• LoveBaby

hunden kissar i samma säng hela tiden !!

Min hund är snart 2 år .. hon är chihuahua  blandning och slutar inte kissa inne .. eller mer specifikt i min låtsasbrors säng .. vi har haft ett problem att få henne rumsren vet inte varför sen när hon vart ca 14 månader så gick det kanske 2 månader o hon gjorde inget inne .. sen helt plötsligt så börja hon kissa i deras säng, så fort det är öppet dit . det är tonårskillar som tydligen inte fattar hur man stänger dörren .. och ja vet inte vad det beror på och hur jag ska få det att sluta ..

1. vad kan det bero på?
    2. hur får jag henne att sluta ? 

• Svar på tråden hunden kissar i samma säng hela tiden !!
  • Krudd

Min första tanke är att det varit nåt i sängen som luktat något hunden gillade.

• thegoddess

Hunden kanske känner av sin egen kiss doft där. Prova spraya madrassen med yokoair som finns på Clas olsson.
    Har hört att man kan lära den rasen att gå på låda. Prova!

• dezibel

Börja med att undersöka henne hos veterinären så hon inte har UVI, urinsten/kristaller som orsakar att hon kissar inne.
    Många hundar kissar inne av stress,understimulering, för få promenader mm. Nu vet jag inte vad du aktiverar din hund med eller hur många gånger ni är ute per dygn men det är värt att fundera på.
    Och självklart måste dörren stängas ifall det är en fix ide! 

• LoveBaby
    Krudd skrev 2012-02-02 23:44:01 följande:
    Min första tanke är att det varit nåt i sängen som luktat något hunden gillade.
    dom har precis bytt säng och under den tiden hon kissat inne har dom bytt säng/madrass 3 gånger ..
  • LoveBaby
    thegoddess skrev 2012-02-03 06:44:36 följande:
    Hunden kanske känner av sin egen kiss doft där. Prova spraya madrassen med yokoair som finns på Clas olsson.
    Har hört att man kan lära den rasen att gå på låda. Prova!
    vi har 2 katter som går på lådan och vi har strikta regler på att dom INTE får gå in på toan ..
  • LoveBaby
    dezibel skrev 2012-02-03 07:54:31 följande:
    Börja med att undersöka henne hos veterinären så hon inte har UVI, urinsten/kristaller som orsakar att hon kissar inne.
    Många hundar kissar inne av stress,understimulering, för få promenader mm. Nu vet jag inte vad du aktiverar din hund med eller hur många gånger ni är ute per dygn men det är värt att fundera på.
    Och självklart måste dörren stängas ifall det är en fix ide! 
    vi är ute MINST 5-6 gånger om dagen .. hon följer med mig till skolan och då får hon jätte mycket aktivering .hon är en hund som kan ut o springa i 1-2 timmar men hon kan oxå ligga brevid mig i soffan o sova .. hon anpassar sig väldigt och ser ja att hon är lite energisk o behöver leka så går jag ut med henne .. brukar inte vara så så ofta just pga dom 2 katterna och en till hund som hon håller igång med.. som jag sa så är det tonårskillar som är här var annan vecka och dom verkar ha nått problem med att stänga .. 
  • LoveBaby
    slutatsnusa skrev 2012-02-04 08:04:42 följande:
    rumsinnehavaren ser till att stänga sin dörr och du har stenkoll på din hund
    som jag sa : tonårskillar som har problem med att stänga dörren..
    jag kan ju inte följa efter hunden varje sekund ?! 
  • slutatsnusa
    LoveBaby skrev 2012-02-12 21:31:48 följande:
    som jag sa : tonårskillar som har problem med att stänga dörren..
    jag kan ju inte följa efter hunden varje sekund ?! 
    jo, tills din hund har slutat med det oönskade beteendet kan du följa efter hunden hela tiden.
    brukar man inte bära mycket på småhundar? bara att lyfta upp henne när du ska göra nåt eller stäng in henne i ditt rum om du ska göra nåt som hunden inte kan följa med på eller om hon tex sover.
  • LoveBaby
    slutatsnusa skrev 2012-02-12 21:47:05 följande:
    jo, tills din hund har slutat med det oönskade beteendet kan du följa efter hunden hela tiden.
    brukar man inte bära mycket på småhundar? bara att lyfta upp henne när du ska göra nåt eller stäng in henne i ditt rum om du ska göra nåt som hunden inte kan följa med på eller om hon tex sover.
    jag gissar på att du inte har hund ? o vad vet du om ja bär min hund eller inte .. hon har ett eget liv .. kan ju inte gå o konka på henne inne ? o jag tänker inte stänga in henne i ett rum?! 
  • slutatsnusa

