• Anonym (TS)

Hur kan folk acceptera att sitta fast i ett tåg i flera timmar?

Igår hade ett pendeltåg i Stockholm tydligen stått stilla i tre timmar innan resenärerna hade evakuerats. Och i somras stod ju något SJ-tåg stilla i typ 7 timmar i tokvärmen med folk instängda. Jag fattar inte att folk inte blir vansinniga och helt enkelt öppnar dörrarna och går ut? Hur kan de acceptera att sitta stilla i timtal, när de antagligen har någonstans viktigt att vara (som de var på väg till), saknar mat, vatten och toalett. Jag undrar om det hade varit samma sak i andra länder, är det vi svenskar som är så himla accepterande när överheten säger att vi inte får gå någonstans?

• Svar på tråden Hur kan folk acceptera att sitta fast i ett tåg i flera timmar?
  • Acelise

Förmodligen för att risken för att dö om man hamnar på strömförande skena på spåret är rätt hög om man bara går ut... Men visst. Man undrar ju!

• Lena

du kan inte öppna dörrarna hur som helst och dessutom är det livsfarligt att gå i ett spårområde om man inte vet vad man gör

• YummyMami

Varför folk inte kliver ur vagnarna? Ja, de är nog hellre utan och pissa i några timmar än bli grillade av el o grejer där utanför. De är inte precis ofarligt och bara kliva ur. 

Blogg, har cancer eller nåt.. nertystad.bloggplatsen.se
  • Min egen

Ja, det låter som folk vet varför man Inte ska gå ur tåget. Anledningen att tåget stod still igår va att en strömförande kabel hade gått sönder. Ligger denna kabel direkt på tåget så är chansen att grillas ganska stor. Vem ska riskera livet för att kolla hur den ligger?

Vid en evakuering är det många delar som ska klaffa och mycket människor är inblandade för att allt ska gå riskfritt. Det är alltså inget man gör på 5 min.

• Scream2

Gå ut? Till vad? Mitt i skogen?

• Acelise

Fallet i somras när det var extremt varmt och det fanns små barn på tåget skulle jag ha svårare att acceptera. Skulle skrika och slåss för att mitt barn skulle komma ut. Har väldigt svårt för att tro att det är omöjligt att evakuera. Om inte annat får det mig att fundera på hur man gör vid ev brand..?? "nä, ni får stanna på tåget som brinner tills vi fixat strömskenan!"....?

• TrailerTrash

Jag satt på ett tåg igår och det var inte bara att gå ut

I love the smell of shit in the morning
  • Scream2
    Min egen skrev 2012-02-04 22:14:23 följande:
    Igår stod tåget still mellan centralen och södra.

Mao än större risk...
  • Anonym (TS)
    Acelise skrev 2012-02-04 22:13:27 följande:
    Fallet i somras när det var extremt varmt och det fanns små barn på tåget skulle jag ha svårare att acceptera. Skulle skrika och slåss för att mitt barn skulle komma ut. Har väldigt svårt för att tro att det är omöjligt att evakuera. Om inte annat får det mig att fundera på hur man gör vid ev brand..?? "nä, ni får stanna på tåget som brinner tills vi fixat strömskenan!"....?
    Ja det är så jag menar, det måste ju finnas lösningar. Det hade tagit två timmar för någon elexpert att komma häromdagen till tåget, det är ju helt vansinnigt. Sitter folk då i lugn acceptans eller ringer man brandkåren?
  • Migrän

Fast om man inte fixar att vänta några timmar på att kunna ta sig ur tåget på ett garantera slippa-bli-grillad-vis så tycker jag nog att man har problem. Börjar det brinna så är det ju vettigare att ta större risker för att kunna ta sig ut jämfört med att bli kissnödig. Lite perspektiv på tillvaron får man väl ha.

• Emelie 491

Som någon sagt handlar det inte lika mycket om att "acceptera läget" och sitta kvar som att man inte kan ta sig ut. Har själv varit i den situationen och suttit stilla med ett sj-tåg 4-5 timmar. De låser dörrarna just för att de inte kan vara ansvariga för alla som går ut och hittar på dumheter på spåret. Det är bara att göra det bästa av situationen, i sådana lägen är det inte svårt att få sitta i 1-klass, få gratis interner, mat från bistron osv. 

Svar på tråden Hur kan folk acceptera att sitta fast i ett tåg i flera timmar?