• Anonym (Ensamstående27år)

Till alla ensamstående föräldrar, hur ser ert ekonomi ut?

Hej.
    Jag undrar hur en ensamstående föräldrers ekonomi ser ut?
    Har ni möjlighet att spara osånt?
    Hur ser ert fickpeng ut?

Själv är jag ensamstående mamma på heltid. Jobbar 100%
    Har ett barn på 3år.
    Tjänar ca 10400kr efter skatt och har möjligheten att lägga undan 4000kr/mån på sparkontot + hela barnbidraget till min sons sparkonto.
    Tillsammans med min son har vi 2000kr - 2500kr att slösa på nöje, kläder, mat m.m.
    En fördel för mig är att jag bor hos mina föräldrar. Inget man önskar sig riktigt men har inte så mycket att välja just nu. Det är lång tid på bostadkö här i Sthlm.

Skriv bara på.....kram på er.

• Svar på tråden Till alla ensamstående föräldrar, hur ser ert ekonomi ut?
  • Anonym (student)

Jag studerar och får i olika bidrag till mig och min tvååring sammanlagt kring 10500 efter skatt. 4400 i hyra och resten till bil, telefon, studiematerial, kläder, en hel del mediciner och sjukhusbesök och så vidare. Jag får ett speciellt bidrag för att hon har en kronisk sjukdom och det är inte till bara för att täcka kostnader utan också för att ge mig större frihet då sjukdomen kräver lite extra kontoll och hjälp 24/7. På grund av det har jag kunnat använda studielånet i klumpsummor till större investeringar (sängar, flytt, dyrare kläder), annars hade jag haft 2600 till i månaden.

• Anonym

Jag måste bara fråga om du skrivit fel får du ut 10 400 efter skatt på en heltidstjänst?. Undrar eftersom min sommarjobbande ungdom fick ut mer efter skatt  och det var inte en heltid och i somras hade h*n inte gått ut gymnasiet ens. Jag menar inte att vara tyken utan om det är så , så är det skamligt med så låga löner för en vuxen människa i Sverige idag, det motsvarar ju drygt 12 000 kr brutto.......