• lillensmamma

Skillnaden på ersättning

Vad är det för skillnad på NANs ersättning
    Modersmjölkersättning 2
    och
    Mjölkbaserad tillskottsnäring 2?

carpe diem
  • Svar på tråden Skillnaden på ersättning
  • Snow Crash

De verkar ha ändrat recept och användningsdirektiv för NAN 2 ganska nyligen, så det är nog ingen som är riktigt säker.
    Det verkar som om du mestadels ger ersättning, så ska du fortsätta med NAN 1 även efter 4-6 månader.
    NAN 2 kunde förut ges som huvudsaklig föda från 4 mån (alltså som vanlig ersättning), men nu står det "tillskottsnäring från 6 månader" på. Saxar från hemsidan:

NAN 2 är en tillskottsnäring för spädbarn från 6 månader och ges som en del av en varierad kost under tiden och efter det att smakportioner introducerats. Den är inte avsedd att användas som ersättning för bröstmjölk till spädbarn under 6 månader. Kontakta BVC för råd kring ditt barns mat.

Mitt barn är precis 4 mån, och jag hade tänkt börja med NAN 2, men så såg jag precis att de ändrat. Så jag fortsätter ge honom ettan tills vi börjar med mat.

• Just me
    Snow Crash skrev 2012-02-05 19:39:45 följande:
    De verkar ha ändrat recept och användningsdirektiv för NAN 2 ganska nyligen, så det är nog ingen som är riktigt säker.
    Det verkar som om du mestadels ger ersättning, så ska du fortsätta med NAN 1 även efter 4-6 månader.
    NAN 2 kunde förut ges som huvudsaklig föda från 4 mån (alltså som vanlig ersättning), men nu står det "tillskottsnäring från 6 månader" på. Saxar från hemsidan:

NAN 2 är en tillskottsnäring för spädbarn från 6 månader och ges som en del av en varierad kost under tiden och efter det att smakportioner introducerats. Den är inte avsedd att användas som ersättning för bröstmjölk till spädbarn under 6 månader. Kontakta BVC för råd kring ditt barns mat.

Mitt barn är precis 4 mån, och jag hade tänkt börja med NAN 2, men så såg jag precis att de ändrat. Så jag fortsätter ge honom ettan tills vi börjar med mat.
    Det finns 2 st olika NAN 2, den som man kan ge från 4 månader samt en annan NAN 2 som tillskottsnäring. Vi råkade köpa fel förut och har den med tillskottsnäring, sen köpte vi vanlig modermjökersättning NAN2 ...
  • Snow Crash

Ja, det verkar som om butikerna först säljer slut på den gamla från 4 mån. Så man kan nog hitta olika beroende på var man handlar.
    Kollar man på Nestlés hemsida finns inte gamla tvåan kvar längre.

• lillensmamma

Ok tack för era svar, jag har precis börjat ge ersättning på natten till min 10 månaders har aldrig gett innan så är lite ny på detta (han får pga att han äter dåligt nu så äter så många gånger på natten och vill då inte ge välling alla gånger, jag har nu en av varje hemma för köpte "fel"

Men då är det ungefär samma sk så gör inget att ja ger den från 4 månader.

carpe diem
  • Just me
    Snow Crash skrev 2012-02-06 00:09:14 följande:
    Ja, det verkar som om butikerna först säljer slut på den gamla från 4 mån. Så man kan nog hitta olika beroende på var man handlar.
    Kollar man på Nestlés hemsida finns inte gamla tvåan kvar längre.
    Ok,så sen är det NAN 1 eller tillskottsersättning som gäller eller? Konstigt då 2:an innehåller mer järn än 1:an (om jag förstått rätt) och tillskottsersättning är inte precis som NAN 2...
    Jag har en tillskottsersättning då vi köpte fel förut men vete tusan om man kan ge den ännu då lilltjejen på 6,5 mån inte är såå matglad ännu och då känns det lite dumt att ge tillskotts.... eftersom det inte är lika mycket "näring" eller vad man ska säga som i vanlig ersättning..

Svar på tråden Skillnaden på ersättning