• erikswed

Kan mitt barn vara på dagis?

hej

Är nybliven förälder och behöver veta detta.

Jag har bara en fråga om att ha barn på dagis. 

Saken är den att jag har semester i februari och jag har en dotter som går på dagis när jag jobbar.
    Jag har betald semester från mitt jobb i privat sektor.

Nu har jag också ett företag som jag måste jobba med under februari. 
    Har jag rätt att låta min dotter fortsätta vara på dagis i februari då jag jobbar med mitt företag?

Mamman jobbar också heltid och vi lever tillsammans allihop.

hoppas på svar

/erik
  • Svar på tråden Kan mitt barn vara på dagis?
  • Lilla fjunet

Du behöver väl inte berätta på dagis att du har semester, måste dom veta det??

• erikswed
    Lilla fjunet skrev 2012-02-02 21:49:41 följande:
    Du behöver väl inte berätta på dagis att du har semester, måste dom veta det??
    Är det så, men vad händer i efterhand om de får veta det senare?
  • Duefigli

Men du borde ju kunna säga ungefär som det är till förskolan? Typ att du är ledig från den ena tjänsten för att jobba med ett annat projekt (hemifrån)? Du behöver ju inte nämna ordet semester, det är nog det som de eventuellt skulle kunna hänga upp sig på.

• nenne87

jag är förskolelärare själv och skulle hällre vilja veta sanningen än att höra det senare för det kommer ALLTID fram att en förälder är hemma å ledig i veckor fast barnet är på förskolan. Det finns alltid andra föräldrar som tycker det är fel tt ha sitt barn på förskolan när man äär ledig men i ditt fall är det så att du nu ska jobba fast med någor annat vilket är helt rätt att du får lämna ditt barn på förskolan.

ALLA jobb är jobb och viktiga även om det gäller att du gör naglar hemma i köket:)

• mandelblomma
    erikswed skrev 2012-02-02 21:43:03 följande:
    hej

Är nybliven förälder och behöver veta detta.

Jag har bara en fråga om att ha barn på dagis. 

Saken är den att jag har semester i februari och jag har en dotter som går på dagis när jag jobbar.
    Jag har betald semester från mitt jobb i privat sektor.

Nu har jag också ett företag som jag måste jobba med under februari. 
    Har jag rätt att låta min dotter fortsätta vara på dagis i februari då jag jobbar med mitt företag?

Mamman jobbar också heltid och vi lever tillsammans allihop.

hoppas på svar

/erik
    det där är en helig ko och en samvetsfråga i många kommuner.
    Egentligen, i de flesta kommuner får man inte ha dagis när man tar semester oavsett orsak : älgjakt, följa med äldre barn till läkaren och man tar en semesterdag för det, jobba volontärtid etc. Egentligen är det så hur knasigt det än kan slå.
    Sen kommer faktorn av godtycklighet in mellan olika dagis och för olika personal och för olika familjer.
    "Andersson kan få en dag sjutton de är ju så trevliga och deras barn har så lite tid, men vet du Nilsson ja det känns sju sådär"
    Så svaret på din fråga, troligen inte ok men kanske ändå just för att du har egen firma och ändå ska jobba.
    Vet att frågan diskuterades om oss som i bland jobbar extra i Norge. Jag kan alltså ta ut semester i Sverige en vecka och åker i väg 5 dagar och jobbar där.
    Min man jobbar som vanligt här hemma och behöver såklart dagis. Men enligt många så får man inte ha dagis för jag har faktiskt semester oavsett vad jag nu gör.
    Summa summarum, jag har inte en aning om vad som egentligen gäller.
    Kanske skulle jag bara spela dum och jobba hemma med företaget. OM de kom på de...ja vad kan hända? Jag skulle svara som det var då att jag trodde det var ok eftersom jag faktiskt jobbat på företaget.

