• Delfinen

Backad 16-17 dagar på ultraljudet från SM??!!

Hörrni nu behöver jag er!!
    Jag väntar vårt andra barn, och med dottern så flyttades jag 5 dagar tillbaka om man jämförde senaste mens och sedan med deras mätning.. det var ju okej, förstår man ju att själva befruktningen kan diffa några dagar...

Denna gången så hade jag helt regelbunden mens, hade koll på ägglossningen igen, osv.. precis samma...
    Jag blev backad TIO !! dagar på det tidiga ultraljudet jag fick... (fick ett pga att jag var iväg på långresa 2 månader och de trodde jag skulle missa intervallet för RUL..)

Nu idag var jag på RUL och skulle då vara 19+4 enligt läkarens beräkning på mitt tidiga ultraljud, datumet jag fått då var typ 23/6 som BF..
    Men så idag när barnmorskan var färdig med RUL-undersökningen så säger hon 1/7 till mig !!!!
    Jag blir heeeeeeeeeeeeeeeelt ställd....
    Framför allt för att jag får VERKLIGEN inte ihop det rent fysiologiskt.. vet inte om ni förstår, men med befruktning, senaste mens, när allt kan ha "Kommit till", osv....
    De mäter ju kroppsdelarna, så det är ju inget facit, men ändå??!!

Sist födde jag 42+0 så visserligen behöver ju datumet inte stämma alls med verkligheten...
    Men jag vill ändå kolla med er!!

Är det någon som blivit backad så mkt i datum som mig & har det känts som det stämt?
    Har ni då gått efter det datumet/den veckan som ultraljudet sagt?
    Hur har det stämt med förlossning?
    osv..

Snälla berätta lite...

(Jag fick en ny tid om 2v, mest för att hon blev så paff att jag inte kunde få ihop det... ska se om jag går på det, eller om jag får bara ta detta nu och gå vidare... känns lite som man börjar på noll snart?? Ska min graviditet bli typ 48 veckor eller??! ja ni kanske förstår......)                         

Älskade lilla tös - 090815
  • Svar på tråden Backad 16-17 dagar på ultraljudet från SM??!!
  • Pickeli

Jag fick BIM den 19 sept enligt SM och 8 okt enligt RUL. Ut kom en knappt 3 kg tung bebis den 10 oktober så det stämde bra med RUL för oss

• Pickeli

"Jag fick BF" skulle det stå i början

• Delfinen
    Pickeli skrev 2012-02-02 19:33:03 följande:
    Jag fick BIM den 19 sept enligt SM och 8 okt enligt RUL. Ut kom en knappt 3 kg tung bebis den 10 oktober så det stämde bra med RUL för oss
    Var det ditt första barn?

Det var rätt många dagars diff på 19/9 till 8/10 också!! Phu!!
    Skönt det stämde för dej iaf!

Jag tror de flesta tar det bättre än jag, men jag minns bara hur ooooooerhört långa de två veckorna över tid kändes, och att nu backas ännu mer och jag räknar med lång övertid även nu så blir graviditeten som att den går mer bakåt än framåt tycker jag :(     
  • tomisamat

Jag blev utsatt för samma sak denna gången. Var på RUL i fredags (27/1) och blev tillbaka flyttad 8 dagar. Får inte ihop det med mens och sex överhuvud taget. Samt att jag har varit på tre ul innan och då har de alla fått samma datum.
    Tog upp detta med min läkare, hon sa att det finns de som mäter fel. Men de kan inte ändra på datumet, det är RUL datumet som gäller. Var lika med min föra graviditet. När de under den graviditeten gjorde ett ul två veckor efter RUL så visade det sig att det inte stämde men då kunde de inte ändra datum och när sonen föddes 4 veckor för tidigt så sa den barnmorskan att det måste vara fel. Min moderkaka var fullgången och hade aldrig klarat fyra veckor till sa hon.

• Delfinen
    tomisamat skrev 2012-02-02 19:35:22 följande:
    Jag blev utsatt för samma sak denna gången. Var på RUL i fredags (27/1) och blev tillbaka flyttad 8 dagar. Får inte ihop det med mens och sex överhuvud taget. Samt att jag har varit på tre ul innan och då har de alla fått samma datum.
    Tog upp detta med min läkare, hon sa att det finns de som mäter fel. Men de kan inte ändra på datumet, det är RUL datumet som gäller. Var lika med min föra graviditet. När de under den graviditeten gjorde ett ul två veckor efter RUL så visade det sig att det inte stämde men då kunde de inte ändra datum och när sonen föddes 4 veckor för tidigt så sa den barnmorskan att det måste vara fel. Min moderkaka var fullgången och hade aldrig klarat fyra veckor till sa hon.
    Men shit vad konstigt??
    4v?? Det var ju rejäl diff!!!!!!!!!!!!!!

