• Nenne2

Finns det en lag på hur mycket man får tomköra sin bil?

Vet inte om jag är upprörd i onödan. Men våra grannar tomkör sin bil väldigt mycket. Det börjar kl 7.00 på morgonen då mannen i huset startar igång deras två bilar. Sedan går han in och antagligen gör sig iordning. 45 minuter senare kliver han och frugan ut i sina bilar och kör till jobbet. När dom kommer hem kan dom låta bilen stå på i ca 30 minuter medans dom går in för att göra diverse saker innan dom åker igen. På sommaren kan dem låta bilen stå på i en timme bara för att barnen sover i bilen och dom vill inte att dom ska vakna av att bilen stannar. Detta konfronterade vi dom med en gång. Men dom fortsätter. Vi har satt massor av dyra och fina blommor och buskar precis vid deras uppfart. Undrar hur dom mår? Överreagerar jag eller finns det inte en lag på hur mycket man får tomköra sin bil?

• Svar på tråden Finns det en lag på hur mycket man får tomköra sin bil?
  • 969910

Brukar vara tomgångskörning Max 2 min i städer

• Lena

lokala ordnignsstadgar brukar finnas oftast tomgångskörning max 1min.

• Themis

Om man googlar "tomgångskörning i tätort" så ser man att det är en lokal ordningsföreskrift i de flesta städer att man max får ha bilen på tomgång 1 minut. Detta står vanligen skyltat när man kör in i alla städer jag har bott i iaf.

Men bor ni utanför stadsplanerat område så kanske det inte hjälper, då blir det mer om ni själva störs av det.

Jag har gått och stängt av motorn för nån som stod och osade utanför vår lokala affär, gubben blev klart rätt tokig men då kanske de lär sig.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Nenne2

Vi bor inte mitt inne i stan, men vi bor i ett tätbebyggt område. Tack för era tips. Ska kolla med miljökontoret i vår kommun vad som gäller.

• Cecese

tipsa dom om motorvärmare samt kupevärmare. då har man en skapligt varm bil när man far i väg och det tar inte lång stund innan den är helt varm. Låter ju inte klokt att ha bilen på tomgång så länge.

• misplacedname

OT: hur förklarar man för polisen/försäkringsbolaget om bilen skulle försvinna? "Nej alltså, bilen var olåst och nyckeln i tändningen. Bilen stod på."

• Crea Diem

Smyg ut och kör i väg med bilen. Parkera den något kvarter bort! Gör det lite då och då så fattar de vinken!!!!

• Loreena

Alltså, det verkar ju helt idiotiskt både miljö, hälso och pengamässigt. Bränna halva tanken bensin för att få bilen varm på morgonen.. eh!
    Ni kanske kan tipsa om motorvärmare + kupévärmare istället? Då spar de både pengar och miljö!

• Tjollerfia
    Crea Diem skrev 2012-02-03 19:50:24 följande:
    Smyg ut och kör i väg med bilen. Parkera den något kvarter bort! Gör det lite då och då så fattar de vinken!!!!
  • Mandel

Du kan inte köra iväg med den för då kan du åka dit.
    Du kan däremot stänga av den och gå med nyckeln till ägaren och säga typ: jag var rädda att någon skulle sno bilen för dig när den stod olåst och startad...

Jag stängde av en bil utanför förskolan som stod på tomgång. Varför gör man så?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Fråga dem hur mycket deras bensinräkning är per månad...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Emzii

Brukar vara så att varje kommun sätter en "regel"/ " lag" och det kan variera!! Men oftast är det Max en minuts tomgångskörning! Skyltar brukar finnas när du kommer in i kommunen!!

Svar på tråden Finns det en lag på hur mycket man får tomköra sin bil?