• Anonym (Förvirrad)

Försökte ta självmord med stilnoct....eller??

Inte för så många dagar sedan var jag på en liten efterfest, varpå en kille (som jag känner väldigt väl) började prata om att ta sitt liv och att han mådde så dåligt (kärleksbekymmer).
    Jag försökte tala honom till rätta och trodde det var mer en "snefylla". Efter att vi hade pratat i 2 timmar sa han att han skulle gå på toa. Det han gjorde där var att (enligt honom) ta 6-8  stilnoct eller stilnox som det heter vilket är en ganska stark sömntablett. Max en minut efter detta springer han ut och säger "jag har gjort något jätte dumt!!" Han springer tillbaka till toaletten och sätter fingrarna i halsen. När jag kommer in ligger där en liten hög med små tabletter och en tablettkarta. Han kräks 3 ggr och det kommer ut vätska men inga tabletter eller spår av dom. Jag ringer då ambulansen som är där inom 5 minuter....vid det laget kan han inte gå och kan inte sitt personnummer. När vi 15 minuter senare är på sjukhuset kan han både sitt personnummer och reagerar på att sköterskan ska sticka honom i armen. Dom mäter hans blodvärden och allt är bra förutom att han har alkohol i blodet. Glömde jag skriva att jag är tjejen som han är så förälskad i men som redan har pojkvän?

När jag en timme senare måste åka hem på läkarnas begäran (eftersom det är mitt i natten) gråter han och ber mig stanna kvar. 
    Dagen efter när jag frågar....blev du magpumpad, säger han först. "jag vet inte" Då säger jag, "vet du inte hur dom behandlade dig?" Då säger han, "nej dom magpumpade mig inte, dom ansåg inte att det behövdes".

Kan man ta 6-8 så starka tabletter utan att behöva få ut dom ur systemet, dessutom när man redan är berusad?
    och om man sätter fingrarna i halsen 2 minuter senare borde dom väl kommit ut eller rester av det med tanke på att han kräktes upp vätska 3 ggr?

Jag undrar om han gjorde detta för uppmärksamhet. Även om han gjorde det eller inte så förstår jag att han inte mår bra :( men jag behöver nog veta vad han gjorde....   

• Svar på tråden Försökte ta självmord med stilnoct....eller??
  • Hultis

Ja, man kan ta det utan att magpumpa. Men man övervakade säkert honom noggrannt.

• Anonym

Alltså Stilnoct går ju ut ir kroppen relativt snabbt, de är ju insomningstabletter och inte sömntabletter.

Inte nyttigt precis att stoppa i sig 6-7 stycken, absolut inte men det är nog inget som skadar eller dödar.. ( Lite osäker där ändå...)

Men det finns dom som stoppar i sig myyycket mer under en dag och de lever ju. men när de tagit dem lever de ofta farligt och gör knasiga saker som de inte minns sen....Spöke Många får hallutnationer vid rekomenderad dos...Rynkar på näsan

Alkohol och Stilnoct är dock inte någon bra kombination, då slår det kull på huvuet ordentligt, helt galna saker har sett påverkade människor göra... ;-( Om det rent fysiskt är farligt vågar jag inte svara på..

• Anonym (Förvirrad)

Men borde dom inte kommit upp när han kräktes 3 ggr 1-2 minuter senare?? Jag menar, borde jag inte sett dom??

• Anonym

det händer inte så mycket utav det.. har själv tagit still ihop med alkohol

• Anonym

Rop på uppmärksamhet...man tar inte livet av sig på den mängden Stilnoct, man sover....

• Krudd

Jag tog 50 sömntabletter och mådde så dåligt av dem att jag spydde upp det, 7 tabletter låter inte som det kan vara nån fara.

Är han 18 eller, ,låter som en löjlig sak att göra på fest. 

• Anonym

Ett självmordsförsök ska man alltid ta på allvar oavsett vilket sätt som används. Oavsett om man skär sig på handlederna eller tar flera alvedon så är det ett rop på hjälp. Hoppas din vän får hjälp via psykiatrin.

