Anonym (Blomman) skrev 2012-02-05 12:40:29 följande:
Ingen graviditet.
Det kanske är en hemorrojd som sitter högre upp.
Fick ni någon medicin?
Skall man söka på vårdcentralen?
Eller gyn? Skall till gyn snart så kanske kan fråga henne.
Har bara manliga doktorer på vårdcentralen drar mig verkligen för att gå dit.
VC kan oftast bara känna i rumpan och de gör normalt ingen gynundersökning heller. Vissa av dem kan göra en rektoskopi, då tittar men bara i nedersta delen av tarmen. Har man stora blödningar eller återkommande besvär så skriver VC remiss vidare till koloskopi.
Om man har sprickor /hemorrojder så finns det bra salvor som hjälper, drar ihop och hindrar klåda. En del finns även receptfritt på apotek men om du inte kan se dem så kan du ju inte behandla heller.
Jag har också varit på öppenkirurgisk mottagning, där kan man få hemorrojder ihopdragna med "gummiband", så att de dras inåt och uppåt och inte irriterar i analen. Ibland kan man snöra av bråcket/hemorrojden med gummiband så den skrumpnar och trillar bort och man blir besvärsfri.
Om du inte har problem just nu så kan du ju ta det med din gyn som första ställe och se vad hon säger.
Det kan vara lite jobbigt med dessa undersökningar, men har man rejäla besvär så är det guld värt att söka hjälp, och mycket skönt att få veta att man 100% säkert inte har någon sjukdom i sin tarm. Det är trots allt en ganska vanlig sak att dö av i västvärlden.
Själv skulle jag vilja göra koloskopi vart femte år tills jag dör, faktiskt.