• Anonym (Ensamstående27år)

Till alla ensamstående föräldrar, hur ser ert ekonomi ut?

Hej.
    Jag undrar hur en ensamstående föräldrers ekonomi ser ut?
    Har ni möjlighet att spara osånt?
    Hur ser ert fickpeng ut?

Själv är jag ensamstående mamma på heltid. Jobbar 100%
    Har ett barn på 3år.
    Tjänar ca 10400kr efter skatt och har möjligheten att lägga undan 4000kr/mån på sparkontot + hela barnbidraget till min sons sparkonto.
    Tillsammans med min son har vi 2000kr - 2500kr att slösa på nöje, kläder, mat m.m.
    En fördel för mig är att jag bor hos mina föräldrar. Inget man önskar sig riktigt men har inte så mycket att välja just nu. Det är lång tid på bostadkö här i Sthlm.

Skriv bara på.....kram på er.

• Svar på tråden Till alla ensamstående föräldrar, hur ser ert ekonomi ut?
  • Anonym (student)

Jag studerar och får i olika bidrag till mig och min tvååring sammanlagt kring 10500 efter skatt. 4400 i hyra och resten till bil, telefon, studiematerial, kläder, en hel del mediciner och sjukhusbesök och så vidare. Jag får ett speciellt bidrag för att hon har en kronisk sjukdom och det är inte till bara för att täcka kostnader utan också för att ge mig större frihet då sjukdomen kräver lite extra kontoll och hjälp 24/7. På grund av det har jag kunnat använda studielånet i klumpsummor till större investeringar (sängar, flytt, dyrare kläder), annars hade jag haft 2600 till i månaden.

• Anonym

Jag måste bara fråga om du skrivit fel får du ut 10 400 efter skatt på en heltidstjänst?. Undrar eftersom min sommarjobbande ungdom fick ut mer efter skatt  och det var inte en heltid och i somras hade h*n inte gått ut gymnasiet ens. Jag menar inte att vara tyken utan om det är så , så är det skamligt med så låga löner för en vuxen människa i Sverige idag, det motsvarar ju drygt 12 000 kr brutto.......

Jjag får ut 30 000 kr per månad, har mina tre barn varannan vecka. Vi har det bra men det blir inte en massa över. Antar att man skaffar sig mer utgifter med högre lön. Bilen kostar, huslån samt tonåringar och deras aktiviteter är inte gratis.

• Anonym

Är ensamstående med en femåring. Pluggar på heltid och får csn samt bobidrag, barnbidrag och uh. Det är inte ett liv i lyx men det funkar!:)

• Nadina01

Uschh 10 000 netto låter väldigt lite!!
    Jag vill verkligen inte skryta men jag får ut 25 000 netto och har en bostadsrätt med låg avgift (hade tur med aktier och satsade på ett köp vilket har lönat sig nu). Blir ensam förälder om ca 5 månader och läger undan just nu 10 000 i mån för "i fall att" ... Försöker vänja mig vid lägre inkomst då jag blir föräldraledig sedan.

Tycker dock att det är jätteschysst av dina föräldrar att låta dig bo hos de (som jag kan räkna fram betalar du inte mycket för boendet hos de om du lägger undan 4000 varje månad). Jätte bra! Spara de till den dan du får eget boende, för de kommer att behövas.

• Anonym

Har en hyra på 8000:-..så det är ingen dröm direkt. Men låånga köer som sagt,så frå se när vi kan byta till större OCH billigare.

• The past is now

Urusel..är ensam med 4 barn, mammapeng...200 kr i sparande, inget lyx.Hyran på 7.700 och mammpengen är på 8600. Halva barnbidraget för 3 barn. Ett heltbarnbidrag. Och bostadsbidraget på 3100.

Klarar oss men inget mer...  

• Anonym

Inkomst: akassa, bostadsbidrag och hela barnbidraget ca 10.000.-10500.

