• LenaJ

Hur ställer ni er till resa under graviditeten?

Hej, jag och min man funderar på att göra en långresa innan den lille kommer.
    Jag är nu i 13:e veckan och vi funderar på att åka om 8 veckor så då kommer jag vara i V. 21. Vi funderar på att åka till Brasilien.

Är det ngn som har erfarenhet med resa under graviditet så är jag tacksam för synpunkter och råd att tänka på.

Tack!

• Svar på tråden Hur ställer ni er till resa under graviditeten?
  • EmiliaG

Bästa är ju att höra med din bm och gynläkare som har koll på just dig! Men bm brukar säga att om det är en normal säkerhet på resmålet, finns möjligheter till vård och du mår bra så brukar inga hinder föreligga. Men ju längre in i graviditeten ju mindre rekomenderas långa resor m.m. Tänk också på att Brasilien är ett antal timmars flygresa och vad det gör med dig och din kropp.
    Kolla även med rese & flygarrangören - de har i vissa fall också saker att säga om det hela.

Jag personligen skulle inte våga beställa en resa som är om så lång tid frammåt i tiden då man aldrig vet hur man mår i sin graviditet när resdatumet väl är. Finns inga hinder att resa sedan barnet är fött... även om resan kanske blir lite annorlunda mot vad den blir som gravid.

//Emilia

• Hildis

Har ingen erfarenhet av det, men i mitten av graviditeten mådde jag prima och skulle inte haft något emot en resa.

Att tänka på är väl så klart att vara mer försiktig med mat och rent vatten och så. Vet inte, men stödstrumpor kanske kan vara bra vid lång flygresa även så pass "tidigt" som v 21.

Hoppas ni får det jättebra om ni bestämmer er för att åka!

• Antonia Linda

Hej är nu gravid med mitt andra barn och har varit utomlands båda gångerna.
    Jag rekomenderar det starkt det är jätte mysigt .
    Har man en graviditet som är bra så åk du kommer inte att ångra dig man kan resa ända fram till vecka 30.
    Själv har jag båda gångerna varit i v26.
    Hoppas ni får det trevligt.

• Cilla71a

När jag väntade mitt första barn så reste vi på semester (bussresa, ingen höjdare) till Budapest jag var i v.23. Jag hade väldigt mycket vätska i kroppen så jag hade ballongfötter trots stödstrumpor.
    Nu väntar jag mitt andra barn & vi ska till Grekland i april & då är jag i v.20 nånting
    Min BM sa att det gick jättebra att resa, använd stödstrumpor & försök gå lite i planet.

• Antonia Linda

glömde säga bara det man bör tänka på är att alltid se till så att maten är genomstekt,
    och drick lite extra vatten och ät mycket glass.

• LenaJ

Tack för tipsen Emilia och Hildis. Jag ska till BM imorrn och vi har kollat rätt så mkt på vaccinationer och försäkring och sånt där redan jag och min man. Men vi vill ändå vänta och se vad BM säger. Självklart ska man ha stödstrumpor på sig och resa på sig och gå varje/varannan timma på flyget men det är inte så mkt den långa flygresan som oroar mig.

Utan om ngt händer på plats och man behöver vård så kan det ju vara svårt att veta vart man ska vända sig. Men vi ska även boka med avbokningsskydd beroende på hur man känner sig. Det är ju sant att man inte kan veta hur man kommer att må om två månader men med tanke på att de flesta säger att mitten delen av graviditeten är den man mår bäst i så är jag inte så orolig för det heller.

• LenaJ

Hej Alexander.

Ska tänka på det tipset om maten att få den välstekt och dricka mycket vatten tack ;)

• MinSeth

När jag var i vecka 21 for vi till Västindien, Tobago närmare bestämt, för att gifta oss. Vi var borta två veckor och dessa var helt underbara! Jag rekommenderar att "vaccinera" sig mot turistmage, det känns lite tryggare även om man inte ger ett 100% skydd . Annars tänkte jag lite på vad jag åt och att inte klappa några hundar (ur rabies synpunkt). Annars var det bara att njuta!

• Amoreco

Vad roligt!!! Jag är brasiliansk och jag tycker att du kommer att känna av vädret i brasilien i februari...kan bli t.o.m. 40-45 grader i några ställen där...Vad avundsjuk jag blir!!!
    Grejen med brasilien är att du måste vaccinera innan du åker och jag vet inte om man kan vaccineras gravid...

Hoppas du åker iväg och har en trevlig resa!!!

