• chiqitua

kastrering? hund jukkade på bebis.

Vi har en 4-årig hanhund, och en liten bebis på 7½ månader. Idag kom vi på hunden att börja jukka(stavas?) på bebis. Han har ALDRIG visat tendenser till sånt innan, förutom när han började bli könsmogen och vi busade och han blev uppspelt. Men då fick han veta att man inte gör så, och han har aldrig gjort det efter det.
    Kommer en kastrering att funka fastän han e såpass "gammal".
    Självklart sa vi till honom och blev riktigt förbannade när vi såg detta och han blev direkt tillrättavisad för det beteendet.

• Svar på tråden kastrering? hund jukkade på bebis.
  • RoadRunner

Alltså om en hund juckar så är det inte en sexuell handling utan oftast gör dom det för att visa dominans. När jag läste ditt inlägg så fick jag en känsla av att du tolkar hundens beteende på ett sådant vis. Har jag tolkat dig fel så ber jag om ursäkt. Ett litet barn kan ju inte säga ifrån så det måste ni vuxna göra så att hunden förstår att barnet faktiskt ÄR högre i rang än hunden. Är ni bara konsekventa med att barnet är högre än hunden så fattar han nog det ganska fort.

• Joico

Att en hund juckar beror aldrig någonsin på någon form av dominanshandling eller "rangklättring". Det beror nästan alltid på stress av något slag - understimulering, överstimulering. Vad gjorde bebis o hund precis innan?

• RoadRunner

Ot men är du säker? Denna förklaring fick vi av hundtränaren på hundkursen vi gick på. Detta är dock ganska många år sedan men trodde denna person visste vad den pratade om. Vi var ganska bestämda med att hunden skulle göra saker och få saker efter att alla vi i familjen fått och gjort och det fungerade men nu börjar jag undra vad som egentligen löste problemet om det är stress som du säger. Har aldrig uppfattat hunden som nervös eller stressad men nu börjar jag ju undra om vi borde gjort på något annat sätt. Sorry för ot ts.

• Joico
    RoadRunner skrev 2012-02-02 20:31:54 följande:
    Ot men är du säker? Denna förklaring fick vi av hundtränaren på hundkursen vi gick på. Detta är dock ganska många år sedan men trodde denna person visste vad den pratade om. Vi var ganska bestämda med att hunden skulle göra saker och få saker efter att alla vi i familjen fått och gjort och det fungerade men nu börjar jag undra vad som egentligen löste problemet om det är stress som du säger. Har aldrig uppfattat hunden som nervös eller stressad men nu börjar jag ju undra om vi borde gjort på något annat sätt. Sorry för ot ts.
    Säker på att det inte är en dominanshandling eller "rangklättring"? Oja!! Sånt är gammalt skitprat. Dominans och rang är artspecifikt och finns alltså bara hundar emellan. Inte hund - människa. Det är olika arter.

Förr trodde man ju att "nästan allt" hunden gjorde var för att klättra i rang och bli dominant. Nu vet man att det inte funkar så.
    Har du (och TS) tid att läsa detta så är det värt det 100 gånger om!:
    http://www.canisgruppen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=64
    http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=4 
  • Stella Jaded

Det finns tydliga rangordningar hund-människa emellan också, sett utifrån hundens ögon alltså. Tillhör väl ändå grundkunskaperna i ämnet så att säga.
    Att hundar juckar på människor är som sagt inte sexuellt även om det ser så ut.
    Det handlar väl i det närmaste om att de blir uppspelta.  

• dezibel
    Joico skrev 2012-02-02 20:23:25 följande:
    Att en hund juckar beror aldrig någonsin på någon form av dominanshandling eller "rangklättring". Det beror nästan alltid på stress av något slag - understimulering, överstimulering. Vad gjorde bebis o hund precis innan?
  • Deiia
    Stella Stella Jaded skrev 2012-02-02 21:13:44 följande:
    Det finns tydliga rangordningar hund-människa emellan också, sett utifrån hundens ögon alltså. Tillhör väl ändå grundkunskaperna i ämnet så att säga.
    Att hundar juckar på människor är som sagt inte sexuellt även om det ser så ut.
    Det handlar väl i det närmaste om att de blir uppspelta.  

