• Cassie86

Metformin, undervikt och biverkningar

Hej skriver här för jag nyligen fått Metfomin då jag inte kan äta P piller pga blodpropp i släkten. Ska trappa upp till en dos som ska ligga på 850*2 om dagen.

Undrar om det är någon annan som är smal som fått Metformin? Hur har ni reagerat? Läser att det ges i viktminskningssyfte och blir därför lite orolig.

Undrar också om sura uppstötningar, muntorrhet och svettningar på natten är vanliga biverkningar?

Blir orolig när jag läser om att syra kan bildas i blodet och undrar då om man mest ska äta basisk kost?

Vore jätte tacksam för svar!! Trevlig kvällGlad

• Svar på tråden Metformin, undervikt och biverkningar
  • dottermorochmormor

Metformin som p-piller??
    Det är ju en diabetesmedicin för att hålla blodsockret i ordning.  

• Stugmamman

Jag har alltid varit smal (på gränsen till undervikt). Jag har ätit Metformin i 10 år utan att vikten förändrades. Det är insulinkänsligheten som ökar. Många med höga insulinnivåer är överviktiga och blir hjälpta av Metformin. Jag hade problem med svampinfektioner vilka försvann. Även cystorna gick bort. Jag har nu under två år ätit LCHF och behöver inte Metformin längre. Jag är efter dessa år inte längre lika känslig för kolhydrater och äter nu mer GI-kost.

• Cassie86

Tack så mycket för svar! Jag har faktiskt också blivit av med svampinfektioner. Undrar varför det är så? Har också börjat ära mer GI kost tror det kan vara bra:) Vilken dos åt du på Metformin?

• Stugmamman

Då man äter mer kolhydrat (socker ) än vad kroppen kan ta hand om gynnar det svampen som lever av socker.

Jag åt en tablett morgon och en kväll. Tror jag åt tre om dagen som mest.

Svar på tråden Metformin, undervikt och biverkningar