• agas

Hur får man jobb som chef? vad tjänar ni?

Hej! Jag skriver inte för att verka dryg så snälla kom inte med spydiga kommentarer..

Jag undrar vad för utbildning som lättast ger mig en välbetalt position som chef? (Vill inte starta eget) Jag har så många intressen och har svårt att välja bransch men en sak jag vill är att ha någon slags ledarskapsposition för det vet jag att jag är bra på och det faller sig ofta naturligt.. Jag är beredd att kämpa och jobba hårt för att nå någonstans och förväntar mig inget gratis.

Jag vill gärna höra från er som jobbar som chef vad ni tycker om erat yrke? För/nackdelar? och vad ni tjänar?

Sen vill jag veta tips på utbildningar man kan gå.. Ska man plocka ihop olika kurser eller gå ett ekonomi program? Ska man börja som projektledare? Måste man rikta in sig på EN branch eller finns det ett annat sätt? Vad för kurser tycker ni är bra att ha i bagaget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-04 16:40
    Sorry för den dåliga grammatiken och stavningen.. svårt att skriva från min iphone.

• Svar på tråden Hur får man jobb som chef? vad tjänar ni?
  • Anonym

Dom flesta chefer har jobbat upp sig i sin organisation.... så vart jobbar du idag?

• agas
    Anonym skrev 2012-02-04 16:43:45 följande:
    Dom flesta chefer har jobbat upp sig i sin organisation.... så vart jobbar du idag?
    Jag jobbar inte alls. Haft ett svårt liv så jag ar gett mig fan på att bli helt bra, och nu är jag 25 och har nått mitt mål.. :) Så jag är stressad för jag känner mig så "gammal" för att börja plugga, men vill inte ge upp min dröm.

Hittills har jag varit egen företagare inom nåt kreativt och klarat mig på det.. Nu är det dags för karriär och bra utbildning. Förstår också att man måste jobba sig upp men jag vill ha en så förberedande utbildning som möjligt.. kanske läsa ekonomi och personalfrågor eller något sådant.
  • zygoma girl

Lättaste sättet att visa att man är intresserad av att bli chef är deklarera det för chefen och säga att man vill gå ledarskapskurser.

Ta initiativ på jobbet, dra igång projekt och visa att du klarar att slutföra dem. Se till att du får visa dina ledarskapstalanger tex som mötesordförande (jag vet inte var du jobbar). Fortfarande är det vanligaste, enligt min erfarenhet, att chefer/ledare rekryteras från de med goda yrkeskunskaper, först på de högsta nivåerna är "chefandet" viktigast

Enklast är sannolikt att först göra karriär på sitt befintliga jobb och sedan, när du fått erfarenhet och bra referenser, gå vidare till nya arbetsgivare.

Det svåra med att vara chef är inte att göra en budget (om man ens gör det) utan personalfrågorna. De ledarskapsutbildningar jag gått har till 90% handlat om självkännedom och hur man handskas med olika personligheter tex. 10% har varit "administration".

• agas
    zygoma girl skrev 2012-02-04 16:53:30 följande:
    Det svåra med att vara chef är inte att göra en budget (om man ens gör det) utan personalfrågorna. De ledarskapsutbildningar jag gått har till 90% handlat om självkännedom och hur man handskas med olika personligheter tex. 10% har varit "administration".
    Va glad jag blir av att du säger så :) Visst har jag inga större problem med ekonomi men det är psykologi och människor jag brinner mest för. personalfrågor är superintressant! Hade gärna läst några sådana kurser
  • zygoma girl
    agas skrev 2012-02-04 16:51:21 följande:
    Jag jobbar inte alls. Haft ett svårt liv så jag ar gett mig fan på att bli helt bra, och nu är jag 25 och har nått mitt mål.. :) Så jag är stressad för jag känner mig så "gammal" för att börja plugga, men vill inte ge upp min dröm.

