• Anonym

någon från soc här? ang att få ut min journal mot kostnad

Jag har ett barn placerat i familjehem i X kommun. Det är X som står för placeringen. (frivilligt, så jag slipper påhopp om varför). Jag bor nu i kommun Y och går på ekonomiskt bistånd.

Pratade med kommun X och bad om att få journaler sedan 2 år tillbaka. Detta kostar enligt soc 40 kronor för sida 1-9 och sedan 2 kr per papper.

Är det någonting som jag kan få ekonomiskt bistånd för i kommun Y? Annars har jag inte råd att hämta ut de papprena eller få info om mitt placerade barn.

Någon som vet?

• Svar på tråden någon från soc här? ang att få ut min journal mot kostnad
  • Anonym (hmm)

vad jag har erfarenhet av så ska man ha sin journal inom 48 h. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-02 21:59:48 följande:
    Jag har ett barn placerat i familjehem i X kommun. Det är X som står för placeringen. (frivilligt, så jag slipper påhopp om varför). Jag bor nu i kommun Y och går på ekonomiskt bistånd.

Pratade med kommun X och bad om att få journaler sedan 2 år tillbaka. Detta kostar enligt soc 40 kronor för sida 1-9 och sedan 2 kr per papper.

Är det någonting som jag kan få ekonomiskt bistånd för i kommun Y? Annars har jag inte råd att hämta ut de papprena eller få info om mitt placerade barn.

Någon som vet?
    Jag har ingen aning men blev väldigt förvånad över att det kostar pengar att få ut rapporten. Helt bedrövligt att du ska behöva betala för den...
  • SupersurasunkSara
    Anonym (hmm) skrev 2012-02-02 22:11:57 följande:
    vad jag har erfarenhet av så ska man ha sin journal inom 48 h. 
    Och det hjälper TS med kostnaden på vilket sätt? TS, ingen aning faktiskt.. Står det inget om det om du googlar?
  • Cicek

Hur många sidor tror du att det blir? Helt ärligt tror jag inte soc skulle betala för det.. även om man går på ekonomiskt bistånd tror jag att de anser att du borde kunna lägga undan lite pengar till det och spara in på något annat. Men jag vet att det är störande att det kostar, speciellt om det är många sidor :(

• Anonym

Lite ot kanske men varför kostar vissa sidor mer och anndra mindre? 40kr är mycket för en sidan även om man inte har försörjningsstöd tycker jag

• Cicek
    Anonym skrev 2012-02-02 22:25:55 följande:
    Lite ot kanske men varför kostar vissa sidor mer och anndra mindre? 40kr är mycket för en sidan även om man inte har försörjningsstöd tycker jag
    Jag tror det är 40 kr för de första 9 sidorna, sen 2 kr per extra sida..
  • Anonym

Jag vet inte hur mycket det skulle kunna tänkas bli. Det är ju trots allt 2 år och ganska intensiv kontakt med socialtjänsten. 3-4 mail i månaden a 1 sida. Det bör bli mellan 100-150 papper. Det är ändå omkring 300:- ca?

• Anonym

Nej du kan inte få bidrag för och begära ut det. Däremot skulle jag kolla upp om dom får ta betalt så där för och skriva ut papprena då jag har för mig att komunen inte få ta betalt för det.

• feliis

Min erfarenhet (Malmö) är att första X antal sidorna, 9 eller 19 tror jag, är gratis och resten kostar 2 kr styck. Kanske 1 kr, men åt det hållet iaf. Och här där de första sidorna var gratis fick jag dem hemskickade i kuvert, resterande fick jag gå dit och hämta mot uppvisande av leg och betala på plats.

• Anonym

Jag fick ut min journal utan kostnad från min vårdcentral för ett visst antal år tillbaka, minns inte hur många det var kanske ett år. Därefter kostade det pengar.

• Anonym (Soc)

Jag arbetar som socialsekreterare och i min kommun kostar det inget för klienterna att begära ut handlingarna. De har laglig rätt att ta del av det och tycker att det låter mycket märkligt att de ska få betala för det? Jag hade begärt att få se lagrum som visar att de HAR rätt att ta betalt. Sen är det lagstadgat att socialtjänsten har 1 vecka på sig från det att klienten begärt ut alla sina handlingar tills dess att klienten skall få dessa. 

• MaryEllen

Att man får ta ut avgift för kopior av allmänna handlingar framgår av avgiftsförordningen (SFS-nummer 1992:191), se 15 § och framåt.

Om du kan få bistånd för kostnaden vet jag inte,  men jag tycker att du ska ansöka. Det värsta som kan hända är ett nej.

• Anonym (Soc)
    MaryEllen skrev 2012-02-03 20:05:18 följande:
    Att man får ta ut avgift för kopior av allmänna handlingar framgår av avgiftsförordningen (SFS-nummer 1992:191), se 15 § och framåt.

Om du kan få bistånd för kostnaden vet jag inte,  men jag tycker att du ska ansöka. Det värsta som kan hända är ett nej.