Ja jag misstänkte precis samma, att de ändå kommer räkna mig efter detta datumet nu vad jag än säger om min egen kropp och vad som känns fel ??!!
    Jag blir liksom förvirrad i allt - jag vill faktiskt veta vart jag är, även om jag vet att ett datum inte är någon fakta.
    Ibland känns det som ultraljudet kunde kvittat idag.. jag tyckte det såg ut som hon var lite slarvig när hon mätte, men det är väl bara för att jag själv är så noggrann och nitisk och vill ha kontroll kanske...? haha :)   
  • Pickeli

Ja första! Andra blev flyttad 2 dagar. Han kom dock på BF +6 en lååång väntan! :)

Äh den kommer när den kommer, tjata till dig extra kontroller mot slutet bara så allt är okej där inne!

• Delfinen
    Pickeli skrev 2012-02-02 19:39:59 följande:
    Ja första! Andra blev flyttad 2 dagar. Han kom dock på BF +6 en lååång väntan! :)

Äh den kommer när den kommer, tjata till dig extra kontroller mot slutet bara så allt är okej där inne!
    Det märkliga är lite utvecklingsgrejor och sånt.. att jag känt fosterrörelser och sånt sedan länge nu ju!!
    Å nu SPARKAR den verkligen på utsidan och det "poppar ut" och sånt, det känns ju lite tidigt i vecka 18+3 kanske? Jaja... jag ska försöööööka smälta detta, men det blev faktiskt oerhört förvirrande och konstigt :( Jag känner mig lite ledsen på nåt vis när graviditeten knappt känns som den går framåt? Jag har varit i vecka 18 i 2-3v nu typ... ?? 
  • SandraMariaH

jag har två bekanta som blivit flyttade 4veckor bakåt på rul, när de kom in i rummet trodde de det var i v19 men blev flyttade till v15. En tredje blev flyttad 3veckor bakåt. Med bf har rul-datumet stämt. diff på någon som fått några dagar innan men också de som gått över rul-datumet. Själv blev jag flyttad två dagar framåt med min tjej, dock kom hon fyra dagar innan ändå :)

• Ettantian

Nu kom inte jag ihåg när datumet skulle varit enligt sista mens men iaf någon gång i början på Juni, enligt ett UL jag gjorde vecka 10 blev sen datumet 14/6 sen enligt RUL blev datumet 21/6. Ines föddes 2/6 3370g, det var mitt andra barn på första var datumet enligt sista mens 16/1 och enligt RUL 14/1 men hon föddes 17/12 :)

• Elvis Mamma

Trots att jag har stenkoll på mens och ägglossning så har sista mensen aldrig stämt med vare sig första barnet eller nu med andra. Är gravid och enligt sista mensen är jag beräknad 15 Juni men enligt RUL 2 Juli, jag fick komma tillbaka efter två veckor så igår var jag där igen å allting såg bra ut, den lilla har växt och 2 Juli stämmer fortfarande. Med sonen var de lika, då hade jag BF enligt SM 20/3 men enligt RUL 1/4, sonen kom den 9/4 och vägde 3130 så BF enligt RUL stämde bättre än SM.

Min barnmorska har ingen förklaring till detta då jag har regelbunden mens och ägglossning men en förklaring kan vara att man har fler än en ägglossning på en månad då det faktiskt är fullt möjligt

Tror alltså inte att du behöver oroa dig

Pojke född 060409. BF tvåan Juni 2012
  • Elvis Mamma
    Delfinen skrev 2012-02-02 19:43:50 följande:
    Det märkliga är lite utvecklingsgrejor och sånt.. att jag känt fosterrörelser och sånt sedan länge nu ju!!
    Å nu SPARKAR den verkligen på utsidan och det "poppar ut" och sånt, det känns ju lite tidigt i vecka 18+3 kanske? Jaja... jag ska försöööööka smälta detta, men det blev faktiskt oerhört förvirrande och konstigt :( Jag känner mig lite ledsen på nåt vis när graviditeten knappt känns som den går framåt? Jag har varit i vecka 18 i 2-3v nu typ... ?? 
    Jag känner också sparkar på utsidan å då har jag ändå moderkakan i framvägg så det är nog inge konstigt med de å vi verkar ju ska nästan exakt samtidigt
    Pojke född 060409. BF tvåan Juni 2012
  • Sannaslim

Enligt min senaste mens skulle bebis komma den 26e december men enligt rul den 12e januari. Nästan 3 veckors skillnad där. Jag fick aldrig ihop det själv och orka inte börja tjafsa om det med bm kände att de inte lyssna på mig när jag undra om det. Ville oxå göra tul i början av jan för att se bebis storlek och det fick jag inte heller. Som tur var fick jag hjälp av en osteopat och sätta igång fl så bebis kom den 7e jan och vägde 4580gram och var helt "klar". Vill inte ens tänka på hur fl hade varit om jag gått över tiden enligt bms beräkningar

• Baby1112

Med dottern visste jag exakt när hon blev till eftersom vi bara sexade den enda gången den månaden. Plussade sedan tretton dagar senare. På UL flyttade de mig tio dagar bakåt. Då skulle jag alltså plussat tre dagar efter sexet och ägget skulle hunnit fästa... Enligt SM var datumet 7 maj och enligt UL 17 maj. Hon är född 30 april och var liten men "färdig". Litar inte på UL sådär hemskt mycket... Tror man känner sin kropp bäst själv...

