• Jessiika

Spraymåla möbler?

Nu behöver jag alla tips och råd jag kan få! Jag älskar att göra om loppis/blocket fynd med ny färg, men jag avskyr penseldrag och märken från en roller.

Nu ska jag testa mig på att spraymåla med burkar, mannen har en färgspruta till sin kompressor som vi har använt på möbler och det blir fint, men vi får det inte att bli blankt. Så nu ska jag som sagt försöka mig på att spraymåla.

Vilket märke/vars ifrån har ni köpt era sprayburkar? Hur bra blir det? Har ni grundat före? Har ni klarlackat?

Någon som testat att spraya med dessa från clas ohlson?
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

Sitter färgen bra? Jag ska måla en tripp trapp stol vit och vill såklart ha så bra resultat som möjligt :)

• Svar på tråden Spraymåla möbler?
  • Pappa G

Förarbetet är ju än mer viktigt vid sprutmålning.
    Grundfärg beroende på underlag.
    Ingen större skillnad på sprayburkar. Ex. Biltema har ju stort urval av kulörer.
    Klarlack ger blankare yta, men fungerar inte på alla färgtyper.

Att ni inte fått det blankt med kompressordriven färgspruta måste bero på något.
    Fel färgtyp? För hög viskositet? Dålig luftkvalité?

En riktig lackfärg struken med en riktigt bra pensel ger en slät yta på ex. en trämöbel.
    Sedan kan man lägga ytterligare lack ovanpå för slitagestyrka på ytan.

• HäckHäxan

När jag målat möbler med lackfärg så har jag aldrig fått penselmärken, bara en slät fin och blank yta när det torkat och härdat till sig, kalasfint

Jag är usel på att spraylacka, får alltid rinnmärken om jag inte är ytterst försiktig. Så jag föredrar pensel och lackfärg framför att spraya i alla lägen

• Jessiika
    Pappa G skrev 2012-02-02 10:53:33 följande:
    Förarbetet är ju än mer viktigt vid sprutmålning.
    Grundfärg beroende på underlag.
    Ingen större skillnad på sprayburkar. Ex. Biltema har ju stort urval av kulörer.
    Klarlack ger blankare yta, men fungerar inte på alla färgtyper.

Att ni inte fått det blankt med kompressordriven färgspruta måste bero på något.
    Fel färgtyp? För hög viskositet? Dålig luftkvalité?

En riktig lackfärg struken med en riktigt bra pensel ger en slät yta på ex. en trämöbel.
    Sedan kan man lägga ytterligare lack ovanpå för slitagestyrka på ytan.
    Vi köpte nån färg på flugger tror jag där de sa att man skulle spä ut den med vatten för att kunna sprutmåla, och då blev den supergrumlig så det känns inte värt att göra om det igen :/

Har alltid målat med lackfärg och har köpt bra lackpenslar för dyra pengar, men tycker ändå att det syns streck...

Min man är en hejjare på att spraymåla efter många timmar i garage med ommålning av mopeder & motorcyklar och allt sånt. Så jag kommer överlåta sprayandet till honom med hans bra teknik :)
  • Jessiika
    HäxanSurtant skrev 2012-02-02 10:56:08 följande:
    När jag målat möbler med lackfärg så har jag aldrig fått penselmärken, bara en slät fin och blank yta när det torkat och härdat till sig, kalasfint

Jag är usel på att spraylacka, får alltid rinnmärken om jag inte är ytterst försiktig. Så jag föredrar pensel och lackfärg framför att spraya i alla lägen
    Härligt att du lyckas utan penseldrag, själv har jag aldrig gjort det trots bra penslar & färg. kanske min teknik som är fel? hehe.

Min man är superduktig på att spraya så det överlåter jag till honom, jag söker information och han målar sedan :) hihi
  • HäckHäxan
    Jessiika skrev 2012-02-02 11:08:26 följande:
    Härligt att du lyckas utan penseldrag, själv har jag aldrig gjort det trots bra penslar & färg. kanske min teknik som är fel? hehe.

Min man är superduktig på att spraya så det överlåter jag till honom, jag söker information och han målar sedan :) hihi
    Kanske. Men jag har målat med pensel hela mitt liv och de är lite min hobby, kanske har man arbetat in ett handlag som sitter eller nått sånt

Tror de handlar om rätt mängd färg på penseln, inte snåla, men inte för mkt så det blir rinnigt. Jag har inte ens gjort nått super arbete innan, bara ruggat upp gamla färgen med lite sandpapper och sen kört rakt av.
Svar på tråden Spraymåla möbler?