• Imsavimsa

Tv/filmtittande för barn, 14 månader

Jag undrar i vilken utsträckning ni låter era barn, dryga året titta på tv/film? Ungefär hur länge åt gången de tittar, hur er föräldrars närvaro är när de tittar och vad de tittar på? Vår flicka 14 mån, får titta dagligen på youtubeklipp, 20 min som längst (åt gången, men det kan blir några ggr per dag) jag är alltid närvarande. Hon har blivit som tokig i pippi, det är det första hon säger när hon slår upp ögonen på morgonen (och hela dagen lång). Så det är pippi hon tittar på, samma film om och om igen. Så min fråga, hur gör ni och varför?

• Svar på tråden Tv/filmtittande för barn, 14 månader
  • Momalicious

Vår tv står ofta på men sonen tittar inte direkt. Han fastnar ibland framför reklamen och ser någon reklamsnutt men annars är han ointresserad.

• Mariaaa

Dottern som är 13 månader sitter och kollar på film i ca 1 timme på kvällen. Sen händer det att hon kollar en film på morgonen också.

• Bergkwist85

ööhh min son har alltid tittat på tv /film, dagligen =) han är 9 månader nu.
    han somnar framför tvn, då vill han hälst se tarzan, aladdin, mulan eller nått sånt... mycke musik i =).

jag sätter han framför en film, sen sitter han där snällt å tittar å jag kan städa/tvätta/diska... o.s.v.. =)

väll inge fel på det eller??
    Behöver ju inte sitta där fler timmar. men på kvällen å mitt på dagen om vi är hemma.
    sen sätter jag han e bra bit ifrån tvn för ögonas skull. vi har ganska stor tv.

• Imsavimsa

Olika forskare säger ju olika saker o så får man väl göra det man själv tror på.. Men vissa forskare hävdar ju att barn under 1 inte ska se på tv o att tvtittandet för barn upp till två skall vara begränsat. De risker som jag lagt på minnet efter att ha läst, är att tv:n ger många fler intryck än det verkliga livet och att små kan ha svårt att hänga med i svängarna. Att det kan trigga faktorer i hjärnan och ge adhdliknande symtom i framtiden.. Sen är det ju allt det andra med att tv:n inte är lika lärande som lek osv, men det är ju en annan sak, jag vill begräsna så det nte är direkt skadligt för henne..

• Natulcien

Sonen är 15 månader och har ännu aldrig tittat på TV eller film eftersom jag inte tror att det är bra för så små, och att de fortfarande har svårt för den typen av bildberättande. Vi gör andra saker istället.

• fågelungarna

Vi har ingen tv. Tittar däremot på korta filmer på datorn ihop med dottern, och vi började nog med det när hon var 1,5 år eller så, minns inte riktigt. Dock i mycket liten utsträckning. Idag när hon är tre år tittar vi på korta filmer ca en timme varje kväll. Oftast vill hon se samma program ett par gånger, eller samma dag efter dag efter dag. Lillebror lär väl haka på och därmed börja titta tidigare än stora, men jag ska försöka begränsa det.

Jag låter henne aldrig titta ensam på någon film, för det mest oväntade kan vara skrämmande för henne.

• Coyote

Sonen är 16 månader, och vi tittar på ett avsnitt av "I drömmarnas trädgård" på kvällen innan han går och lägger sig. Det är en del i kvällsritualen, vi myser i soffan tillsammans. I övrigt tittar han på filmer av sig själv på mobilen när vi åker bil och han ledsnat, men inte mer än så.

Visst händer det att jag slår på en film åt honom på tv:n när han är hemma och sjuk och vi behöver varva ner, han uppskattar inte direkt när man läser för honom...

• Liljan77

Sonen *fick* inte titta på tv råns efter 3-års åldern.
    Jag hade aldrig tvn på om dagarna o kvällarna sov han.
    Det var när dagis hade pippi-tema som sonen började fråga säga att han ville titta på tvn.
    Å då vart de några ggr/vecka.Å då ett 20min avsnitt med pippi.

Nu är han 6år å är inte speciellt intresserad utav tvn.De blir ca 30 min bolibompa på kvällen
    Han sitter några gånger i veckan vid datorn o då max 20min.
    Vi har roligare ihop o jag har aldrig använt tvn som barnvakt. 

• Loreena

Sonen brukar få titta på små avsnitt av Nicke Nyfiken på youtube när jag diskar och lagar mat. Jag tycker inte att det känns säkert att ha honom vid fötterna när jag lagar mat så därför sätter jag honom i hans stol då. Men jag brukar varva Nicke Nyfiken med pussel och så får han rita och pyssla med lite annat också. Han är 1,5. Men han ber ofta själv om att får titta på "Apan" på "Daoudan". Jag tror det är ok så länge som det inte blir för mycket och föräldern finns närvarande. Att man kan prata om det som barnet ser på filmen.
    Jag tänker mer att små filmsnuttar anpassade för barn inte är skadliga direkt, men att de heller inte bidrar till barnets språk - motorik - känslomässiga utveckling etc. Så passen vid tvn/datorn får inte bli för långa för då går barnet miste om andra viktiga saker.

Svar på tråden Tv/filmtittande för barn, 14 månader