• fair

2 veckors bebis tappar andan

Min dotter är 16 dagar gammal idag och det händer ibland att hon skriker så hon tappar andan. Ikväll hann jag inte. Till henne direkt, hon låg i vagnen i hallen och jag hjälpte vår tvååring att klä sig i rummet bredvid, hon skrek inte jättemycket men just när jag kom fram till henne blev hon hysterisk och tappade andan. När jag plockade upp henne så dunkade jag försiktigt henne i ryggen men hon fortsatte vara stel. Till slut kom andan tillbaka och då hostade hon lite. Sen var allt som vanligt igen. Är det farligt att dem tappar andan? Bör jag köpa ett andningslarm? Jag känner mig orolig..

• Svar på tråden 2 veckors bebis tappar andan
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Barn i så tidig ålder har ännu inte fullt utvecklat styrningen av sin andning. Du har säker noterat, att ibland andas hon lite snabbare och ibland mer långsamt, Ibland kan det t.o.m. upplevas som att hon "slutar andas" när det går längre tid. Vidare kan barn när det skriker kraftfullt och länge, kanske i smb med hunger el. magknip, de kanske sätter lite saliv "i halsen" och utlöser den s.k. dykreflexen, en normal reflex som gör att pulsen går ner och att de "håller andan" en stund. Denna reflex försvinner senare. Det är samma reflex kan utnyttjar vid s.k. babysim då man blåser barnet i ansiktet och sedan stoppar ner det under vattnet.

Att vara orolig hör förstås till. Så länge man följer allmäna råd om ryggläge etc. och kanske att man går en HLR-utbildning så kan du känna dig väl rustad.

MVH
    Carmen

Svar på tråden 2 veckors bebis tappar andan