• skrotis78

Hur får jag bortingrott kalk på duschkabinen?

Har provat en massa olika medel typ Cillit bang, Mr Muscle mm. Inget funkar. Det handlar om väldigt ingrott kalk. Har även en toalett som stått och runnit så det bildats grå/svarta kalkavlagringar i toan.
    Hur får jag bort?

• Svar på tråden Hur får jag bortingrott kalk på duschkabinen?
  • elsy

Har tyvärr inget svar till dig men jag undrar samma sak??

• Elaifiknow

Har du prövat citronsyra + vatten?

• Sorbus

Vi hade också gråsvarta fula avlagringar i toastolen. De gick inte bort med någon variant av badrumsrent eller med citronsyra, men till slut fixade det sig med hjälp av klorin.

• Pimpinellan

Samma problem här. Plus ett "udda": förra ägarna skurade typ aldrig tvättstället nere där tvålen legat så det syns tydliga märken hur mycket jag än skurar och med vad jag än skurar. Citronsyra kanske vore nåt där med? Funkar ju på diskbänkar.

• Pickeli

Testa ättika! Det är det bästa mot kalk. Är det lösa delar (typ proppar till handfat etc) så kan man koka upp grejen i ättika och vatten. På väggen Kan du testa att övningar ren ättika (24%) och blanda ut det med diskmedel och stryka på. Diskmedel används för art det ska fastna. Låt värka minst 20 minuter, om du har möjlighet så spraya på lite ättika med en blomspruta under tiden det är på väggen, så så det liksom alltid håller sig blött! Sedan tar du ättika, diskmedel och vatten på en grov svamp och gnuggar bort det samtidigt som du spolar av den.

Det kan funka, testa!!

• SilverWoman

se över ert vatten, samt dricksvatten. Om ni har avlagringar...undra vad ni har i vattnet. När tog ni senast vatten prover?

• eulalian

Såg det här programmet "Rent hus" imorse. Då gjorde dom rent ett helt inkalkat akvarium. Hos järnhandeln finns det tydligen något kalkborttagningsmedel. Det spädde dom i en sprayflaska och sprayade på. Kalket rann av direkt.. Torkade med trasa.. Slapp skrubba :) Värt att kolla upp kanske?

• Elaifiknow
    eulalian skrev 2012-02-05 15:06:04 följande:
    Såg det här programmet "Rent hus" imorse. Då gjorde dom rent ett helt inkalkat akvarium. Hos järnhandeln finns det tydligen något kalkborttagningsmedel. Det spädde dom i en sprayflaska och sprayade på. Kalket rann av direkt.. Torkade med trasa.. Slapp skrubba :) Värt att kolla upp kanske?
    Mitt tips: Kolla innehållsförteckningen på kalkborttagningsmedel. En del innehåller nämligen enbart citronsyra och vatten
  • sahara

Vi har mycket kalk i vårt vatten.När vi flyttade till vårat hus var toaletten grymt igenkalkad.Så här fick vi den vit o fin igen:
    Med toalettborsten "puttade" jag bort så mycket vatten det gick ur kröken.Sedan "klädde" jag hela toalettskålen med toalettpapper och dränkte det sedan med Kalkosan.Funkar säkert med annat avkalkningsmedel också.Sedan lät jag detta dra över natten.Efter tre behandlingar var toan vit igen.

• Coyote

Citek brukar jag använda. Spraya på och låt verka, gnugga lite med en svamp. Det brukar funka på det mest ingrodda.

• Kodia

Jag tycker att du ska testa ättika och yes innan du går på med fler starka kemikalier! Spraya eller stryk på en blandning av yes och ättika, låt verka en halvtimme (blaska ev. på mer under tiden) och torka sedan bort med en disksvamp. (spola med duschen räcker inte)

• Hudiksvall Mope

Cillit Bang, Mr Muscle, avfettningsmedel, bilvax, å en massa annat har jag teststtestatoch grov svamp funkar minst dåligt. Jag hsr dovk inte ättika, ska testa det.

• Christabel81

Det finns ett medel som heter Kalcinex som städfirmor använder. Kolla om det går att köpa som privatperson. Det bara fräser om kalket när det försvinner. Hade en flaska i flera år som jag verkligen hushöll med, det var suveränt. Ska själv försöka få tag i det.

• Juliajjs
    OMG, jag testade precis att använda ättika blandat med lite Yes diskmedel och det fungerade som i Tv-shoppen hahaha kalken gick bort direkt från duschen efter lite skrubbande med en svamp! Drömmer
  • Kaijjan

Vilken var blandningsförhållandet på ettik/yesmixen? Jag provade 50/50 o kalket går inte bort, tog en pasta som skulle skummas upp på ngn fuktig/våt trasa, det FUNGERADE riktigt bra, men det blev mycket gnussande på duschglasdörrarna.

• Harfe

Kalk är ju som ni kanske känner till basiskt så med andra ord tar vilken syra som helst bort kalk, ju starkare ju effektivare, kan ju dock vara så att ren saltsyra är lite overkill så börja lugnt å testa er fram. Har man 15% saltsyra så är även den förmodligen allt för start så blanda ut den kanske 30/70 där vatten är 70 om det inte skulle funka kan man ju alltid blanda lite starkare. (kolla att det ni rengör tål saltsyra!)

Svar på tråden Hur får jag bortingrott kalk på duschkabinen?