Lera (Play doh) som blivit lite torr - går det att fixa???
Ja, rubriken säger ju det mesta. Går det på något sätt att få Play doh-lera som blivit lite torr att bli mjuk och fin igen? Eller ska jag slänga den och köpa ny???
Ja, rubriken säger ju det mesta. Går det på något sätt att få Play doh-lera som blivit lite torr att bli mjuk och fin igen? Eller ska jag slänga den och köpa ny???
enklast köpa ny va?
annars kan du ju prova he i lite matolja hehe...
Köpa?!?! Varför inte göra egen?!?
5 dl varmt vatten
5 dl vetemjöl
2 dl salt
2 tsk olja
2 tsk alun eller citronsyra (Alun finns att köpa på apotek, kan uteslutas om leran skall förbrukas direkt, citronsyra är mer barnvänligt)
Blanda mjöl och salt, alun. Häll i vatten och blanda samtidigt och även oljan. Har diskhanskar på mig så man inte bränner sig, lättare att knåda ihop än med slev.
Jag brukar använda elvisp med degkrokar annars blir det bara klumpigt för mig..
Degkrokarna är suveräna!
Göra egen deg blir dessutom billigare.
förresten....Alun finns numer i vanliga mataffärer.....
Tack snälla ni för tipset på att göra egen lera !!!
Förvara degen i en tätt försluten påse så torkar den inte så lätt.
Mamma Ia: Både kyrkis och dagis gör sin egen lera och den är jättebra!! Jag har inte kommit så långt att jag har gjort lera till Totte, kanske dags att bli en pysselmamma
Jag jobbar på BR-leksaker och vi fick ett bra tips från våra inköpare. Stoppa den aningen torra leran tillbax i burken, skär en skiva gurka och lägg ovanpå (inte för tunn). Sätt på locket och låt stå över natten, sedan är det bara att knåda leran och den är som ny .
Vet inte om det funkar på andra märken, men det funkar på Br's egna i alla fall.
//Joanna