Det är väl så jag känner också.
    Börja inte fundera på kastrering än. En gång är ingen gång.....

Våra hundar vill gärna börja j***a på oss, gosedjur eller vad som helst om dom blivit uppspelta. Ett nytt gosedjur får alltid den behandlingen så att det vet vem som bestämmer

Var bara tydlig gentemot hunden att det beteendet inte är ok, när det gäller bebisen. Snart nog så säger han/hon ifrån själv!   
  • chiqitua

Tack för svaren.
    Vi är väldigt noga med "rangordningen" i våran familj. Hunden vet att det är vi som bestämmer, och våran lille son är 8 månader (vid tllfället 7) och hunden har inte en enda gång visat tendens på att ens göra något sådant innan. Så håller med om att det inte handlar om dominansbeteende i detta fallet.
    Vi bor i ett litet kvarter som just nu har haft väldigt många löptikar, och i ytterdörren i våran hall finns ett fönster så hunden kan sitta och titta ut, och där har han suttit mest hela tiden när det har varit löptikar, för han bvill hålla koll på alla snygga damer som går förbi och luktar så vansinnigt gott.
    Men den dagen han juckade på bebis så satte vi upp en grind uppe i lägenheten så han kom inte ner och kunde titta ut. Jag tror att det var därför han blev sexuellt frustrerad.
    Bebis låg på sin lekmatta och pillade med sina leksaker när hunden höll på att slicka honom i örat och ja betedde sig allmänt konstigt. Hunden var inte uppspelt av något slag heller.
    Sen skulle han upp och jucka på honom, han hann bara jucka ett juck innan vi satte stopp för det.
    Men frågan var ju egentligen om man skulle kastrera honom nu, hade han mått bättre då? Han är ju ändå 4 år. Eller är det försent?      

• dezibel
    chiqitua skrev 2012-02-20 16:46:34 följande:
    Tack för svaren.
    Vi är väldigt noga med "rangordningen" i våran familj. Hunden vet att det är vi som bestämmer, och våran lille son är 8 månader (vid tllfället 7) och hunden har inte en enda gång visat tendens på att ens göra något sådant innan. Så håller med om att det inte handlar om dominansbeteende i detta fallet.
    Vi bor i ett litet kvarter som just nu har haft väldigt många löptikar, och i ytterdörren i våran hall finns ett fönster så hunden kan sitta och titta ut, och där har han suttit mest hela tiden när det har varit löptikar, för han bvill hålla koll på alla snygga damer som går förbi och luktar så vansinnigt gott.
    Men den dagen han juckade på bebis så satte vi upp en grind uppe i lägenheten så han kom inte ner och kunde titta ut. Jag tror att det var därför han blev sexuellt frustrerad.
    Bebis låg på sin lekmatta och pillade med sina leksaker när hunden höll på att slicka honom i örat och ja betedde sig allmänt konstigt. Hunden var inte uppspelt av något slag heller.
    Sen skulle han upp och jucka på honom, han hann bara jucka ett juck innan vi satte stopp för det.
    Men frågan var ju egentligen om man skulle kastrera honom nu, hade han mått bättre då? Han är ju ändå 4 år. Eller är det försent?      
    Upplever du att hunden mår dåligt av löptikar dvs väldigt stressad,pipig,kan inte sova/slappna av,slutar äta så skulle jag överväga kastrering men det är ju risker med en op så man får fundera hur mycket hunden lider egentligen. Just löptikhysterin brukar avta även om man kastrerar sent.
Svar på tråden kastrering? hund jukkade på bebis.