• Philippa

Ont i halsen - svarta fläckar??

Jag har enormt ont i halsen, feber, ont i båda öronen och ont i bihålorna... feber fastän jag tagit både alvedon och ipren... Ska till läkaren idag kl 15.15...har haft ont sedan i söndags...

Men nu tog jag en ficklampa och tittade ned i min hals... jag är knallröd och ser svarta och gula fläckar på tonsillerna.....

Vad är det?? Kan det vara halsfluss eller annat äckligt?   

• Svar på tråden Ont i halsen - svarta fläckar??
  • annca

Hög feber som inte vill ge sig och vita/gula fläckar brukar vara ett tydligt tecken på halsfluss, ja.

Svarta fläckar...? Låter udda.
    Hmmm...  Inte så att det helt enkelt är skuggor i alla skrynklor man har på halsmandlarna?

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Philippa
    annca skrev 2012-02-02 14:18:39 följande:
    Hög feber som inte vill ge sig och vita/gula fläckar brukar vara ett tydligt tecken på halsfluss, ja.

Svarta fläckar...? Låter udda.
    Hmmm...  Inte så att det helt enkelt är skuggor i alla skrynklor man har på halsmandlarna?

Nja.. det ser inte ut som skuggor.... men jag blev orolig när jag såg fläckarna...

Jag är 38 år och har aldrig nånsin haft halsfluss så därför känner jag inte igen detta... 
  • TEDDEN

Halsfluss, ta en tur till VC och få en kur antibiotika.

• annca

Ah. Jag var halsbarn, minst en halsfluss per säsong...  fram tills dess jag var 25. :-P

Du får nog svar om fläckarna i em. Lycka till. Är det äkta bakteriell halsfluss står du nog inför en antibiotikakur och då är det över på ett par dagar.
     Är det däremot något virus så... är det bara att vänta ut och lida och se glad ut under tiden  :( Kanske be om en något starkare värktablett.

(Nu vid 40 har jag ta-i-trä- börjat klara mig undan, trots två barn i skola och på dagis)

• 2småunder

Jag hade en kille som fick "pusssjuka" åå bara för det kommer jag inte på det riktiga namnet!! Men han hade grymt ont i Halsen och feber och just svarta fläckar.. Men Gud att det står helt still i huvudet.. Men det var ganska allvarligt eller så han fick inte anstränga sig fysiskt på jätte lång tid efter det att han blivit frisk och sådant för då fanns det risk att det skulle bryta ut igen.. Men han gjorde ju ett simpelt test hos läkaren och fick beskedet på en gång.. Vila å sånt var det enda som hjälpte kommer inte ihåg om han fick penicillin.. Lycka till ialf! Å krya på dej!

• annca

Ja just det ja. Körtelfeber! Bra att du ska till läkare, så det blir uppkollat, för som föregående talare sa, så ska man ta det väldig lugnt då och totalt avhålla sig från alkohol odyl.
    (det hade jag också som 10-åring. Har aldrig haft så hög feber förr. Tror det är en virusinfektion, någon herpesvirusstam...)

• Philippa

Läkarens diagnos: halsfluss, örininflammation på höger öra samt misstänkt körtelfeber.. fick dubbel dos antibiotika i 7 dagar samt blev tillsagd att söka vård i tid nästa gång så det inte går så här långt...

Men man tror ju att det bara är virus i början.... 

• annca

Aj! Lite av varje alltså... :P
    Ta det lugnt nu och krya på dig!

• Brio

Jag hade mörklila/svarta små fläckar på ena halsmandeln för några veckor sedan. Det försvann efter några dagar ;O 

Krya på dig! 

• Sirpa Laktosali

Du har inte ätit något sötbröd med svarta små korn på?

• Philippa
    Sirpa Laktosali skrev 2012-02-02 16:21:15 följande:
    Du har inte ätit något sötbröd med svarta små korn på?

Nej....
Svar på tråden Ont i halsen - svarta fläckar??