idiotförklarad när jag beställer 6 sådana  .. men det är ju dem jag gillar.....
    Vet inte hur många gånger perosnalen tittat på mig som om jag är en idiot .....

Tykcer ju att de är goda!
    gillar egentligen inté riset ohc är alergisk mot skaldjur så var sall jag göra....    
    Säkert inte mycket till hjälp men jag skulle var jätte tacksam om jag inte behövede känne mig som en idiot när jag köper det jag giller... 
    Vi säljer väldigt många norimaki rullar som dom heter, du kan alltid fråga om du kan få med bara grönsaker i eller med lax. Det är standard på alla sushi ställen, och du är ingen idiot som gillar dom, dom är suuuper goda! =) 
  • Längtan92
    Tow2Mater skrev 2012-02-01 23:35:06 följande:
    1. Råa fisken, speciellt laxen och tonfisken. Med wasabi och ris.
    2. Algbladen som fisken o riset lindas i.
    3. Allt annat kan skippas. :)
    haha, okej, tackar! 
  • giftgrodan

laxnigiri, och ingefäran! Man får på tok för lite ingefära, och det borde finnas som tillval: "EXTRA JÄTTEMYCKET INGEFÄRA" för 5 kr extra.

Räkorna är riktigt goda också, men varför i heela friden sitter stjärtarna kvar? Sjukt irriterande att behöva pilla bort dem innan man äter!

• Längtan92
    giftgrodan skrev 2012-02-01 23:46:07 följande:
    laxnigiri, och ingefäran! Man får på tok för lite ingefära, och det borde finnas som tillval: "EXTRA JÄTTEMYCKET INGEFÄRA" för 5 kr extra.

Räkorna är riktigt goda också, men varför i heela friden sitter stjärtarna kvar? Sjukt irriterande att behöva pilla bort dem innan man äter!
    Oftast kan man alltid fråga om mer ingefära eller säga till i kassan, när man köper att man vill ha extra mycket.

Hos oss är det gratis att får mer ingefära, och det är alltid bara att säga till.

Dom sitter kvar för att det är fräschare så, på så sätt ser det inte ut som vi pillat extra med maten, men vill du inte ha stjärtarna kan du nog säga till om det i kassan så kan dom nog fixa det om inte så får du nog tyvärr pilla bort stjärtarna själv. 
  • Längtan92

ingen mer som gillar sushi eller som har frågor?

• Mascaraklumpar

Förutom maten så älskar jag de där rullbanden som maten åker på som  vissa restauranger har. Dels ser det så snyggt ut, och dels är det bra att man kan välja precis de bitar man vill ha. Sedan skulle jag vilja ha fler ovanliga bitar när jag köper sushi, det är lite tråkigt när det bara är lax, räkor och avokado hela tiden.

• Längtan92
    Mascaraklumpar skrev 2012-02-02 07:45:08 följande:
    Förutom maten så älskar jag de där rullbanden som maten åker på som  vissa restauranger har. Dels ser det så snyggt ut, och dels är det bra att man kan välja precis de bitar man vill ha. Sedan skulle jag vilja ha fler ovanliga bitar när jag köper sushi, det är lite tråkigt när det bara är lax, räkor och avokado hela tiden.
    definera ovanliga bitar =) så jag har något att gå på.
  • Tow2Mater

Japanskt öl och plommonvin är trevliga inslag om ni har alkoholtillstånd. :) 
    Och take-out.

• TEDDEN

Se till att verkligen jobba på risets kvalitet, klibbighet, kompakthet och syra/sötma! Det är den genomgående största besvikelsen när man äter sushi i Sverige och som verkligen är utslagsgivande. Dessutom skulle jag vilja ha större och bredare laxskivor, precis som det skall vara! 

• Nemi76

Vet inte om detta är till någon hjälp för TS men den absolut godaste sushin jag ätit var i Riga på Planeta Sushi. Hoppas länken till det jag åt ska fungera:
    http://www.planetasushi.lv/menu.php?dish=236&scat=25&lang=en

Annars gillar jag maki-bitarna som är "vrängda", alltså med riset och tex sesamfrön osv på utsidan och något krämigt gott på insidan    

• annca

Gari, soya och wasabi!

Sashimi!
    riset, tja... ungarna älskar det, men jag tar gärna sashimi.

Bojkottar räkorna, även om jag tycker de är goda, för miljöns skull!

Lax, mussla, makrill och smörfisk är favoriterna, och norimaki med japansk majonäs, avacado och mango.
    Nori med romkorn, eller laxtartar.
    Ett av ställena här i stan burkar ha något slags "kuddar", känns som något friterat, fyllda med ris, som är jätegoda.

Däremot hoppar jag helst ål, och tonfisken är inte bästa favoriten heller, även om jag äter den.
    Omeletten är inte heller så rolig...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

Ja just ja! California rolls, är det inte så de brukar kallas, makirullarna med riset på utsidan, ofta rullade i sesamfrö?

Tycker också om när laxbitarna är garnerade med lite syltad rödlök, fint hackad salladslök, rostade sesamfrön etc...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Zixi

Sushi smakar extra gott om man kan äta det med gott samvete, dvs ej hotade fiskar eller jätteräkor.

Sen är det givetvis så att fisken ska vara i toppkvalitet och riset behandlat korrekt, men det är självklarheter.

Jag är väldigt förtjust i laxnigiri.  När det kommer till uramaki är jag mindre traditionell och gillar spännande bitar. Tycker att ChillOut har några av de godaste uramaki jag ätit, finns många favoriter på deras meny. www.chilloutsushi.se/index.php  Barely Leagal och EarthQuake är mums!

När det kommer till ingefära så ska den vara söt och mjuk, trådig och för skarp/syrlig ingefära går bort.

2010-07-20 3040/50
  • Nemi76

Jag kan även tillägga att jag är en av de som inte äter sushi på korrekt sätt. Jag doppar både ris och fisk i sojan eftersom riset suger upp massa mumsig soja och ingefäran kunde kvitta, den smakar parfym så den hoppar jag mer än gärna över

Svar på tråden Vad tycker du är bäst & godast med sushi?