Lycka till och berätta gärna hur du gör och om du får något svar av dagis om du frågar dem!
  • mandelblomma
    nenne87 skrev 2012-02-04 08:43:30 följande:
    jag är förskolelärare själv och skulle hällre vilja veta sanningen än att höra det senare för det kommer ALLTID fram att en förälder är hemma å ledig i veckor fast barnet är på förskolan. Det finns alltid andra föräldrar som tycker det är fel tt ha sitt barn på förskolan när man äär ledig men i ditt fall är det så att du nu ska jobba fast med någor annat vilket är helt rätt att du får lämna ditt barn på förskolan.

ALLA jobb är jobb och viktiga även om det gäller att du gör naglar hemma i köket:)

nyfiken fråga, har man hos er rätt att ta semester som i mitt fall och då jobba på annat jobb och ha barnen på dagis?
    Jag får lite olika bud .
  • nenne87

aaa asså, AJg resonerar som såhär att om föräldern säger att han/hon ska jobba så får ju vi TRO på det oavsätt vad du jobbar med. Jag tycker att det är varje vuxens eget ansvar att ta det beslutet.
    Men om det är så att duhar semsester å "jobbar" med en hobby så som tex, älgjakt, fiske etc så tycker jag det är lite fel! 

Många glömmer att förskolan är tillför de föräldrar som MÅSTE arbeta å ingenting annat. Vi har ite rätt att kräva något intyg på att man jobbar eller studerar utan måste lita på vad föräldrarna säger helt enkelt.
    alltså, eget ansvar att man talar sanning och förljer kommunens/förskolans regler.     

• mandelblomma
    nenne87 skrev 2012-02-04 16:55:54 följande:
    aaa asså, AJg resonerar som såhär att om föräldern säger att han/hon ska jobba så får ju vi TRO på det oavsätt vad du jobbar med. Jag tycker att det är varje vuxens eget ansvar att ta det beslutet.
    Men om det är så att duhar semsester å "jobbar" med en hobby så som tex, älgjakt, fiske etc så tycker jag det är lite fel! 

Många glömmer att förskolan är tillför de föräldrar som MÅSTE arbeta å ingenting annat. Vi har ite rätt att kräva något intyg på att man jobbar eller studerar utan måste lita på vad föräldrarna säger helt enkelt.
    alltså, eget ansvar att man talar sanning och förljer kommunens/förskolans regler.     
    så i er kommun skulle jag få ha barnen på dagis om jag tog semester och sen jobbade på annat än mitt vanliga jobb.
    Ex extra jobb i Norge, eller ett volontärjobb?
  • nenne87

jaaa så länge man arbetar så kan vi inte neka till det barnet, det är ju därför vi finns! Vi har ju tex föräldrar som arbetar endast med att sälja aloevera å det tycker många är ett jobb vid sidan av som man själv väljer om du förstår vad jag menar.
    Sedan har vi det dilemat när det gäller förädralediga med en liten hemma som "säger" att dom jobbar för mannens företag eller har börjat studera lite som behöver ha stora syskonet på dagis mer timmar. Då kan vi inte heller neka även om vi VET att det inte alltid stämmer! Vi måste helt enkelt lita på det föräldrarna säger.

Nu har vi nog aldrig varit med om en förälder som har kommit å frågat om barnet får vara hos oss  för att dom ska vara volontär eller liknande men jag kan inte tänka mig att vi skulle säga nej eftersom det är ett slags arbete fast utan lön.Men som sagt det har aldrig hänt så jag är inte helt säker!

Det är upp till föräldrarna att tala sanning å följa reglerna! Vi är ju självklart ingen "öppen förskola" där man kan komma å gå som man vill. Dett hade ju aldrig funkat med dessa stora barngrupper som finns idag!      

• mandelblomma
    nenne87 skrev 2012-02-04 17:10:37 följande:
    jaaa så länge man arbetar så kan vi inte neka till det barnet, det är ju därför vi finns! Vi har ju tex föräldrar som arbetar endast med att sälja aloevera å det tycker många är ett jobb vid sidan av som man själv väljer om du förstår vad jag menar.
    Sedan har vi det dilemat när det gäller förädralediga med en liten hemma som "säger" att dom jobbar för mannens företag eller har börjat studera lite som behöver ha stora syskonet på dagis mer timmar. Då kan vi inte heller neka även om vi VET att det inte alltid stämmer! Vi måste helt enkelt lita på det föräldrarna säger.

