• Analoga

Hur ofta är era barn förkylda?

Min tjej på 7½ brukar vanligtvis vara en frisk tjej. Men denna höst/vinter har hon haft förkylningar rätt så tätt. Nu i helgen har hon blivit rosslig i halsen och hes igen, och då var det bara 2 veckor sedan sist hon fick en rejäl förkylning med snuva o nästäppa. Ingen feber dock. Blir lite konfunderad på det hela....

Jag o sambon har f ö också varit mer förkylda än vanligt.

Kan ju vara så att man en del år helt enkelt drabbas mera?

Hur ofta förkylda är era barn?  och glöm inte skriva hur gamla de är!     

• Svar på tråden Hur ofta är era barn förkylda?
  • Loriyana

Min dotter är fem år och det här året började inte alls bra. Hon har varit förkyld nu i över en månads tid. Började med feber på nyårsdagen och nu är hon fortfarande snorig! Hostar gör hon dessutom. Jag börjar bli en smula orolig :(

• Analoga
    Loriyana skrev 2012-02-05 11:33:35 följande:
    Min dotter är fem år och det här året började inte alls bra. Hon har varit förkyld nu i över en månads tid. Började med feber på nyårsdagen och nu är hon fortfarande snorig! Hostar gör hon dessutom. Jag börjar bli en smula orolig :(

Ja visst blir man orolig! Min dotters förkylningar har liksom gått i varandra; hon blir nästan bra...och så åker hon på en ny laddning...
  • mandelblomma

Gud hela hösten och vinter, verkligen så jobbigt. De hinner inte ara friska många dagar så är det dax igen. De har nu efter en operation de gjort ( tagit bort halsmandlarna och polypen) blivit lite bättre. DE b,lir förvisso förkylda, får feber och allt, men de får inte halsfluss och öroninflammation längre.
    Vi har inte en månad sen i somras utan minst 2-3 vabb dagar...:(

• Mrs Green

Den här hösten/vintern har hon (6 år) ännu inte varit så sjuk att hon behövt vara hemma, men hon hade länge en envis hosta (jag hade också hosta i två månader innan jul) och efter det har hon varit hes ett par dagar vid några tillfällen.

• Boost

Förra vintern var min 6 åring förkyld nästan hela tiden kändes det som. Snorigheten fanns där hela tiden, i mer eller mindre mängder.
    Denna vinter har hon dock inte varit förkyld en enda gång!

Lillkillen på 4 är aldrig sjuk.
    Märkligt hur det kan skilja sig så mycket mellan syskonen.

• NoNoo

Har två 8-åringar och de har varit ovanligt friska denna vinter. En lindrigare förkylning var denna höst/vinter hittills.
    Jag har själv inte drabbats heller. Blir i o f s sällan sjuk själv.
    Det känns som att barnen drog sitt lass med förkylningar upp till 6 års ålder ungefär.

♥♥ Stolt mamma till Norah & Noomi ♥♥
  • Duckan

Siri är 5 år. Väldigt sällan förkyld, eller sjuk över hvudtaget. Näsan rann lite på henne i början av året, men inte såpass att hon var hemma ens.
    Tror inte jag har vabbat ens 10 dagar på de år hon gått på fsk, sen ht 08. 

• Betti75

Förra vintern var hela familjen drabbade av virusinfektion efter virusinfektion. Det var som att vi hade hamnat i en ond cirkel som vi aldrig kunde ta oss ur. Som om immunförsvaret aldrig fick hämta sig efter magsjukor och förkylningar innan nästa virus tog vid.
    Den här vintern däremot har vi inte varit sjuka någon av oss. Inte en endaste lite förkylning, trots att det härjat både kräksjuka, förkylningar och vattkoppor på dotterns dagis. Dottern blir 5 år i mars, jag är gravid i V.29 och så har vi pappan i huset oxå såklart.  
    Vi har varit extremt noga med handhygien. Tvättar händerna ofta. Har alltid med oss våtservetter när vi är ute och handsprit. Lite överdrivet kanske, men det har onekligen hjälpt. Sen tar hela familjen d-vitamin tillskott den här vintern (vi får inte i oss tillräckligt med d-vitamin här uppe i norden under vintern).  Om det är detta som hjälpt oss hålla oss friska eller om det bara är tur eller om vi byggde upp ett väldigt bra immunförsvar efter alla virusar förra året, det kan man inte så noga veta Glad   