• Moonis

Tog för många alvedon en gång och satte fingrarna i halsen kort efter men blev ändå sjukt dålig och fick åka in.

• Krudd
    Moonis skrev 2012-02-03 13:47:27 följande:
    Tog för många alvedon en gång och satte fingrarna i halsen kort efter men blev ändå sjukt dålig och fick åka in.
    Jag åt en gång en himla massa alvedon, för mig hände inget annat än väldigt ont i magen dagen efter.
  • Moonis
    Krudd skrev 2012-02-03 13:48:35 följande:
    Jag åt en gång en himla massa alvedon, för mig hände inget annat än väldigt ont i magen dagen efter.
    Det va tur för jag blev skitkass och fick läggas in då mina levervärden va åt skogen Tyst
  • Krudd
    Moonis skrev 2012-02-03 14:08:49 följande:
    Det va tur för jag blev skitkass och fick läggas in då mina levervärden va åt skogen Tyst
    Usch då :( Har du några känningar av det än? 
  • Scream2

Ska man ta livet av sig långsamt så är väl Alvedon det bästa man ska välja? Är det nåt "ofarligt" läkemedel man verkligen ska ha respekt för, så är det ju Paracetamol (Alvedon och Panodil m fl produktnamn)

• Anonym
    Krudd skrev 2012-02-03 13:48:35 följande:
    Jag tog faktiskt en jäkla massa citodon en gång, det är ju starkare än alvedon men det är lika mycket paracetamol i. Jag reagerade inte alls först, men efter ett tag började jag kaskadspy.. låg på badrumsgolvet och spydde hela natten och mådde helt otroligt dålig. Otroligt dumt gjort...

TS, kan du inte bara fråga honom rakt ut? Han kanske inte erkänner om han låtsades, men tänk om han gör det? Oavsett mår han såklart inte bra och behöver hjälp. Jag håller med dig om att det är konstigt att han inte fick upp tabletterna om han kräktes efter 3 minuter...
  • Anonym (K)

Jag magpumpades inte heller vid mitt suicidförsök...å då hade jag tryckt i mig 60 sömntabletter å massa annan skit...

• Anonym

Det är väldigt väldigt svårt att dö av bara Alvedon eller liknande smärtstillande. Vad som däremot händer är att man kan bli sjuk resten av livet på grund av att man sabbat levern.

• Scream2
    Anonym skrev 2012-02-03 22:46:01 följande:
    Det är väldigt väldigt svårt att dö av bara Alvedon eller liknande smärtstillande. Vad som däremot händer är att man kan bli sjuk resten av livet på grund av att man sabbat levern.
    Får du till det bra dör du i väntan på levertransplantation, en långsam död mao...
  • Apopan

Man kan bli helknas om man blandar med alkohol, men dör gör man inte i första taget. Men man skall alltid ta sådant på allvar. Kanske se till så personen i fråga får prata med någon.

• Anonym (?)

Vill absolut inte förringa grabbens förtvivlade situation men han kanske aldrig tog tabletterna.... kan ha varit ett sätt att få dig att reagera... har han sedan erkänt för sjukvårdspersonalen hur det var så kan de inte berätta det för dig....
    Tror att du skulle behöva ta ett snack men honom när han är nykter .. om ett tag när han hunnit komma till ro med vad han gjort.... 

• cyberangel

Förmodligen är mängden inget att oroa sig för (jag har tagit liknande doser och enbart sovit lite längre som följd), men med tanke på alkohol och allt kan man ju inte vara säker. Men han var ju inlagd och blev övervakad så då borde de märkt om han tog skada... 

Varför han gjorde det vet nog bara han men det kan nog vara en blandning av uppmärksamhet från dig och ångest, eller bara ångesten. Det går ju inte att säga säkert även om det låter som om han ville att du skulle förstå att han mådde dåligt.  

• Moonis
    Krudd skrev 2012-02-03 21:19:55 följande:
    Usch då :( Har du några känningar av det än? 
    Nej, som tur var inte. Levervärdena blev bra igen när jag låg inne.
Svar på tråden Försökte ta självmord med stilnoct....eller??