• Anonym

240-dagarsvillkoret vs 6 mån arbete

Hej,

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan 240-dagarsvillkoret och det här med att arbeta 6 månader för att få SGI fastställd. Det är samma sak så vitt jag kan se. 
    240-dagarsvillkoret beskriver ni så här:
    För du ska få en SGI fastställd så ska du 240 dagar innan barnets födsel/beräknad födsel ha arbetat stadigvarande med en inkomst som överstiger 180 kr per dag. 

Sedan finns det också alternativet om jag har en anställning på minst 6 månader så kan jag få en SGI fastställd. Båda sätten leder till samma resultat/mål; få en SGI fastställd? Korrekt? Eller har jag fel?
    Då undrar jag; vad är skillnaden?
    Om jag har en fast anställning, behöver man ens prata om 240-dagarsvillkoret? Isåfall, är 240-dagarsvillkoret för dom som saknar en aktuell anställning? Man har helt enkelt presenterat en fördel för dom som inte har turen att ha anställning när föräldrapenning ansökes om första gången.

Om det ovan  nu stämmer; vilken SGI går före? Den som utvinns ur 240-dagarsvillkoret eller den utifrån min faktiska nuvarande anställning? Den som är fördelaktigast för mig? 

• Svar på tråden 240-dagarsvillkoret vs 6 mån arbete
  • Försäkringskassan

Hej!

Resultat blir samma SGI.

Man behöver ha arbetat i minst 6 månader för att vi ska kunna fastställa en SGI. Men vid föräldrapenning finns det är särskilt villkor, 240-dagarsvillkoret.
    240-dagarsvillkoret innebär att man måste ha haft arbete och inkomst 8 månader innan beräknad förlossning, därigenom varit försäkrad för en sjukpenning över 180 kr per dag, för att kunna få ersättning utifrån sin SGI för de första 180 dagarna.

Det innebär alltså att om man bara arbetat 6 månader så får man en SGI fastställd men man kan inte få ut föräldrapenning enligt den SGI:n förrän det tagits ut 180 dagar på barnet.

Hälsningar
    Maria, handläggare

• Anonym

Hej,
    Jag vet inte om det är jag som missförstår dig eller om det är du som missförstår mig...
    Hur kan resultat bli samma SGI om SGI:n som utvinns ur 240-dagarsvillkoret bygger på en anställning med en årsinkomst på t.ex. 200 000 kr och den anställning som finns nu bygger på en årsinkomst på 250 000 kr? Scenariot kan vara antingen löneförhöjning eller ny arbetsgivare, så jag förstår inte hur du kan säga det är samma SGI. Det skulle bli två olika SGI och då måste någon utav dom ha olika företräde. Det säger du indirekt också i citatet nedan...

"Det innebär alltså att om man bara arbetat 6 månader så får man en SGI fastställd men man kan inte få ut föräldrapenning enligt den SGI:n förrän det tagits ut 180 dagar på barnet."
    Ok... Vart kan jag hittade den informationen på eran hemsida? Det har jag aldrig hört talas om. Det innebär då att den SGI som utvinns ur 240-dagarsvillkoret har då företräde (framför den SGI på nuvarande anställning) tills 180 dagar på sjukpenningsnivå på barnet har tagits ut? Efter det så utgår man ifrån det nyaste/senaste SGI?

• Försäkringskassan

Hej!

Man kan ha 2 SGI fastställda på sig. En som vi kallar för SGI sjukpenninggrundande inkomst, när det gäller föräldrapenningn kallar vi den FGI.
    När det gäller ersättningsnivån så är det olika utredning beroende på vilken ersättning du tar ut.
    Ex: om du blir sjuk räcker det med att du har arbetat i 6 månader eller kommer att arbeta i 6 mån för att kunna få ut ersättning. 

Ex: föräldrapenningen, för att få 80 % av sin inkomst ska man ha arbetat i minst 8 månader innan beräknad förlossning.

Hälsningar
    Tella, handläggare

Svar på tråden 240-dagarsvillkoret vs 6 mån arbete