• Perickles

Mögelproblem med IKEAs keramikdiskho?

Vi har två keramikställ, ett i köket och ett i WCn. Båda från IKEA.
    Innan jag börjar skruva loss och kolla exakt varifrån det stinker mögel tänkte jag höra om nån annan haft problem med dessa handfat/diskho.

Just nu känns det som om mögelstanken kommer från avrinningshålet på båda keramikställen.

Kan det va möjligt att de är så konstruerade att nåt slipper att mögla där???
    Denhär diskhon är de frågan om "Domsjö" http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69897227/
    och en större Lillången tvättställ (finns tydligen inte mer i sortiment)
    Annars nöjd me produkterna

ps. Har kollat vägg och golv, ingen risk för mögel där... problemet verkar finnas i röret eller i själva keramikarmaturen.

• Svar på tråden Mögelproblem med IKEAs keramikdiskho?
  • MajaVira

En kompis fick problem i badrummet då stommen till möbeln under handfatet börjat ruttna. Har ni tätat ordentligt kring handfat/diskho så att vatten inte kunnat rinna under/bakom och orsaka problem på så sätt? Annars är väl vattenlåset en vanlig orsak till dålig lukt.

• Perickles
    MajaVira skrev 2012-02-05 09:59:08 följande:
    En kompis fick problem i badrummet då stommen till möbeln under handfatet börjat ruttna. Har ni tätat ordentligt kring handfat/diskho så att vatten inte kunnat rinna under/bakom och orsaka problem på så sätt? Annars är väl vattenlåset en vanlig orsak till dålig lukt.
    hmmm... kan ju också vara en möjlighet. Vi ska börja undersöka här nu och se.
    Jag hoppas det är vattenlåset. Men då jag haft problem med vattenlås ha det varit en helt annan lukt, nämligen rutten lukt... inte klar o tydlig mögel fukt lukt. Så det är oroväckande
  • AAAtjoh

Vi har samma problem med Ikea Lillången tvättställ på toan.
    Det stinker mögel från bräddskyddet!
    Jag har försökt att pytsa in klorin, men det går ju inte att hålla på så varje vecka...
    jag ringer Ikea idag & reklamerar tvättstället som började stinka redan efter ett par veckor.

Reklamera du också.

Lycka till!

• Maria05
    AAAtjoh skrev 2014-05-26 10:47:25 följande:

Vi har samma problem med Ikea Lillången tvättställ på toan.
    Det stinker mögel från bräddskyddet!
    Jag har försökt att pytsa in klorin, men det går ju inte att hålla på så varje vecka...
    jag ringer Ikea idag & reklamerar tvättstället som började stinka redan efter ett par veckor.

Reklamera du också.

Lycka till!

Vi har problem med klorin och mögelstank, men inget handfat från IKEA. Ibland när vi har rengjort med klorin i badrummet (handfatet och toaletten) så stinker det mögel. Jag har fattat det som att klorinet reagerar med tvålämnen (rester av andra rengöringsmedel och tvål) och så uppstår mögelstanken.

Eller har jag missuppfattat något? Kommer lukten från själva avloppet efter ni har hällt i klorin? Eller luktar det mögel hela tiden? Om det luktar hela tiden så är det nog fel på själva handfatet, men kanske bäst att testa något annat än klorin också?
  • AAAtjoh

Det luktade mögel INNAN jag rengjorde med klorin. Använder klorin pga mögellukten från bräddavloppet. Har reklamerat & letar febrilt efter ett lika litet tvättställ men av bättre kvalitet.

Svar på tråden Mögelproblem med IKEAs keramikdiskho?