• Analoga
    Betti75 skrev 2012-02-08 11:51:43 följande:
    Förra vintern var hela familjen drabbade av virusinfektion efter virusinfektion. Det var som att vi hade hamnat i en ond cirkel som vi aldrig kunde ta oss ur. Som om immunförsvaret aldrig fick hämta sig efter magsjukor och förkylningar innan nästa virus tog vid.
    Den här vintern däremot har vi inte varit sjuka någon av oss. Inte en endaste lite förkylning, trots att det härjat både kräksjuka, förkylningar och vattkoppor på dotterns dagis. Dottern blir 5 år i mars, jag är gravid i V.29 och så har vi pappan i huset oxå såklart.  
    Vi har varit extremt noga med handhygien. Tvättar händerna ofta. Har alltid med oss våtservetter när vi är ute och handsprit. Lite överdrivet kanske, men det har onekligen hjälpt. Sen tar hela familjen d-vitamin tillskott den här vintern (vi får inte i oss tillräckligt med d-vitamin här uppe i norden under vintern).  Om det är detta som hjälpt oss hålla oss friska eller om det bara är tur eller om vi byggde upp ett väldigt bra immunförsvar efter alla virusar förra året, det kan man inte så noga veta Glad   
    Ni fick nog er beskärda del förra året   Hoppas vi får vara friskare nästa säsong...

Sen jag skrev trådstarten i söndags så utvecklade dottern en riktig influensa med hög feber och totalt igensatt i både näsa och luftrör :(  Dock på bättringsvägen nu, och nu boostar jag henne för fullt med massa c-vitaminrik frukt varje dag samt en kur med Minallvit  
  • 42 mittilivet

En fråga: Har ni djur?
    Tänkte bara om det skulle kunna röra sej om allergi. För vår dotter hade tampats med konstant rinnande näsa, harklingar, började få pip i bröstet, som vi innan fick diagnos att det liknade krupp, eller åtminstone förkylnings relaterat.
    Men det slutade aldrig ordentligt, hon var jämt små "förkyld", med hosta, rosslighet och nästäppa.
    Så vi gjorde ett allergi test som tyvärr då visade sej att hon var mycket allergisk mot katt, kanin, och lite häst och hund, det sista knappt märkbart.
    Så hejdå mina älskade katterGråter Men självklart sätter jag hennes välmående främst. Och dom har det bättre i deras nya hem idag, guu va bortskämmda dom blivit.
    Så gå och testa , det är ju inte säkert det är djur, Ellinore var även överkänslig mot pollen, gräs och kvalster.

• Analoga
    42 mittilivet skrev 2012-02-09 11:54:56 följande:

En fråga: Har ni djur?
    Tänkte bara om det skulle kunna röra sej om allergi. För vår dotter hade tampats med konstant rinnande näsa, harklingar, började få pip i bröstet, som vi innan fick diagnos att det liknade krupp, eller åtminstone förkylnings relaterat.
    Men det slutade aldrig ordentligt, hon var jämt små "förkyld", med hosta, rosslighet och nästäppa.
    Så vi gjorde ett allergi test som tyvärr då visade sej att hon var mycket allergisk mot katt, kanin, och lite häst och hund, det sista knappt märkbart.
    Så hejdå mina älskade katterGråter Men självklart sätter jag hennes välmående främst. Och dom har det bättre i deras nya hem idag, guu va bortskämmda dom blivit.
    Så gå och testa , det är ju inte säkert det är djur, Ellinore var även överkänslig mot pollen, gräs och kvalster.

Nej vi har inga djur. Men fortsätter det här så kommer jag nog beställa tid för allergitest!
Svar på tråden Hur ofta är era barn förkylda?