Hyra 5100. När räkningarna är betalda har jag ca 600 kronor kvar att leva på per vecka. Det ska då räcka till mat, mediciner, nöjen, sparande, resor, kläder, hygien, klippning etc. Kan jag säga att de 6 sakerna jag radade upp sist inte får plats??? Jag ligger alltid på minus och utan mina föräldrar skulle jag inte klara mig. Dom sticker till mig lite pengar då och då vilket jag är oerhört tackasam för. Men allt går till dottern oftast. Hade knappt råd med julgran men då fick jag pengar av pappa till det. Tänker på alla som inte har föräldrar som kan ge lite bidrag. Är sjuk så jag kan inte arbeta i dagsläget. Ska egentligen vara sjukskriven men får inte vara det. Därför a-kassa. Min högsta dröm är att arbeta, men drabbades av en sjukdom för ca tre år sedan. Hade eget företag som gick helt okej. hade mer i lön i alla fall :)

Det är skit att leva så här, har gjort i två år. Man vänder och vrider på varenda krona och att tänka på sig själv finns inte på kartan. Det är jag och ett barn i hushållet.     

• Anonym (Ensamstående27år)
    Anonym skrev 2012-02-04 18:47:23 följande:
    Jag måste bara fråga om du skrivit fel får du ut 10 400 efter skatt på en heltidstjänst?. Undrar eftersom min sommarjobbande ungdom fick ut mer efter skatt  och det var inte en heltid och i somras hade h*n inte gått ut gymnasiet ens. Jag menar inte att vara tyken utan om det är så , så är det skamligt med så låga löner för en vuxen människa i Sverige idag, det motsvarar ju drygt 12 000 kr brutto.......

Jjag får ut 30 000 kr per månad, har mina tre barn varannan vecka. Vi har det bra men det blir inte en massa över. Antar att man skaffar sig mer utgifter med högre lön. Bilen kostar, huslån samt tonåringar och deras aktiviteter är inte gratis.

Jo anledningen varför jag får 10400kr efter skatt är att min före detta man har lånat pengar bakom ryggen på mig på olika banker med falsk underskrift och nu får jag stå för dessa skit och betala genom kfm. Annars skulle jag ha fått ca 15000kr efter skatt ock leva bra. Men snart är det löst med det problemet också, tack gode gud. Han är polis anmäld men polisen la ner ärendet eftersom det inte fanns starka bevis. Nu vill kommunens skuld och budgetrådgivare hjälpa med till 100%. Men jag klagar inte idag heller med den summan jag får... Men nu ska vi inte gå in mer på mitt problem här.
  • Anonym (Ensam22)

Jag har det riktigt bra för att vara ensamstående småbarnsmamma och student, tycker jag.
    9100-studiemedel.
    1050-barnbidrag
    3100-bostadsbidrag
    1273-underhållsstöd
    ~6000 efter skatt i lön, det är väldigt olika, men ungefär.

Så det blir i snitt då ungefär 20500 efter skatt. Har en dyr hyra och eldar upp en massa pengar på körkort, har nog lagt kanske 50000 redan, så pengarna går åt. Ska göra lite operationer också nu i dagarna som inte heller är gratis. Så lite fattig är jag nu ändå, då.

• Anonym

Jag är ensam med två barn.
    Min lön brukar ligga på 17 500 kr ungefär efter skatt.
    Förut jobbade jag endel extra,hela förra året och då fick jag ut 20-21 000 kr.Men nu jobbar jag heltid enligt mitt schema.Jag får bb+underhåll på 5000 kr.Totalt 22 500 kr.

Med hyra,telefoni,tv,bredband,busskort,mobil och dagis 8700 kr ungefär.Elen ingår i hyran.
    Detta är fasta räkningar jag har varje månad,har inget mer.

Mitt gymkort och alla försäkringar betalar jag en gång/år för att det är billigast så,och för att slippa räkningar.
    Jag sparar allt mellan 4000-6000 kr.Det är långtidssparande+spara till stora köp tex vinterkläder,resor,tvättmaskin mm.
    Nöjen,eller saker som behövs köpas eller kläder eller frisören eller medicin,sånt brukar väl ligga på några tusen.
    Men allt beror på vad jag har i lön.

Vissa månader har vi varit sjuka endel och då ligger lönen på kanske 14 000 kr.Jag anser att vi klarar oss bra.
    Jag tyckte jag slösade för mycket,så för 2 månader sen började jag skriva upp allt jag handla,spara kvitton,använda mer kontanter.Vill inte slösa för mycket.

Svar på tråden Till alla ensamstående föräldrar, hur ser ert ekonomi ut?