Kim J skrev 2012-02-05 14:57:10 följande:
För att de är mjuka. Tvättar även mig själv med våtservetter. Överallt.
Skulle de vara skadliga menar du? Chockad låter ju starkt.. Vad exakt är det i som oroar dig?
Jag kanske missat något, vill ju inte att det ska växa ut extra lemmar eller så på mitt barn... Kan det det? Eller får de problem med något annat?
www.testfakta.se/foraldrar_barn/article14809.ece
www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/kopa/baby-och-barn/vatservetter/
"Finns det miljömärkta våtservetter tycker jag att man ska välja dem. Men man ska inte använda våtservetter istället för vanligt vatten. De är nödfallsprodukter, till exempel i bilen. Miljömärkta våtservetter ökar nämligen också kemikaliebelastningen på människor och miljö, säger Frida Hök som är kemikaliehandläggare på Svenska Naturskyddsföreningen.
Hon betonar att servetterna bara ska används för att tvätta barnets stjärt, inte för att torka av ett kladdigt ansikte eller smutsiga händer om det inte tydligt står på förpackningen att de kan användas över hela kroppen."
----
Enligt min mening är våtservetter dyrt, miljöovänligt, helt onödigt och med rätt hög sannolikhet allergi/eksemframkallande om man har sådana anlag. Jag har därför inte använt några våtservetter på vår son.
Min mamma använde bl.a. starka våtservetter på mig på 70-talet och jag har mycket problem med eksem och allergier. Det är en av få saker som hon har riktigt dåligt samvete för idag, när hon insåg hur mycket skit det var i dem.
Dagens servetter försöker framställa sig som bättre, men det låter inte så på innehållet och varför skulle jag chansa och betala för produkter som kan skada när en blomspruta med vatten gör jobbet?
/multiallergiker och kemiutbildad