erikswed skrev 2012-02-02 21:43:03 följande:
hej
Är nybliven förälder och behöver veta detta.
Jag har bara en fråga om att ha barn på dagis.
Saken är den att jag har semester i februari och jag har en dotter som går på dagis när jag jobbar.
Jag har betald semester från mitt jobb i privat sektor.
Nu har jag också ett företag som jag måste jobba med under februari.
Har jag rätt att låta min dotter fortsätta vara på dagis i februari då jag jobbar med mitt företag?
Mamman jobbar också heltid och vi lever tillsammans allihop.
hoppas på svar
/erik
det där är en helig ko och en samvetsfråga i många kommuner.
Egentligen, i de flesta kommuner får man inte ha dagis när man tar semester oavsett orsak : älgjakt, följa med äldre barn till läkaren och man tar en semesterdag för det, jobba volontärtid etc. Egentligen är det så hur knasigt det än kan slå.
Sen kommer faktorn av godtycklighet in mellan olika dagis och för olika personal och för olika familjer.
"Andersson kan få en dag sjutton de är ju så trevliga och deras barn har så lite tid, men vet du Nilsson ja det känns sju sådär"
Så svaret på din fråga, troligen inte ok men kanske ändå just för att du har egen firma och ändå ska jobba.
Vet att frågan diskuterades om oss som i bland jobbar extra i Norge. Jag kan alltså ta ut semester i Sverige en vecka och åker i väg 5 dagar och jobbar där.
Min man jobbar som vanligt här hemma och behöver såklart dagis. Men enligt många så får man inte ha dagis för jag har faktiskt semester oavsett vad jag nu gör.
Summa summarum, jag har inte en aning om vad som egentligen gäller.
Kanske skulle jag bara spela dum och jobba hemma med företaget. OM de kom på de...ja vad kan hända? Jag skulle svara som det var då att jag trodde det var ok eftersom jag faktiskt jobbat på företaget.
Lycka till och berätta gärna hur du gör och om du får något svar av dagis om du frågar dem!