fel gissat Flört
    jag har tyvärr bara en hund nu då jag miste en i höstas
    en var extremt svår att få rumsren så det var bara att följa efter henne när vi kommit in (hon gillade inte att bajsa ute när det var kallt eller blött plus att hon var upptagen med tusen andra saker som var mycket viktigare än att baja)
    en period, hon var då 1,5 år blev hon alltid bajsnödig mitt i natten och hoppade ur sängen och sprang ner för att lägga sitt konstverk på tjocka, fina mattan. det slutade hon med när jag satte upp ett kompostgaller för dörren så hon inte kunde komma ut själv varpå hon gnällde, jag vaknade och kunde lyfta (jag bar henne) ut henne. redan efter en natt slutade hon med det.
    det funkade för oss så jag tänkte det kunde funka för dig

• dezibel
    LoveBaby skrev 2012-02-14 19:53:49 följande:
    jag gissar på att du inte har hund ? o vad vet du om ja bär min hund eller inte .. hon har ett eget liv .. kan ju inte gå o konka på henne inne ? o jag tänker inte stänga in henne i ett rum?! 
    Tyvärr är nog enda sättet att bryta hennes beteende att ha dörren stängd eller sätta ett galler i dörren så hon inte kommer in alternativt ha stenkoll på henne så hon inte får en chans att kissa.
    Har ni kollat så hon inte har UVI eller kristaller? Då brukar dom vilja kissa på saker som är mjuka 
  • LoveBaby
    dezibel skrev 2012-02-15 06:44:26 följande:
    Tyvärr är nog enda sättet att bryta hennes beteende att ha dörren stängd eller sätta ett galler i dörren så hon inte kommer in alternativt ha stenkoll på henne så hon inte får en chans att kissa.
    Har ni kollat så hon inte har UVI eller kristaller? Då brukar dom vilja kissa på saker som är mjuka 
    om hon skulle haft det .. skulle hon inte ha kissat någon annan stan när dörren väl är stängd? 
  • LoveBaby
    slutatsnusa skrev 2012-02-14 23:13:29 följande:
    fel gissat Flört
    jag har tyvärr bara en hund nu då jag miste en i höstas
    en var extremt svår att få rumsren så det var bara att följa efter henne när vi kommit in (hon gillade inte att bajsa ute när det var kallt eller blött plus att hon var upptagen med tusen andra saker som var mycket viktigare än att baja)
    en period, hon var då 1,5 år blev hon alltid bajsnödig mitt i natten och hoppade ur sängen och sprang ner för att lägga sitt konstverk på tjocka, fina mattan. det slutade hon med när jag satte upp ett kompostgaller för dörren så hon inte kunde komma ut själv varpå hon gnällde, jag vaknade och kunde lyfta (jag bar henne) ut henne. redan efter en natt slutade hon med det.
    det funkade för oss så jag tänkte det kunde funka för dig
    a men hunden är ju praktiskt taget rumsren .. hon kissar inte inne om inte dörren är öppen .. är dörren öppen precis när hon kommit in från promenaden så kan hon gå in o lägga en pöl .. ÄVEN om hon kissat ute 10 gånger .. det är bara ticks.. men jag fattar inte varför ...tycker dock inte det är samma sak  om din hund inte vill skita ute och om min hunde bara lägger en pöl för att hon vill ..
  • dezibel
    LoveBaby skrev 2012-02-15 22:50:47 följande:
    a men hunden är ju praktiskt taget rumsren .. hon kissar inte inne om inte dörren är öppen .. är dörren öppen precis när hon kommit in från promenaden så kan hon gå in o lägga en pöl .. ÄVEN om hon kissat ute 10 gånger .. det är bara ticks.. men jag fattar inte varför ...tycker dock inte det är samma sak  om din hund inte vill skita ute och om min hunde bara lägger en pöl för att hon vill ..
    Praktiskt taget rumsren?  Det låter lite som du är förbannad på hunden för att du inbillar dig att hon pinkar inne för att djävlas eller för att hon vill.....
    Hundar fungerar inte så, pinkar dom inne så beror det på någonting......att dom inte trivs,är stressade,har fysiska problem osv och det är aldrig hundens fel utan ditt ansvar som ägare att reda ut vad som är galet.
  • Deiia