Hittills har jag varit egen företagare inom nåt kreativt och klarat mig på det.. Nu är det dags för karriär och bra utbildning. Förstår också att man måste jobba sig upp men jag vill ha en så förberedande utbildning som möjligt.. kanske läsa ekonomi och personalfrågor eller något sådant.
    Om du inte vill satsa på att göra karriär inom ett speciellt yrke så satsa på någon form av personalvetare. Jag har dock inte en susning om hur arbetsmarknaden ser ut.

På samtliga mina (och makens) jobb har cheferna haft en yrkesutbildning i botten men personalchefen (jag vägrar säga human relations som det så fånigt heter på nysvenska) är antagligen personalvetare eller liknande.
  • Kastrullresan

Alla områden har ju sina chefer så jag tycker nog att du ska fundera över inom vilket område du vill jobba inom.

Generellt så är chefsjobb inom vård- och omsorg, socialtjänst och utbildning väldigt slitiga och inte särskilt välbetalda.

För att sedan bli chef så brukar det alltid krävas att man verkligen visar framfötter på ett jobb, är beredd att hoppa på lite olika uppdrag, är med och bidrar till utveckling, tar initiativ o s v.

Många börjar med chefsuppdrag inom den egna organisationen och går sedan vidare till andra uppdrag.     

• agas
    zygoma girl skrev 2012-02-04 17:03:46 följande:
    Om du inte vill satsa på att göra karriär inom ett speciellt yrke så satsa på någon form av personalvetare. Jag har dock inte en susning om hur arbetsmarknaden ser ut.

På samtliga mina (och makens) jobb har cheferna haft en yrkesutbildning i botten men personalchefen (jag vägrar säga human relations som det så fånigt heter på nysvenska) är antagligen personalvetare eller liknande.
    Ja det hade varit väldigt intressant. Dock verkar det vara en ganska låg ingångslön vilket är lite negativt.. Men man måste väl börja någonstans antar jag
  • agas
    Kastrullresan skrev 2012-02-04 17:22:39 följande:
    Alla områden har ju sina chefer så jag tycker nog att du ska fundera över inom vilket område du vill jobba inom.

Generellt så är chefsjobb inom vård- och omsorg, socialtjänst och utbildning väldigt slitiga och inte särskilt välbetalda.

För att sedan bli chef så brukar det alltid krävas att man verkligen visar framfötter på ett jobb, är beredd att hoppa på lite olika uppdrag, är med och bidrar till utveckling, tar initiativ o s v.

Många börjar med chefsuppdrag inom den egna organisationen och går sedan vidare till andra uppdrag.     
    Jo jag är medveten om det.. Vilka chefer är det som tjänar bra löner då? Då är det kanske inte dom områdena man ska rikta in sig på. Två av mina största intressen är Media och Affärer så det hade varit något.. om måste ju behöva folk som har hand om personalfrågor osv där också
  • zygoma girl
    agas skrev 2012-02-04 17:40:54 följande:
    Jo jag är medveten om det.. Vilka chefer är det som tjänar bra löner då? Då är det kanske inte dom områdena man ska rikta in sig på. Två av mina största intressen är Media och Affärer så det hade varit något.. om måste ju behöva folk som har hand om personalfrågor osv där också
    Lönepåslaget för en chef på lägre nivå (där man ju oftast börjar) är ofta ca 5-10.000 över grundlönen dvs är man chef över städare är lönen betydligt lägre än om man är chef över läkare tex. Givetvis spelar det också in hur många man är chef över.

Om man kan bli chef över städare utan att kunna något om yrket vet jag inte men man kan knappast bli respekterad som chef över läkare om man inte har sjukvårdserfarenhet (det är jäkligt svårt även för sjuksyrror att bli respekterade som chefer!) eller över civilingenjörer om man inte har liknande bakgrund.
Svar på tråden Hur får man jobb som chef? vad tjänar ni?