• Anonym (Mamsen)

Min 1,5 åring vill helt plötsligt ha välling kl 3 på natten!

Hej

Jag har en dotter på 1,5 år, och hon har alltid ätit bra mat. Det har aldrig varit nån problem.
    Men sedan två veckor tillbaka har hon börjat slarva med maten, och äter inte upp sin mat ordentligt.
    Hon har alltid sovit dålig sen hon föddes, och vi brukar ta över henne till vår säng, ( hon sover i sin egen säng i sitt eget rum ) då går det bättre med sömnen.  Och nu har hon börjat vela ha välling också kl 3 på natten, annars skriker hon och vägrar somna.
    Hon brukar få välling bara när det är läggdags, och när hon vaknar..annars brukar hon inte vilja ha välling på dagen.
    Varför har hon blivit sådär? Är det nån utvecklingsfas, eller nån separationsångest hon upplever?
    Ska hon få välling på natten, fast man inte ska äta egentligen på natten?
    Jag är så splittrad.
     Annars skriker hon och slänger sig i sängen av ilska.
    Jag vet inte vad jag ska göra..
    Efter att hon har fått vällingen så somnar hon och sover till morgon..
    Har du nån bra tips, eller ska jag  bara avvakta sitautionen?

Tacksam för svar..

Tack på förhand.

Mvh
    Mamsen

• Svar på tråden Min 1,5 åring vill helt plötsligt ha välling kl 3 på natten!
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Sådana här ideér kan man bli frustrerad över.

Det är ingen bra idé att fortsätta ge välling på natten, det skriver du också, för vanans makt är stor,
    det blir lätt en vana:(

Det gäller ju att vara konsekvent och inte ge sig och det tar några dagar innan hon förstår att det inte blir någon
    välling om ni nu bestämmer så.

Får hon vällingen på natten, blir hon inte så hungrig under dagen och äter sämre då.

Hjälp henne att skilja på mat och sömn, det är en bra regel.

Att hon inte somnar på kvällen med sin vällingflaska, för då är det bara så att när hon vaknar vill hon
    somna in på samma sätt igen.

Lycka till
    Carmen

Svar på tråden Min 1,5 åring vill helt plötsligt ha välling kl 3 på natten!