• April barn

Torka barns ansikte med våtservetter?

Jag har sett att nästan alla jag känner använder våtservetter att torka sin barn med i ansikte och fingrar (som de sedan stoppar i munnen!) efter de ätit eller dreglat tex. Jag står nästa helt chockad eftersom jag inte ens använder färdiga våtservetter till att torka rumpan på mitt barn (för mycket kemiskt och äckligt i).

Nu är jag bara nyfiken på varför man inte använder vanligt blött/torrt papper att torka med (om man inte är tex ute i skogen då), inget fördomsfullt alltså utan jag är bara så nyfiken? Glad

(våtservetter menar jag alltså Liberos eller änglamarks färdiga blöta servetter)

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Svar på tråden Torka barns ansikte med våtservetter?
  • Kim J

För att de är mjuka. Tvättar även mig själv med våtservetter. Överallt.
    Skulle de vara skadliga menar du? Chockad låter ju starkt.. Vad exakt är det i som oroar dig?
    Jag kanske missat något, vill ju inte att det ska växa ut extra lemmar eller så på mitt barn... Kan det det? Eller får de problem med något annat?

• viseversa

För att det är praktiskt och för att jag bara köper dom våtservetter som har fått bäst i test. Vi är ute VÄLDIGT mycket och inte lämnar jag mina barn på cafe tex för att springa efter vått papper. Hemma torkar vi dom med en REN trasa som vi byter ofta. minst 2 gånger dagligen och tvättar på 90grader i maskin.

• Frontline

Vet inte om det är så farligt att använda exempelvis liberos våtservetter, det står så här om dom på deras hemsida...

Extra milda tvättservetter. Vårdar och tvättar huden skonsamt med vatten och rapsolja med fuktgivande E-vitamin. De är så milda att de kan användas varje dag. Använd dem när du är på språng eller hemma på skötbordet om du inte har tillgång till vatten. Plastlocket är lätt att öppna och stänga och samt bevarar fukten så de inte torkar.

Inget av det låter så vidare värst farligt tycker jag..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • April barn

Ja okej chockad kanske var starkt, men jag blir förvånad att man väljer våtservetter istället för papper. Nej nu tror jag du överdrev, jag tror inte att det kommer börja växa extra armar eller liknande på dem, men har du läst innehållsförteckningen och sen googlat fram vad de innehåller (för det finns inte en chans att man vet det själv).. Känns inte så jättefrächt att ha det i munnen (från fingrarna) och i ansiktet tycker jag iaf.

Men som jag skrev, jag är inte ute efter att pika eller vara otrevlig jag är bara nyfiken på varför.....

• April barn
    Frontline skrev 2012-02-05 15:01:32 följande:
    Vet inte om det är så farligt att använda exempelvis liberos våtservetter, det står så här om dom på deras hemsida...

Extra milda tvättservetter. Vårdar och tvättar huden skonsamt med vatten och rapsolja med fuktgivande E-vitamin. De är så milda att de kan användas varje dag. Använd dem när du är på språng eller hemma på skötbordet om du inte har tillgång till vatten. Plastlocket är lätt att öppna och stänga och samt bevarar fukten så de inte torkar.

Inget av det låter så vidare värst farligt tycker jag..
    Klart dem skriver så Flört Men har du själv kollat upp att det är det enda de innehåller?
  • Frontline
    April barn skrev 2012-02-05 15:02:59 följande:
    Klart dem skriver så Flört Men har du själv kollat upp att det är det enda de innehåller?
    Ja jag litar på att dom inte har svavelsyra eller annat liknande i, skulle så vara fallet skulle jag tro att nån hade stämt skiten ur dom för länge sen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • amalie79
    April barn skrev 2012-02-05 14:49:30 följande:
    Jag har sett att nästan alla jag känner använder våtservetter att torka sin barn med i ansikte och fingrar (som de sedan stoppar i munnen!) efter de ätit eller dreglat tex. Jag står nästa helt chockad eftersom jag inte ens använder färdiga våtservetter till att torka rumpan på mitt barn (för mycket kemiskt och äckligt i).

Nu är jag bara nyfiken på varför man inte använder vanligt blött/torrt papper att torka med (om man inte är tex ute i skogen då), inget fördomsfullt alltså utan jag är bara så nyfiken? Glad

(våtservetter menar jag alltså Liberos eller änglamarks färdiga blöta servetter)
    Ja jag har också sett det och gjort det och även sett hur barnen får leka med dem och mer eller mindre trycka ner dem i halsen, kompisens dotter stoppade hela munnen full med våtservetter när hon var mindre.
    Framför allt så tycker jag det är ett slöseri med resurser att använda tio våtservetter för att torka bajs  när det många gånger räckt med EN enda rejäl tvättlapp som man blöter under kranen istället...
  • April barn

Svavelsyra tvivlar jag på, men om du nu är så säker skadar det väl inte att översätta innehållsförteckningen :)

• Themis
    Kim J skrev 2012-02-05 14:57:10 följande:
    För att de är mjuka. Tvättar även mig själv med våtservetter. Överallt.
    Skulle de vara skadliga menar du? Chockad låter ju starkt.. Vad exakt är det i som oroar dig?
    Jag kanske missat något, vill ju inte att det ska växa ut extra lemmar eller så på mitt barn... Kan det det? Eller får de problem med något annat?
    www.testfakta.se/foraldrar_barn/article14809.ece

www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/kopa/baby-och-barn/vatservetter/

"Finns det miljömärkta våtservetter tycker jag att man ska välja dem. Men man ska inte använda våtservetter istället för vanligt vatten. De är nödfallsprodukter, till exempel i bilen. Miljömärkta våtservetter ökar nämligen också kemikaliebelastningen på människor och miljö, säger Frida Hök som är kemikaliehandläggare på Svenska Naturskyddsföreningen.
    Hon betonar att servetterna bara ska används för att tvätta barnets stjärt, inte för att torka av ett kladdigt ansikte eller smutsiga händer om det inte tydligt står på förpackningen att de kan användas över hela kroppen."

----

Enligt min mening är våtservetter dyrt, miljöovänligt, helt onödigt och med rätt hög sannolikhet  allergi/eksemframkallande om man har sådana anlag. Jag har därför inte använt några våtservetter på vår son.

Min mamma använde bl.a. starka våtservetter på mig på 70-talet och jag har mycket problem med eksem och allergier. Det är en av få saker som hon har riktigt dåligt samvete för idag, när hon insåg hur mycket skit det var i dem.

Dagens servetter försöker framställa sig som bättre, men det låter inte så på innehållet och varför skulle jag chansa och betala för produkter som kan skada när en blomspruta med vatten gör jobbet?

/multiallergiker och kemiutbildad
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Kim J

Men VAD är det våtservetterna gör som skadar användaren ts? Jag blir ju självklart nyfiken...

Dessutom finns det kemikalier i det mesta. Leksaker bland annat. Får dina barn leka med leksaker i plast tillexempel?
    Kläder, innehåller kemikalier. Rengöringsmedel, tvättmedel mm. Det betyder inte alltid att det är farligt eller gör någon skada bara för det innehåller något som du kallar "kemiskt".

Svar på tråden Torka barns ansikte med våtservetter?