• Anonym (Orkeslös)

Cymbalta bättre än Zoloft?

Blir inte bättre i depressionen av Zoloft. Testat citalopram och med Mirtazapin som tillägg. Testat Efexor Depot men blev illamående av dem. Depressionen håller fast mig. Jobbar och blir sjukskriven. KBT men jag orkar inte med de samtalen heller nu. Läkaren föreslog medicinbyte till Cymbalta. ÄR Cymbalta(SNRI) effektivare än SSRI? eller bara mer biverkningar? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Cymbalta bättre än Zoloft?
  • Cicek

Jag tänkte föreslå Effexor men såg att du provat det.. Hur länge åt du dem? Det kan inte vara så att illamåendet kanske går över efter ett tag? Många biverkningar försvinner ju efter några veckor. Jag har ätit Cymbalta och Zoloft men vet faktiskt inte om Cymbalta skulle vara mer effektivt än SSRI.. Jag fick inga biverkningar av den i alla fall, jag har bara läst bra saker om den, och dessutom så skiljer det ju sig från person till person, så jag tycker inte du har något att förlora på att testa i alla fall! KBT (eller annan terapi) har ju egentligen mer långvarig effekt än antidepressiva, men om du mår väldigt dåligt så är det ju jobbigt med terapi, och då kanske en antidepressiv kan göra så att du mår liiite bättre i alla fall, så pass att du orkar med terapin! Hoppas verkligen det i alla fall, jag vet att det är sjukt frustrerande när man provar medicin efter medicin och inget fungerar.

• Anonym

Mådde piss av cymbalta, kräktes och mådde sämre psykiskt

• Anonym (Orkeslös)

Efexor åt jag bara några dagar, blev jätterädd av biverkningarna... Kanske var dumt att inte hålla ut. Är Efexor bättre än Cymbalta? Kanske mår lika dåligt av Cymbalta när Efexor påminner om varandra. VILL inte vara immun mot medicin!!

• Cicek
    Anonym (Orkeslös) skrev 2012-02-04 22:30:00 följande:
    Efexor åt jag bara några dagar, blev jätterädd av biverkningarna... Kanske var dumt att inte hålla ut. Är Efexor bättre än Cymbalta? Kanske mår lika dåligt av Cymbalta när Efexor påminner om varandra. VILL inte vara immun mot medicin!!
    Ja.. jag vet inte, du kanske borde prova Effexor igen och stå ut några veckor. Ofta kan man få många biverkningar i början som sedan går över. Jag har provat många mediciner (inte bara antidepressiva utan även stämningsstabiliserande, neuroleptika osv) och det är bara två stycken jag fått sluta med pga biverkningar, en av dem var rastlöshet som inte gick över trots att jag väntade, och en annan gick jag upp 10 kg i vikt av. Har fått biverkningar i början av vissa andra, men de har gått över. Man brukar ju vänta i alla fall två veckor innan man kan börja utvärdera antidepressiva. Orkar du prova Effexor igen och vänta minst två veckor så tycker jag du ska göra det, den ska vara mer effektiv än SSRI.. Den har hjälpt mig mer än Zoloft. Bytte till Zoloft när jag blev gravid, men planen är att byta tillbaka till Effexor senare.
  • Kallie

Tyvärr är det så att du måste prova dig fram vilken som passar dig bäst. Jag har testat både Efexor och Cymbalta. Ingen av dem passade mig pga att jag blev avtrubbad av dem. Men det är ju en annan historia. Illamående är vanligt att få i början av behandlingen när man tar antidepressiva medel. Oftast brukar det gå över efter 1-2 veckor. Om jag fick välja så skulle jag personligen prova Cymbalta. Fick lite huvudvärk de första dagarna men blev bra när jag tog lite alvedon. Som du förstår så kommer en del tycka att du ska prova Efexor igen och se om illamående går över eller som i mitt fall prova Cymbalta. Lycka till!

• Anonym

Här är en till som skall prova Cymbalta.
    Har prövat citalopram, ciralex, sertralin och litium.
    Jag tog min första tablett 30 mg igår kväll. Tanken är att jag skall fortsätta med Citalopram parallellt till en början för att sedan fasa ut den.
    Precis som Kallie skriver så är det helt individuellt vilken medicin som fungerar bäst.

• Anonym (Orkeslös)

Testar Cymbalta nu...lite ont i huvudet bara. Om inte detta fungerar så lägger läkaren till Seroloquel(?). Kunde vara bra för vissa. Cymbaltan ska jag ta på morgonen för man kan tydligen bli pigg av den. Det skulle vara bra.! Får se hur det går. Jag mår inte illa av den än.

• Anonym (även jag)
    Anonym (Orkeslös) skrev 2012-02-07 14:50:16 följande:
    Testar Cymbalta nu...lite ont i huvudet bara. Om inte detta fungerar så lägger läkaren till Seroloquel(?). Kunde vara bra för vissa. Cymbaltan ska jag ta på morgonen för man kan tydligen bli pigg av den. Det skulle vara bra.! Får se hur det går. Jag mår inte illa av den än.
    Men gud!
    Jag skall ta min Cymbalta på kvällen. låter konstigt om man kan bli pigg av den. Pigg vill jag gärna bli, men sover helst på natten. Får ta detta med Läkaren nästa gång.
Svar på tråden Cymbalta bättre än Zoloft?