Anonym (Soc) skrev 2012-02-03 20:08:43 följande:
Detta är ju ej allmänna handlingar. Det avser ju sekretessbelagda handlingar, ingen annan än klienten själv har ju rätt att hämta ut handlingarna och bör således ej räknas som allmänna.
Anonym (Soc) skrev 2012-02-03 20:50:01 följande:
Jag arbetar som socialsekreterare och tycker i så fall att det är mycket märkligt att vår kommun inte väljer att ta betalt för detta. Vår jurist har aldirg tagit upp detta. Sjukhusjournaler är heller inte allmänna handlingar och det måste alltså finnas annat lagrum som stadgar det.
Journalerna är
allmänna handlingar, eftersom de är upprättade hos myndighet, se 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen.
Däremot är de
sekretessbelagda, vilket innebär att inte vem som helst får ta del av dem. Detta följer av offentlighets- och sekretesslagen.
Kommuner och myndigheter kan själva välja att ta betalt för kopior av allmänna handlingar. Varför man väljer att inte göra det kan jag inte svara på. Men om man ser till en myndighet där det är vanligt att folk begär ut handlingar, exempelvis domstolar eller Skatteverket eller liknande, kan jag förstå att man väljer att ta betalt för kopior.