• Minna1982

Kolla upp försäkringar o dyl noga innan du åker. De flesta hemförsäkringar täcker till v 28 så det borde vara lugnt.
    Jag åkte till Thailand i v26 och hade lite otur under vistelsen (kolla dagbok om du vill, men som sagt, mitt fall är väl ganska ovanligt så du behöver inte oroa dig) men älskar att resa och tycker absoult du ska åka om allt är ok! Ta med dig medicin hemifrån (vanliga resepaketet: Immodium, panodil osv) , be att få pennicillin utskrivet OM nåt skulle hända kan du då vara lugn eftersom de här hemma kollat upp det. Om det skulle hända nåt kan man ringa till SOS international som har kanonläkare man kan rådgöra med, tipsar om sjukhus osv... Jättesnälla människor!

Jag mådde i övrigt kanon under mitten av graviditeten, så förhoppningsvis är det samma för dig.

Se till att du bor hyfsat nära ett ok sjukhus som har utrustning för graviditet, ta med dig journaler, se till att få komma till BM precis innan du åker.. hm.. och njut av resan förstås!

• Cinnalinna

Jag har flugit fyra ganger hittills under graviditeten och antagligen blir det fler ganger. Inte farligt, bara obekvÄmt om man har foglossning/illamaende.

• EmiliaG

Be din gynläkare skriva om din graviditet på engelska, som ett graviintyg. Är alltid lämpligt att ha med sig utomlands.

• picolina

man kan inte vaccineras gravid.. o till brasilien krävs ganska mycket vaccinationer....

• picolina

här stod det lite mera info om vacciner...

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp

Vaccinationer

Vaccin som aldrig skall ges
    1. Vaccin mot mässling, påssjuka, röda hund som kombinationsvaccin (MPR) eller var för sig (monovaccin)

MPR vaccinet är en kombination av 3 levande virusvacciner som redan var för sig är kontraindicerade
    under graviditet. De som vaccineras skall inte heller bli gravida inom 3 månader efter vaccination. Även
    om vaccinet är kontraindicerat finns inga rapporter om fosterskador när vaccinet givits accidentellt (se
    också avsnitt om rubella under graviditet)

2. Vaccin mot vattkoppor (Varilrix).
    Vattkoppsvaccin är också ett levande virusvaccin med samma kontraindikationer och samma
    handläggningsprinciper som ovan (se också avsnitt om varicella under graviditet).

Vaccin som är onödiga att ge just under graviditet
    1. Vaccin mot TBE.

Vaccin mot TBE är ett avdödat virusvaccin som bedöms som ofarligt att ge under graviditet och enligt FASS kan ges som vanligt. Vi anser dock att risken för TBE infektion så gott som alltid är så låg att vaccinering kan skjutas upp till efter förlossningen.

2. Vaccin mot hemofilus influenzae

Vaccin mot hemofilus influenzae är ett avdödat s.k. konjugatvaccin där sockerarter från bakteriens kapsel kopplats till ett bärarprotein som hämtats från något annat väl utprövat vaccin. Vaccinet ges så gott som aldrig till vuxna eftersom infektion med kapselförsedda Hemofilus influenzae företrädesvis har drabbat barn och behöver i praktiken aldrig ges till gravida.

3. Vaccin mot pertussis

Vaccin mot pertussis är aldrig indicerat vid graviditet. Symtom i form av hosta efter exposition behandlas istället med antibiotika.

Vaccin som endast ges vid reell smittrisk
    1. Vaccin mot tuberkulos (BCG)

Levande försvagade bakterier som adapterats för humant bruk. Kan tänkas användas i specialfall t.ex. om en gravid kvinna exponeras för TBC i hemmiljö eller i samband med längre vistelse (bosättning) i länder med hög risk för tuberkulos

2. Vaccin mot gula febern

Vaccin mot gula febern innehåller levande försvagade virus och är därför i princip kontraindicerat. Om en gravid ändå reser till ett område med pågående gula febernepidemi kan vaccinet ges

3. Vaccin mot influensa

Vaccin mot influensa är ett avdödat virusvaccin som inte anses tillräckligt väl utprövat under graviditet men som kan ges inför en epidemi till en gravid som tillhör riskgrupper (se socialstyrelsens författningssamling SOSFS 1997, 21)

4. Vaccin mot pneumokocker

Vaccin mot pneumokocker är ett avdödat vaccin som består av sockerarter från bakteriernas kapsel. Vaccinet kan inte anses väl utprövat till gravida och skall därför bara ges i undantagsfall till ovaccinerade gravida som tillhör en definitiv riskgrupp för att insjukna i invasiv pneumokocksjukdom (se socialstyrelsens författningssamling SOSFS 1994, 26)

