• sheeba

Komma på efter ca 7 månader att man inte har tid till sin valp, tänker man inte på det innan?

Såg en annons på blocket om en som skulle sälja sin valp på ca 9 månader för de hade inte den tiden till den som den behövde.
    Men tänker man inte ut sånt i förväg? Eller så fick de en chock kanske hur det var att ha en valp.
    Men jag tycker att man ser allt förmycket sådana anonser där det står att de har tidsbrist.
    Tycker dte är lika illa om det är en vuxen hund som de har haft i flera år, helt plötsligt så har man inte tid till den. Vist man kanske får ett annat jobb med andra tider men man kan ju göra annat så man kan få lite daghjälp då.
    Det är ju som att säga när sitt barn är 9 mån, när vi har inte tid till vårat barn vill någon adoptera. Vilken människa skulle kunna göra något sånt?

Bara för det är djur så verkar vissa tro att de inte har känslor och att de är en i flocken från deras sida och en i familjen från våran sida då.
    Nä tänk 1000 ggr innan man skaffar hundar eller djur överhuvudtaget.

När vi skaffade våran första katt som var omplacering från sambons bror. Så fick man höra åh ni kommer bli så låsta. Nä inte alls vi åkte utomlands och levde så som vi ville.
    Men han led aldrig för vi hade alltid passning.
    När vi skaffade hunden, samma sak där. Men man gör sig ju inte för låst bara för man skaffar djur, tycker man kan lösa det på många bra sätt ändå.

Men vissa har det förlätt att bara kunna stänga dem ute hur lätt somhelst.
    Ibland undrar jag om de känner något för hunden eller djuret?
    Att det ska få vara så lätt att lämna bort ett djur gör att man blir rädd ibland.
    Sedan skriver vissa pngar spelar ingen roll huvudsaken är att den kommer till ett bra hem.
    Sedan sås er man att det typ skilljer lite bara från det riktiga priset. Menar vill man inte ha hunden eller inte har "tid" Så hade jag kunnat skänka bort djuret eller ta en liten summa bara.

• Svar på tråden Komma på efter ca 7 månader att man inte har tid till sin valp, tänker man inte på det innan?
  • Eliin

många oerfarna är inte alls beredda på att en hund kräver så mycket tid och träning som den faktiskt gör. Många verkar tyvärr förknippa att skaffa valp är som att skaffa en kattunge...=((

• tii

sheeba: Håller med dig fullt ut. Tycker att det är fruktansvärt att folk skaffar djur som dom skaffar grejer ungefär. Skulle ALDRIG kunna behandla mina djur så.
    samma sak är dom som släpper ut sina kaniner o allt i skogen för att dom tröttnat. Blir så arg o ledsen!
    usch!

• Madeleine79

Jag har sett annonser på valpar som bara varit ca 12-15veckor, som säljs pga tidsbrist, man blir så arg när man ser sånt, va tänker folk med! Dom borde förstå att det inte är en dans på rosor med att ha en liten valp, tycker så synd om dessa hundar, som folk köper och sedan gör sig av med nästan på en gång:(

• Caréne

Verkar va nya "skälet" för att sälja sin hund. katt m m.
    Tyckte det va mycket förr just pga allergi. Kanske folk inte fattar att djur kräver tid och skötsel eller så kanske det inte blev så roligt som de trodde.....
    Tänk om folk skulle sälja barn pga tidsbrist......

• Honey1982

det där gäller verkligen katter, kaniner och alla andra sorters djur också tyvärr

• Mirris

Jag skaffade mig en valp för 1 år sen ungefär.. 2 år sen ungefär, just när jag skulle få barn. Tyckte det var jättepassande för jag skulle ju vara hemma i ett helt år.

Men ack ack.. jag valde, efter ca 2 månader, att placera om honom.. för hans egen skull. Jag hann inte med.. sonen ville ha uppmärksamhet HELA tiden, och när han var så liten kände jag att han var tvungen att gå först och valpen kom i andra hand.. Det blev liksom inget med någe. Allt han fick i uppfostring var "Nej" o "Fy" och promenader..

Nu är sonen snart 2 år.. och jag har köpt en ny liten vildbatting Nu förstår sonen att han faktiskt får vänta lite.. att det inte bara är han o han hela dagarna.

Den här gången känns det helt underbart... förra gången var det jobbigt att ha en valp när man var höggravid .. och nyförlöst .. och foglossning o amning o annat.

Jag hade visserligen en gammal vovva på 9 bast då, men en gammal o "färdig" hund är verkligen nåt helt annat mot en valp

Vet inte om det var p.g.a barn eller jobb som dom placerar om den?? Men hur som helst så känner dom väl som jag gjorde.. att det här är inget bra liv för en jycke.. den förtjänar bättre än oss. Kanske den krävde MYCKET mer tid o kraft än vad dom räknat med... alla hundar är ju inte "rastypiska". Dom kanske valt en "lugn o sällskaplig ras" och fick en mycket livlig sort av den rasen

Bättre att den flyttar än att den mår dåligt i hela sitt liv.

Eller så är det några latmaskar.. och då tycker jag det är SKITFULT. Fast iallafall bättre att placera om den.. så den inte slutar som min grannes vovve.. som bodde hos dom lataste människorna i den här stan. En stor krävande ras..som på sin höjd fick vara ute i 10 min/dag..

*mirris som ska ägna lite tid åt sin nyhemkomna valpis Ebba nu*

• Zaria

Tyvärr finns det många sådana,speciellt rottweiler,schäfer,dobberman och lite mer krävade raser finns det massor ut av som är runt halvåret,förmodligen för att de då gått från ulliga gulliga valpar till stora bökiga unghundar som testar allt.

Sedan står det pga tidsbrist eller dyl,Varför tar inte folk reda på vad det är för hund de skaffat sig förutom att den är snygg att se på...i annat fall finns det jättefina hundar i leksaksaffären med mjuk stoppning som passat dem bättre =)

• Amazona

Ja, Visst är det konstigt att så många får tidsbrist och allergier när hunden är mellan 7-10 månader....suck. Då blir många hundar könsmogna och jobbiga. Allt man lärt dom innan kan vara som bortblåst för ett tag och många människor orkar inte med denna period...Fy F*N säger jag, att inte tänka på detta innan. När någon frågade mig hur gammal min hund var när han var 8 månader så sa jag " Han är i Blocket-åldern". Lite skämtsamt men det ligger ett stort allvar bakom det.

• biomedbonus

Djur anpassar sig faktiskt tilll den nya flocken.
    De är lika lojala mot sina nya ägare. Tänk på de som är hunduppfödare deras jobb går ju ut på att sälja hundar.

Jag tycker inte det är konstigt om man väljer att sälja en hund, tycker att det är insiktsfullt om man ser att man ej klarar av det, och väljer att ge djuret en bättre flock.

Många säger att det är så synd om djur "hundar katter, kaniner" Men att sätta tänderna i en liven kalv är det inte så många som bryr sig.De har ju oxå känslor.

Eller är det mer ok att se vissa djur som mindre värdefulla och SKA VARA som mat för människan , medan andra är gosiga så familjemedlemmar?
    Jag är uppväxt på en bondgård och jag ser nog ett stort känslomässigt itullekt i alla djur.

Även för den sakens skulle skulle jag aldrig äta en köttprodukt eller se andra djur som mer värdefulla än stalldjur.

Svar på tråden Komma på efter ca 7 månader att man inte har tid till sin valp, tänker man inte på det innan?