• AnnaS83

Lotion till bebis?

Har en liten kille på snart 5 månader som verkar ha fått en ganska känslig hy. För ett par månader sedan fick han utslag på bålen, fick rådet av BVC att smörja med Mildison (1%-ig kortison). Funkade klockrent, och utslagen försvann på bara nån dag. Jag vill dock inte överanvända kortisonsalvan, men märker att han är torr i hyn och skulle behöva återfukta den. Frågan är - med vad? Smörjer honom med babyolja, men det verkar inte räcka riktigt. Har sett att Natusan har en intensive care-serie för spädbarn, nån som har erfarenhet av den? Lotionen i den serien innehåller dock parfym, vilket inte verkar så jättebra.. Nån som har något bra tips? 

• Svar på tråden Lotion till bebis?
  • Rocket Mania

Smörj med tex Weledas babyolja direkt efter bad och se till att inte använda tvål alls. 

• Hallonmumsan

Bada i rikligt med olivolja och smörj direkt efter badet med miniderm eller a-derma. Försök smörja hela kroppen 2-3 ggr om dagen och vid behov använder du mildison. Jag har själv en pojk med torr hud och när han var bebis så gjorde jag så som jag beskrev och eksemen han hade vintertid försvann. Håll ögonen på ställena han brukar få torr hud och förebygg innan det blir värre.

• Hallonmumsan

Jag föredrar a-derma men den är dyrare men mycket mer effektiv än miniderm plus att man kan använda den i ansiktet.

• cloudberry79

Med sonen funkar inte olja bra alls, vi använder canoderm, det är dyrt, men funkar. Har barnet jättetorr hud kan det svida lite (det innehåller samma ämne som huden innehåller för att hålla fukten).

If you love me - please don't feed me!
  • April barn

Använd weledas olja på hela honom efter och under bad. Använd inte tvål och bada/duscha sparsamt skulle jag säga. Bröstmjölk är toppen om du ammar eller någon av weledas känsliga salvor? www.weleda.se/baby/produkter/

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Tallen

På neonatal gav de oss rådet när vi lämnade att bara använda olivolja och inget annat, de skulle räcka enligt dem

• Mamma till V

Va olika råd man får, har en pojke med eksem och torr hud och till oss har de sagt att absolut INTE använda olja då denna lägger sig utan på huden och förhindrar krämer från att gå in i huden. Vi smörjer 2 ggr per dag med Locobase som vi har på recept plus Mildison på eksemen

• Tallen
    Mamma till V skrev 2012-02-04 22:33:41 följande:
    Va olika råd man får, har en pojke med eksem och torr hud och till oss har de sagt att absolut INTE använda olja då denna lägger sig utan på huden och förhindrar krämer från att gå in i huden. Vi smörjer 2 ggr per dag med Locobase som vi har på recept plus Mildison på eksemen
    Rådet vi fick gäller vid förebyggande/ mild torr hud och ej vid eksem då som du beskriver andra krämer används. Jag frågade vad jag skulle smörja in sonen med efter bad och då sa personalen på sjukhuset att det räcker med lite olivolja om huden känns torr och att vi inte skulle använda vanlig babyolja då vissa av dem tom kan ha motsatt effekt och torka ut huden.
Svar på tråden Lotion till bebis?