• Anonym (Vad kan man göra)

    Hur ska man kunna hantera hans humör

    & anklagelser?

    Min familj vill inte veta av mig pga honom. Jag sa upp bekantskapen med min bästa vän sen 10 år för hans skull. Ringt på en massa hundar idag för hans skull.  Han har hotat allt och alla i min närhet. Sen anklagar han mig för att ljuga trotts att jag får skicka en massa bevis. Precis som han alltid fått vad jag än gjort / gör. Ändå fortsätter han att anklaga mig bryta ner mig lite till.

    Han har svartmålat mig inför sina vänner och familj. Kallar mig div saker.

    Att han fick griller på min vän var för att jag hade gått ner ganska mycket i vikt & han frågade henne om råd inför en julklapp. Hon hade sagt köp en ny garderob. det hade han bokstavligen tolkat just så & började kalla henne gold digger osv. Sen hade vi ett bråk några månader senare. & jag ringde henne i ren panik, just för att han blev extremt hotfull. Då frågade hon honom om han var störd & ja sen va cirkusen igång igen. Efter det var hon hora & han hotade henne & hennes familj (dock sa han det aldrig till henne, utan till mig.)

    Efter det så har hon försökt bjuda över oss osv för att lätta upp stämningen. Han har gått med på det några gånger för att sen starta bråk om att han inte vill se horan som han kallar henne.

    Han anser att hon ska be om ursäkt för vad hon sagt till honom iom att hon sa störd över högtalartelefon. Vilket tydligen är stor skillnad mot att säga saker bakom ryggen. Jag tycker dock att båda är lika illa.

    Han hotade min familj iom att han inte gillar min far för att han är tystlåten, det har han tagit som från början att dom ogillar honom. Vi var även nere när pappa fyllde år & han älskar swartzwaldtårta & så det var ju givet att det skulle finnas. Men några började skoja om namnet & sa svartskalle tårta. Det var verkligen skämt å inget allvarligt bakom det. (har sj utlänskt påbrå & även han.) Detta gjorde ju honom såklart förbannad över att jag då inte hade sagt åt dom. Men som sagt det fanns inget allvar i skämtet.

    Efter mycket om & men kom vi iaf fram till att det var lugnt att jag träffade min vän utan honom. Men varje gång jag kollat av med honom om det är lugnt att jag drar dit har det blivit bråk om det. Jag anser att man kollar av med sin partner om man drar iväg.

    Så under dom 16 månaderna han & jag har varit tillsammans så har jag träffat min vän ca 5 ggr.

    Det har gått så långt att jag gör typ allt han skriker om när han är arg, vill säga lagt ut min hund på annons för hon skulle akut bort. Skulle skaffa en ny hund åt honom. ja listan kan göras ännu längre.

    jag ljög en gång för honom om att jag skulle träffa en spåkvinna ( va halvsanning för jag skulle prata med henne i telefon 1 timme.) & efter att ha pratat med henne hade jag tänkt dra & träffa min vän. Nu blev det inte så & jag var hemma.

    Dock kunde jag inte gå bakom ryggen på honom så jag berättade vad jag hade gjort.

    Men det var ganska lugnt om det tills för typ 6 månader sen. Nu måste jag bevisa allt & bevisen är ofta enligt honom falska.

    Men att han ljög för mig i över 6 månader om sin härkomst (vilket spelar mindre roll det är ju inte ursprunget man älskar iaf.) samt att han hade barn. Jag har förlåtit honom helt för det.

    Men varför har denna hysteriska osäkerhet kommit från hans sida & viljan att avskärma mig från allt & alla?

    jag misstänker att han även ljugit om andra saker under vårat förhållande & jag har bett honom bara vara ärlig så vi kan lösa detta på ett vettigt sätt.

    Vi har även varit inne på parterapi & han har tyckt att det varit en ide. Vi hade en tid också men lyckades bråka precis innan så då ville han inte gå.

    Alltså även om man nu bara lyft fram dom negativa sidorna har han också många fina, vilket har fått en att vilja kämpa för detta.

    Men hur ska jag få honom att släppa in mig & bli ärlig (om det är som jag tror). Jag kan ju inte finnas där för honom när han håller på såhär.

    Hur jag än försöker vara honom till lags så hittar han anledningar till att starta nya bråk.

    Hur tusan löser man detta? För jag vill verkligen göra det på bästa sätt.

  • Svar på tråden Hur ska man kunna hantera hans humör
  • Tommy parterapeuten

    Hej
    Det du beskriver låter väldigt allvarligt. Om han hotar och om han begränsar din värld gör han något som på sikt kan få svåra konsekvenser för dig. Han har redan gjort att du även i din fråga beskriver hur du allt mer underkastar dig hans vilja genom att undra om du kan göra mer för att göra honom nöjd. Hans beteende måste ändras och du behöver se till att skydda dig ifrån det situation du befinner dig i. Att gå till en parterapeut kan vara en bra början och det är positivt att vill gå dit, men redan innan dess behöver du vara tydlig med att du inte accepterar hot. Om det fortsätter bör du nog lämna honom.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Hur ska man kunna hantera hans humör