Detta är ju ej allmänna handlingar. Det avser ju sekretessbelagda handlingar, ingen annan än klienten själv har ju rätt att hämta ut handlingarna och bör således ej räknas som allmänna.
  • Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2012-02-03 20:08:43 följande:
    Detta är ju ej allmänna handlingar. Det avser ju sekretessbelagda handlingar, ingen annan än klienten själv har ju rätt att hämta ut handlingarna och bör således ej räknas som allmänna.
    Fast ovanstående har ändå rätt, soc har rätt att ta betalt för kopior. Jag arbetar som socionom på sjukhus och har precis blivit informerad av sjukhusjuristen om att vi har laglig rätt att ta betalt för journalkopiorna. Föreställer mig akterna hos soc går under samma lagrum.

Kan tyvärr inte ge dig något svar ts ang din biståndsfråga. Du får ta kontakt med din socialsekr på ek bistånd och fråga.
  • Anonym (Soc)
    Anonym skrev 2012-02-03 20:32:19 följande:
    Fast ovanstående har ändå rätt, soc har rätt att ta betalt för kopior. Jag arbetar som socionom på sjukhus och har precis blivit informerad av sjukhusjuristen om att vi har laglig rätt att ta betalt för journalkopiorna. Föreställer mig akterna hos soc går under samma lagrum.

Kan tyvärr inte ge dig något svar ts ang din biståndsfråga. Du får ta kontakt med din socialsekr på ek bistånd och fråga.

Jag arbetar som socialsekreterare och tycker i så fall att det är mycket märkligt att vår kommun inte väljer att ta betalt för detta. Vår jurist har aldirg tagit upp detta. Sjukhusjournaler är heller inte allmänna handlingar  och det måste alltså finnas annat lagrum som stadgar det.
  • MaryEllen
    Anonym (Soc) skrev 2012-02-03 20:08:43 följande:
    Anonym (Soc) skrev 2012-02-03 20:50:01 följande:
    Jag arbetar som socialsekreterare och tycker i så fall att det är mycket märkligt att vår kommun inte väljer att ta betalt för detta. Vår jurist har aldirg tagit upp detta. Sjukhusjournaler är heller inte allmänna handlingar  och det måste alltså finnas annat lagrum som stadgar det.
    Journalerna är allmänna handlingar, eftersom de är upprättade hos myndighet, se 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen.

Däremot är de sekretessbelagda, vilket innebär att inte vem som helst får ta del av dem. Detta följer av offentlighets- och sekretesslagen.

Kommuner och myndigheter kan själva välja att ta betalt för kopior av allmänna handlingar. Varför man väljer att inte göra det kan jag inte svara på. Men om man ser till en myndighet där det är vanligt att folk begär ut handlingar, exempelvis domstolar eller Skatteverket eller liknande, kan jag förstå att man väljer att ta betalt för kopior.
  • Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2012-02-03 19:19:17 följande:
    Jag arbetar som socialsekreterare och i min kommun kostar det inget för klienterna att begära ut handlingarna. De har laglig rätt att ta del av det och tycker att det låter mycket märkligt att de ska få betala för det? Jag hade begärt att få se lagrum som visar att de HAR rätt att ta betalt. Sen är det lagstadgat att socialtjänsten har 1 vecka på sig från det att klienten begärt ut alla sina handlingar tills dess att klienten skall få dessa. 
    En fråga, enligt datainspektionen så har socialen liksom andra myndigheter max 72 tim på sig att ta fram begärda handlingar, vem säger att ni har 1 vecka på er?
  • Anonym (Soc)
    Anonym skrev 2012-02-06 12:00:37 följande:
    En fråga, enligt datainspektionen så har socialen liksom andra myndigheter max 72 tim på sig att ta fram begärda handlingar, vem säger att ni har 1 vecka på er?

Vår jurist säger att vi har max 1 vecka men att det skall ske så skyndsamt som möjligt.
  • MaryEllen
    Anonym skrev 2012-02-06 12:00:37 följande:
    Enligt vilken lag, förordning eller riktlinje då?
    Utlämnande av allmän handling ska precis som Anonym (soc) skriver ske skyndsamt. Jag har inte tidigare hört att det finns någon bestämd tidsgräns som bestämmer vad "skyndsamt" är, så det skulle vara intressant att veta.

Det jag har fått lära mig är att vad "skyndsamt" innebär är en tolkningsfråga som beror på hur det ser ut i det enskilda fallet. Gäller det sekretessbelagda handlingar måste man ju också göra en sekretessprövning av om handlingarna kan lämnas ut, eller om någon del av handlingen inte kan lämnas ut.
  • Anonym

Efter att ha talat med kommunjurist mfl så är svaret:

Om det är första gången man begär ut handlingarna så får man dem gratis då man ska ha rätt att läsa sina handlingar. Om man begär ut flera kopior på saker man redan har läst så har kommunen rätt att ta ut kostnad.

Svar på tråden någon från soc här? ang att få ut min journal mot kostnad