• Marilyn

Förlorat min smak

Hej

Undrar om någon har varit med om samma sak som mig? Jag har varit riktigt sjuk sedan måndags i förra veckan. Antingen en riktig monsterförkylning eller så influensan. Ont i bihålor, snorig, huvudvärk, lock för öronen och hostig bland annat.

I förra veckan märkte jag då att jag inte kände någon smak när jag åt. Tänkte att detta berodde på min förkylning och att smaken skulle komma tillbaka när jag började bli frisk.

Nu känner jag mig bättre, fortfarande inte helt bra, men mycket bättre än i förra veckan. Jag använder nässpray för att motverka min täppta näsa, har lite huvudvärk och hosta kvar, men annars mår jag ganska bra. Men min smak har inte kommit tillbaka!

Läste lite på internet och det kan tydligen vara så att smaken kan försvinna om man utsätts för något traumatiskt. Detta var ju inget trauma, men jag har verkligen mått skitdåligt.

Har någon varit med om samma sak, och kom smaken tillbaka för er? Jag känner mig nästan handikappad och har absolut ingen lust att äta när jag inte känner hur det smakar. Fortsätter det så tänker jag kontakta sjukvården, men inte förrän jag är helt frisk.          

• Svar på tråden Förlorat min smak
  • exiteme

Inget ovanligt om man är förkyld. Det går över om en dag eller tre.

• W Goldberg

Du använder nässpray och där har vi svaret.
    Överdriven användning kan ge dom problemen du har.
    Om du slutar med nässprayen så kommer troligen smaken tillbaka om en vecka eller så, men använder du den nästa gång du blir förkyld kan det ta bara ett par dagar innan du sitter där utan smak igen.
    Jag vet inte om det kan ge bestående men, men jag skulle vara väldigt återhållsam med nässpray i framtiden.
     Jag föredrar täppt näsa framför förlorat smaksinne.

Jag har mao upplevt samma som du.

• Marilyn

W Goldberg
    Nässpray kan inte vara problemet eftersom jag enbart använt det i 2 dagar. Smaksinnet försvann en vecka innan dess.

Jag avvaktar och ser hur det blir, det är skrämmande hur jobbigt det är utan att jag inte känner vad saker smakar. Det som är positivt är att jag inte äter ngt onyttigt eftersom det ändå inte smakar ngt!

• Bäverly

Hej ts!! Finns du kvar på fl? Jag undrar, hur gick det för dig?! Jag undrar för exakt samma har hänt mig nu och jag börjar få panik ärligt talat. Jag har NOLL smaksinne. Kaffe smakar som varmt vatten, och jag smakar inte ens chilli. Med vänlig hälsning, en smaklös

• anonym010105

Bump.
    Är också (antagligen i onödan) orolig för mitt lukt och smaksinne.
    Varit förkyld i snart ett par veckor och mitt lukt och smaksinne försvann helt i början av denna vecka.

Hur vanligt är det tro att detta kan utvecklas till något permanent?

• Puckis

Hej!
    Tänkte höra hur det gått för er som förlorade smaksinnet, kom det tillbaka när ni blev friska från förkylning?

Jag upplever exakt samma sak nu. Det startade med förkylning, hosta, feber och nästäppa. Nu har nästäppan släppt, men mitt lukt- och smaksinne är helt obefintligt, och så har det varit i ca 4 dygn nu.
    Det är kraftigt frustrerande och ledsamt att inte kunna känna varken lukt eller smak.
    Som någon skrev, kaffet smakar lika mycket som hett vatten gör, dvs ingenting :(

Någon som vet hur länge denna tortyr håller i sig?
    Har ni tips på någon huskur och/eller hjälp för att få tillbaka lukt-och smaksinnena?

Förlorat lukt- och smak
  • Loncelot

Det kommer tillbaka, jag har så i perioder håller på i några dagar för att sedan komma tillbaka.

• ohjavisst

Jag var utan smak OCH lukt i ett helt år, och trodde det var kört för min del, att det aldrig skulle komma tillbaka men nu efter lite mer än ett år så har det sakta men säkert kommit tillbaka. Nu vet jag ju inte om jag har fått tillbaka det HELT eftersom det var så länge sen jag hade både smak och lukt så jag kommer inte ihåg, men väldigt mycket har kommit tillbaks iallafall! Det är verkligen lycka för mig.

Svar på tråden Förlorat min smak