Stäng av med kompostgaller! Det kostar inte mycket.
    Då lär hon sig att om man beter sig på det viset, så får man inte vara i det rummet. Ett galler kan sitta där hela tiden så får killarna klättra över det.......

Vår lilla tjej gick upp varje natt och kissade i hallen - tills vi satte upp kompostgaller i sovrumsdörren. Då blev hon kvar i sin korg hela natten. På dagen gillade hon att kissa på vardagsrumsmattan. Då satte vi gallret där och stoppade henne. På kvällen fick hon vara i vardagsrummet men under STENKOLL. Kissade hon på mattan så blev det andra sidan gallret! Eftersom mattan var ny så fick vi plasta in den med byggplast ett par månader. Jobbigt.  

Det verkar som om dom väljer ut ett sista ställe inomhus innan dom blir helt rumsrena. Plötsligt en dag så bara fungerade det . Fast 2 år, som i ditt fall, känns ju lite länge.....Du får nog ägna dig rätt mycket åt det här om hon ska komma ur vanan. Såvida det inte är något kroppsligt fel förståss.

• LoveBaby
    dezibel skrev 2012-02-16 06:32:31 följande:
    Praktiskt taget rumsren?  Det låter lite som du är förbannad på hunden för att du inbillar dig att hon pinkar inne för att djävlas eller för att hon vill.....
    Hundar fungerar inte så, pinkar dom inne så beror det på någonting......att dom inte trivs,är stressade,har fysiska problem osv och det är aldrig hundens fel utan ditt ansvar som ägare att reda ut vad som är galet.
    jag är inte förbannad på henne .. har jag sagt det ?! ja bara säger att hon är rumsren om dörren är stängd vem är du att säga att jag inbillar mig nått? ja tycker bara det är konstigt om hon skulle ha nån sjukdom .. att hon då inte kissar när hon t.ex är på hund dagiset där det finns en soffa hon kan kissa på .. eller att hon gör det någon annan stans ... hon kissar ENDAST i den sängen  och ENDAST om dörren är öppen .. ingen annan stans.. ja vet hur hundar fungerar bara det att jag aldrig vart med om en hund som pissar på 1 ställa och om det stället inte är tillgängligt så kissar hon inte inne .. o jag VET oxå att det inte är hunden fel .. jag tror inte heller att jag sagt att det är hennes fel men du som vet sååå mycket .. säg vad problemet är? för "du verkar veta" precis allt
  • Deiia
    LoveBaby skrev 2012-02-19 19:58:58 följande:
    jag är inte förbannad på henne .. har jag sagt det ?! ja bara säger att hon är rumsren om dörren är stängd vem är du att säga att jag inbillar mig nått? ja tycker bara det är konstigt om hon skulle ha nån sjukdom .. att hon då inte kissar när hon t.ex är på hund dagiset där det finns en soffa hon kan kissa på .. eller att hon gör det någon annan stans ... hon kissar ENDAST i den sängen  och ENDAST om dörren är öppen .. ingen annan stans.. ja vet hur hundar fungerar bara det att jag aldrig vart med om en hund som pissar på 1 ställa och om det stället inte är tillgängligt så kissar hon inte inne .. o jag VET oxå att det inte är hunden fel .. jag tror inte heller att jag sagt att det är hennes fel men du som vet sååå mycket .. säg vad problemet är? för "du verkar veta" precis allt
    Jag tror, till skillnad mot en del andra, att hundar kan "protestskissa" eller att bara ha en dålig ovana.... om man tar bort möjligheten så löser det sig så småningnom......... 

Sätt upp ett kompostgaller så kan hon inte kissa i sängen! Prova! Snart har hon glömt av sin ovana.
Svar på tråden hunden kissar i samma säng hela tiden !!