Nu har vi nog aldrig varit med om en förälder som har kommit å frågat om barnet får vara hos oss  för att dom ska vara volontär eller liknande men jag kan inte tänka mig att vi skulle säga nej eftersom det är ett slags arbete fast utan lön.Men som sagt det har aldrig hänt så jag är inte helt säker!

Det är upp till föräldrarna att tala sanning å följa reglerna! Vi är ju självklart ingen "öppen förskola" där man kan komma å gå som man vill. Dett hade ju aldrig funkat med dessa stora barngrupper som finns idag!      
    ok rätt krångligt med alla olika regler i olika kommuner. Här har jag fått information om att jag eg inte kan jobba extra vare sig i Norge eller volontärtid om jag tagit semester .
    Semester är alltid lika med barnet hemma.
  • erikswed

Tack för stöded.
    Läser i tråden om volentärer och älgjakt men om man nu har två jobb och behöver dessa två jobb för att överleva. Är det inte då rimligt att man kan ha semester från det en jobbet (lagstadgad) och då under semestern måste jobba i egen företag. 
  • nenne87

För mig är ALLA jobb ett jobb. Även om man har fem olika jobb eller om man är egen företagare å tar semester från det ena för att jobba med st andra. Även om det är ett svart jobb! Förskolan finns till för er föräldrar för att ni ska ha möjlighet att JOBBA, det är skillnad på jobb och hobby. Vi hade tex en pappa som ville ha barnet hos oss för att han skulle ut å fiska(som hobby) å det sa vi nej till, så klart! Men sen har vi haft en familj där den ena varit tjänstledig för att bygga sitt hus från grunden där dom fick massa problem med bygget å vi godkände att dom skulle få ha deras barn hos oss för att vi tyckte synd om dom å ville hjälpa till på nått sätt. Men visst är det krångligt med alla dessa olika kommuner å regler, å många gånger så kan det även skilja sig från fsk till fsk! Så det enda man kan å bör göra är att prata med personalen å vara ärlig! Å kan man inte vara ärlig utan väljer å ljuga då gör man antagligen något som man känner är fel. Det finns alltid någon som fuskar å utnyttjar systemet å sätter det i system men i det stora hela så funkar det bra! Vi finns där för föräldrarna inte för barnen igentligen, låter dumt men så är det!

• skogsvitter

Alltså i själva verket har du ju inte semester, eftersom du ändå ska jobba. Jag ser inte riktigt problemet, även föräldrar med egna företag, folk som jobbar eller studerar hemifrån osv, får självklart ha barn på förskolan. Det är väl bara att säga som det är till dem? Ser som sagt inte problemet.

• skogsvitter
  • mandelblomma
    nenne87 skrev 2012-02-05 00:27:15 följande:
    För mig är ALLA jobb ett jobb. Även om man har fem olika jobb eller om man är egen företagare å tar semester från det ena för att jobba med st andra. Även om det är ett svart jobb! Förskolan finns till för er föräldrar för att ni ska ha möjlighet att JOBBA, det är skillnad på jobb och hobby. Vi hade tex en pappa som ville ha barnet hos oss för att han skulle ut å fiska(som hobby) å det sa vi nej till, så klart! Men sen har vi haft en familj där den ena varit tjänstledig för att bygga sitt hus från grunden där dom fick massa problem med bygget å vi godkände att dom skulle få ha deras barn hos oss för att vi tyckte synd om dom å ville hjälpa till på nått sätt. Men visst är det krångligt med alla dessa olika kommuner å regler, å många gånger så kan det även skilja sig från fsk till fsk! Så det enda man kan å bör göra är att prata med personalen å vara ärlig! Å kan man inte vara ärlig utan väljer å ljuga då gör man antagligen något som man känner är fel. Det finns alltid någon som fuskar å utnyttjar systemet å sätter det i system men i det stora hela så funkar det bra! Vi finns där för föräldrarna inte för barnen igentligen, låter dumt men så är det!
    jättebra inställning, men det svåra blir ju just att all personal tycker olika och gör olika då.
    Så om jag ex frågade och var ärligt, ponera att jag skulle åka till Norge på min semester och jobba extra där så kan jag få nej.
    ( nu ska jag inte det, jag åker på sommaren bäst att säga när maken är ledig och barnen hemma) så jag förstår familjer som låter bli att säga någonting utan bara lämnar
  • Lilla fjunet