• Pysselpinglan

BF enligt sista mens var 22/7 blev flyttad 10 dagar tillbaka på RUL så nytt BF den 2/7. Barnmorskan på UL sa att det befruktade ägget kan ha tagit lång tid på sig innan det fäste i livmodern. Jag får heller inte ihop det egentligen om den nya BF stämmer så borde jag inte ens ha plussat när ja gjorde det i oktober.

• Delfinen
    Baby1112 skrev 2012-02-02 23:19:17 följande:
    Med dottern visste jag exakt när hon blev till eftersom vi bara sexade den enda gången den månaden. Plussade sedan tretton dagar senare. På UL flyttade de mig tio dagar bakåt. Då skulle jag alltså plussat tre dagar efter sexet och ägget skulle hunnit fästa... Enligt SM var datumet 7 maj och enligt UL 17 maj. Hon är född 30 april och var liten men "färdig". Litar inte på UL sådär hemskt mycket... Tror man känner sin kropp bäst själv...

Det är samma sak här!
    Om jag kollar när jag isåfall skulle ha ägglossning så blir det runt 8-9 oktober, och jag PLUSSADE den 15/10 liksom, 1v. efter beräknad mens... så det går inte ihop sig!
    Vi hade sex den 5:e oktober, 9:e oktober och sen inte förrän 22 oktober....
    Så det går bara inte ihop sig!

Jag kan inte ha blivit gravid den 9:e oktober och sen plussat 1v senare, det går inte!

Jag är inte orolig på nåt vis, jag får bara inte ihop det fysiologiskt. Allt är bra med barnet, jag mår toppen och allt.. men att gå bakåt sååå mycket i tiden när det känns helt fel rent sexmässigt, fysiologiskt och allt.. då blir man (jag!) oooerhört förvirrad... ????       
  • Delfinen

Tack för alla era svar, det är verkligen intressant att läsa!!

Det är väl olika hur väl man känner sina cykler, när man haft sex, osv.. men eftersom jag nitiskt dagboksfört i min app så stämmer det liksom itne för dem öre.... å det är dem ju inte vana vid..
    Skelettet kan ju mätas, men bebisar växer ju i väldigt olika takt efter ett visst antal veckor...
    Läkaren som gjorde mitt tidiga UL sade att "detta kan du i princip lita blint på att det stämmer, för i början växer alla foster så oerhört lika, sen kan det skilja betydligt mycket mer".... Å han gav mig 23/6... det är ändå mkt bakåt, men kändes isåfall mer troligt... men 1 juli? mygod.... det får jag inte på nåt vis ihop!! Å kul att det diffar så mkt med tanke på jobbet och när man kan få gravidpenning, osv osv osv....   

• Baby1112

Fast jag läste någonstans att de gjort en studie i USA (var annars ;)) där de kom fram till att alla foster faktiskt inte växer helt lika i början heller. Utgår man från det är det inte så konstigt att man får så olika datum som man får. Men det är frustrerande, jag var i vecka tolv i typ tre veckor eller så. Kom aldrig över den magiska gränsen ju... :) var supersegt att vänta...

• Delfinen
    Baby1112 skrev 2012-02-03 19:49:43 följande:
    Fast jag läste någonstans att de gjort en studie i USA (var annars ;)) där de kom fram till att alla foster faktiskt inte växer helt lika i början heller. Utgår man från det är det inte så konstigt att man får så olika datum som man får. Men det är frustrerande, jag var i vecka tolv i typ tre veckor eller så. Kom aldrig över den magiska gränsen ju... :) var supersegt att vänta...

Men precis!
    Nu har jag varit runt halvvägs i flera veckor.... grrrrr.....  
    Men framför allt är det så att vi hade inte ens sex kring datumet då jag skulle blivit gravid... haha.. å att jag plussade mindre än 1v efter de menar jag befruktats ;) blir lite svårt att få ihop...
  • Delfinen
    Elvis Mamma skrev 2012-02-02 21:22:31 följande:
    Jag känner också sparkar på utsidan å då har jag ändå moderkakan i framvägg så det är nog inge konstigt med de å vi verkar ju ska nästan exakt samtidigt

Jättekul att vi är beräknade samtidigt och har typ samma historia med ultraljudet!!!! :) :)
Svar på tråden Backad 16-17 dagar på ultraljudet från SM??!!