5. Vaccin mot rabies

Vaccin mot rabies är ett avdödat virusvaccin som inte är tillräckligt utprövat till gravida för att användas som preexpositionsprofylax. Vi kan och bör däremot använda vaccinet på vanliga indikationer som postexpositionsprofylax där riskbedömningen blir helt annorlunda

6. Vaccin mot hepatit B

Vaccin mot hepatit B är ett avdödat virusvaccin som enbart innehåller delar av virus yta. Gravida som inte har/ har haft hepatit B och som löper särskilt risk för att exponeras under graviditet (ex. smittsam sexualpartner) eller som utsatts för blodsmitta kan vaccineras.

7. Vaccin mot japansk encefalit

Vaccin mot japansk encefalit är ett avdödat virusvaccin som sedan länge används i stora befolkningsgrupper i Asien. Trots detta anses inte vaccinet helt tillfredsställande dokumenterat under graviditet vilket leder till att vi bara rekommenderar vaccination för de gravida resenärer som åker till ett område med pågående epidemi.

8. Vaccin mot meningokockinfektion

Vaccin mot meningokockinfektion är ett avdödat vaccin som består av sockerarter från bakteriernas kapsel. Vaccinet är inte tillräckligt väl utprövat till gravida men kan ges någon enstaka gång inför resa till område med pågående epidemi

9. Vaccin mot tyfoid

Vaccin mot tyfoid finns både i form av ett levande vaccin med försvagade bakterier som ges oralt och ett avdödat vaccin av samma typ som pneumokockvaccin och meningokockvaccin. Båda två kan enligt fabrikanterna ges till gravida som löper större risk att insjukna i tyfoidfeber men vi rekommenderar i första hand det avdödade vaccinet.

Vaccin som kan ges utan hänsyn till graviditet
    1. Vaccin mot polio, tetanus och difteri
    är synnerligen väl utprövade och kan ges utan risk till gravida på vanliga indikationer, dvs gravida som saknar fullgott skydd skall vaccineras oberoende av graviditeten.

2. Vaccin mot ETEC
    innehåller dels avdödade kolerabakterier och dels en subenhet av koleratoxinet som är så gott som identisk med den subenhet som orsakar ETEC diarre. Även om vaccinet inte har använts i stor omfattning till gravida talar allt för att preparatet är ofarligt för gravida. Nyttan av vaccinet är särskilt stor till denna grupp av resenärer eftersom allvarlig diarré hos modern också kan påverka graviditeten negativt.

3. Vaccin mot hepatit A

Vaccin mot hepatit A är ett avdödat virusvaccin som nu har använts i så stor omfattning att risken med vaccinering under graviditet måste betraktas som försumbar. Fördelarna med vaccin framför gammaglobulin överväger därför.

Amning och vaccination
    Amning utgör inget hinder för vaccination, av vare sig barnet eller den ammande modern, med ett undantag. Ammande HIV-positiv moder kan vid vaccination tillfälligt få högre virusnivåer av HIV-virus med en ökad övergående risk för överföring av HIV till barnet.

• Vi 5

Jag har inte mått så bra under min graviditet, men var bortrest under v 15-16. Det var inget vidare, hade sådan foglossning att jag knappt kunde gå myrsteg och inte sova heller. Mådde fortfarande väldigt illa och alla nya lukter och all rökning överallt var hemsk.
    Det kan vara svårt att avboka om man plötsligt får tex svåra foglossningsbesvär för graviditet inte räknas som sjukdom, så ett tips är att kolla noga vad som gäller för avbeställningsskydd i så fall, för man vet ju inte innan hur man kommer må då...

De flesta verkar ju må bra i de veckorna, men som sagt man vet aldrig...

• Orchid

Strax före jul var jag och min sambo till Hawaii i 3 v och det gick hur bra som helst. Jag var i v 22 när vi åkte och v 25 när åkte hem. Det enda som jag upplevde jobbigt var flighten hem mellan Los Angeles och London som tog 10 h. Ryggen värkte trots att jag var försökte palla upp med kuddar bakom ryggen och att jag var uppe och gick emellanåt. Iofs tog hela resan hem totalt 29h så det var i jobbigaste laget men det var det definitivt värt!!

Lycka till!

Svar på tråden Hur ställer ni er till resa under graviditeten?