• Anonym (anställd)

chefen har brutit mot tystnadsplikten och hotat mig

Funderar på att anmäla min chef.
    Jag arbetar på kommunen och är anställd på en arbetsplats där vi är ca 20 st. Chefen är inte klok. Hela personal gruppen mår jätte dåligt på grund av hans lögner, påhopp och hot. Facket är inkopplat och dom arbetar för fullt på det.
    för ca en vecka sedan hotade chefen mig och det har även kommit fram från olika håll att han har brutit mot sin tystnadsplikt. Vi är två st än så länge som vill polisamäla honom. Fler kommer säkert att tillkomma.
    Har vi någon chans? Vi har vittnen på brott mot tystnadsplikten men ej på hotet.
    Vad händer med honom när anmälan kommer in? Blir han förflyttad direkt? avstängd eller vad tror ni händer? kommer han vara kvar? om han är kvar kommer hoten säkert eskalera när anmälan kommit till hans kännedom.

• Svar på tråden chefen har brutit mot tystnadsplikten och hotat mig
  • Anonym

anmäl och spela sen in alla samtal med honom.

• mandipandi

Våga tro på er själva och gå vidare med alla anmälningar även där det saknas "bevis", gå till pressen i värsta fall, en vän till mig fick nyss rätt hos facket, efter att de hade haft möte med henne!

Även om han sitter kvar vid tjänsten kolla era rättigheter att kanske bli förflyttade, fortsätt att anmäl och överklaga fall ni inte får rätt!
    Ta reda på vem som är chef över honom och ta upp samtalet och förklara att ni känner er utsatta och att ni anmält.

Så fort anmälan är gjord kan ni vid nästa hot tillfälle ringa 112 och be polisen komma! Detta blir då ett pågående brott... det kanske låter överdrivet men det kan göra att ni känner er starkare.

Stå på er även om det betyder att ni måste se honom i ett par extra veckor!!

Lycka till ! ! 

• Anonym (anställd)

tack för era svar.
    Vi har ju en del bevis på så sätt att det är minst tio st som varit utsatta för olika typer av kränkningar och hot om koncekvenser på olika vis. Så vi har ju även deras utsagor.
    Hans chef är kontaktad via facket och dom håller på med någon typ av förhandling.
    Vi pratade om inspelning men facket sa att det inte är tillåtet och vi kan rskera att hamna i klistret för det. Stämmer det?

Har pratat med min kollega och vi har beslutat ossför att göra anmälan i eftermiddag tilsammans.

• Anonym
    Anonym (anställd) skrev 2012-02-03 13:20:38 följande:
    tack för era svar. Vi har ju en del bevis på så sätt att det är minst tio st som varit utsatta för olika typer av kränkningar och hot om koncekvenser på olika vis. Så vi har ju även deras utsagor. Hans chef är kontaktad via facket och dom håller på med någon typ av förhandling. Vi pratade om inspelning men facket sa att det inte är tillåtet och vi kan rskera att hamna i klistret för det. Stämmer det?Har pratat med min kollega och vi har beslutat ossför att göra anmälan i eftermiddag tilsammans.

så länge man själv är med i samtalet som spelas in är det tillåtet.
  • Anonym (Spela in)

Spela in alla samtal med chefen detta är lagligt och enkelt med dagens mkt bra mobiltelefoner som har bra mikrofoner och inspelningsfunktioner både när man bara har telefonen i fickan vid ett möte eller direkta telefonsamtal.

Jag jobbar inom staten och jag spelade just in när min chef hotade mig med uppsägning om jag uttalade mig till pressen!!! Det kommer kosta att ha sagt så var så säker. 

• mandipandi

Oj, jag har också haft en manipulerande chef usch det är inte roligt, starkt av er att anmäla och gå vidare!
    Önskar att jag själv vågat det då, nu har jag insett att man faktiskt kan få rätt genom att anmäla eller gå till facket.

Man måste kunna trivas på ett ställe man oftast spenderar 40 tim i veckan...

Lycka till med anmälningen! hoppas allt går bra. 

• rosentagg

Det finns jättebra "pennor" på Teknikmagasinet som man kan spela in på! Man kan även videofilma.
    Det är lite mindre synligt att spela in med en sån!
    Vi har använt oss av en sån, då vi hade problem med en ljugande och manipulerande förvaltare.
    Det är dessutom visst tillåtet att spela in, så länge EN person som blir inspelad vet om ddet - dvs DU.
    Vi har full koll på detta då vi har haft juridiska kontakter i vårt ärende.
    Så spring å köp den där "spionpennan" på Teknikmagasinet. Den kostar runt 500 kr och är värd varenda öre!

Å du... LYCKA TILL!    STÅ PÅ DIG!        

• Anonym (My)

Håller med övriga

Tro på dig själv, gå samman och försök skaffa bevis.
    Har chefen ingen hef över sig? Kontakta i så fall även honom/henne men ofta håller chefer varandra om ryggen.

Att ha facket i ryggen är bra i vårt fall som har en rent vidrig chef så håller facket chefen om ryggen även om enskiljda personer instämmer i att chefen beter sig illa.

Min erfarenhet är att man ,åste ha mycket på fötterna för att få bort en chef, nu trillar det in en skrivelse till chefen över chefen, 2 skrivelser är inlämnade, ett samtal med chefens chef är inbokat och en anmälan mot mobbning är gjord och jag håller på med en jag också...(detta är olika personer från olika verksamheter som skrivit och lämnat in, chefen har gått bärsärkargång lite överallt) tyvärr är våran chef exakt en sådan chef som man beskriver som chef med psykopattendenser, även om jag avskyr henne då hon förstört så mycket för mig så kan hon nästan genom att le och säga ett par ord få mig helt ur gängorna och nästan tro henne och hon har en enorm förmåga att charma de som säger emot henne alt när hon inte har något att säga så får hon ett utbrott.

• Anonym (Spela in)

En mobiltelefon av det moderna slaget dvs en smartphone i bröstfickan på inspelningsmode fungerar perfekt. Jag har gjort en klockren inspelning när jag blir hotad av chefen.

Svar på tråden chefen har brutit mot tystnadsplikten och hotat mig