Jag förstår inte riktigt (min son har inte börjat på dagis än) men måste man redogöra för personalen vart ända steg man tar när barnet är lämnat??

Om personalen frågar vad man gör på dagarna så är det klart att man ska vara ärlig, men MÅSTE man säga varje dag i dag ska jag till jobbet eller idag ska jag sluta en timme tidigare för jag ska till tandläkaren och SEN hämta mitt barn. 

• Moniqe1979
    Lilla fjunet skrev 2012-02-05 10:15:16 följande:
    Jag förstår inte riktigt (min son har inte börjat på dagis än) men måste man redogöra för personalen vart ända steg man tar när barnet är lämnat?? Om personalen frågar vad man gör på dagarna så är det klart att man ska vara ärlig, men MÅSTE man säga varje dag i dag ska jag till jobbet eller idag ska jag sluta en timme tidigare för jag ska till tandläkaren och SEN hämta mitt barn. 

enligt regelverket för kommunal barnomsorg så FÅR ditt barn inte vara på förskolan när du är hos tandläkaren de flesta förskolor ser genom fingrarna med detta men tiden barnet får vara där är under din arbetstid samt resa till och från arbetet. tråkigt och stelt regelverk men så är det...
  • mandelblomma
    Moniqe1979 skrev 2012-02-05 10:20:33 följande:
    enligt regelverket för kommunal barnomsorg så FÅR ditt barn inte vara på förskolan när du är hos tandläkaren de flesta förskolor ser genom fingrarna med detta men tiden barnet får vara där är under din arbetstid samt resa till och från arbetet. tråkigt och stelt regelverk men så är det...
    om inte tandläkarbesöket är på lunchen då får då är det ok - för att liksom krångla till det mer...om du däremot tar ut 2 timmars komp/flex och går till tandläkaren kl 14 för att sen hämta på dagis vanlig tid är det egentligen inte ok Obestämd
  • Lilla fjunet
    mandelblomma skrev 2012-02-05 11:18:17 följande:
    om inte tandläkarbesöket är på lunchen då får då är det ok - för att liksom krångla till det mer...om du däremot tar ut 2 timmars komp/flex och går till tandläkaren kl 14 för att sen hämta på dagis vanlig tid är det egentligen inte ok Obestämd
    Ok men måste man redogöra vad man gör varje sekund när barnet är på dagis?? Det är väl bara att lämna?? Jag skulle gärna varit hemma med mitt barn alltid (ska vara hemma med honom till han är 2) men sen måste jag jobba för ekonomins skull.

Men man känner sig ju som en liv egen om man måste redogöra varje steg man tar, för mig är det självklart att man inte har sitt barn på dagis i onödan. Men ibland så måste man kanske göra typ läkarbesök och sånt.
  • mandelblomma
    Lilla fjunet skrev 2012-02-05 11:57:02 följande:
    Ok men måste man redogöra vad man gör varje sekund när barnet är på dagis?? Det är väl bara att lämna?? Jag skulle gärna varit hemma med mitt barn alltid (ska vara hemma med honom till han är 2) men sen måste jag jobba för ekonomins skull.

Men man känner sig ju som en liv egen om man måste redogöra varje steg man tar, för mig är det självklart att man inte har sitt barn på dagis i onödan. Men ibland så måste man kanske göra typ läkarbesök och sånt.
    klart många säkert gör så, men det är inte ok egentligen rent "lagligt". Sen avgör man själv vart man har sitt samvete och vad man berättar och inte berättar.
Svar på tråden Kan mitt barn vara på dagis?