• Zoya

Jag har seriösa problem med självdisciplin när det gäller att plugga! Nån som känner igen sig?

Hej,

Jag har äntligen börjat studera och tycker att jag har gjort rätt val. Nu till mitt problem.. så länge jag kan minnas, så har jag haft problem med självdisciplin när jag ska studera till prov/tenta. Jag har en liten tenta på torsdag och jag har knappt pluggat. Jag har nån konstig spärr när det gäller att studera i god tid. Jag har ALLTID gjort allting i sista minuten.

Jag verkligen försöker och det finns inget som hindrar mig (jag har inga barn och jag behöver inte jobba extra vid sidan av studierna). Ändå så sitter jag vid slutet av dan och undrar vart tiden gick?! Varför går det inte att plugga?

Nån som känner igen sig? HUR ska man ändra på denna dåliga beteendet man har?

• Svar på tråden Jag har seriösa problem med självdisciplin när det gäller att plugga! Nån som känner igen sig?
  • Juhanna

Jag känner verkligen igen mig. Har en hemtenta som ska vara inne imorn och jag har knappt börjat. Så vill också ha lite tips hur man blir mer disciplinerad

• Zoya
    Juhanna skrev 2012-02-05 20:15:45 följande:
    Jag känner verkligen igen mig. Har en hemtenta som ska vara inne imorn och jag har knappt börjat. Så vill också ha lite tips hur man blir mer disciplinerad
    Problemet är inte att man inte vill, det är att man kan inte!... Så jäkla konstigt... jag kan inte skylla på internet/facebook osv. för att det har inte alltid funnits. Jag har alltid haft det här problemet, sen lågstadiet och nu är jag 30+
  • såärdet

kanske sätta upp tider med äggklocka?

Plugga en timme, sen belönar du dig med tex en kvart eller en halvtimme med nåt du gillar, tex se på tv, spela lite dataspel eller vad du nu gillar. Sen plugga en timme igen osv

Det viktiga är att det inte får vara för långa intervaller utan du ska hitta en lagom lång tid som du orkar med, får förstås inte vara för kort utan du måste ju se att du kommer framåt med pluggandet också. För mig är det bra att belöningstiden är kortare än plugg/jobbtiden för annars skulle det aldrig bli klart :)

• Zoya
    såärdet skrev 2012-02-05 20:20:16 följande:

Plugga en timme, sen belönar du dig med tex en kvart eller en halvtimme med nåt du gillar, tex se på tv, spela lite dataspel eller vad du nu gillar. Sen plugga en timme igen osv

Det viktiga är att det inte får vara för långa intervaller utan du ska hitta en lagom lång tid som du orkar med, får förstås inte vara för kort utan du måste ju se att du kommer framåt med pluggandet också. För mig är det bra att belöningstiden är kortare än plugg/jobbtiden för annars skulle det aldrig bli klart :)
    Innan skolan började ordentligt så fick vi gå en kurs i studieteknik, det var väldigt intressant och inspirerande... men nu känns det som att den informationen är bort :/ Fast det krävs väl mer än en liten kurs för att ändra beteende som man har haft i 20år.
  • Angels

Jag är exakt likadan, men har absolut ingen aning om hur man löser problemet.

såärdet skrev 2012-02-05 20:20:16 följande:

Äggklocka är jättebra, när man väl kommer igång, men när man aldrig kommer igång då?
  • Zoya
    Angels skrev 2012-02-05 20:22:55 följande:
    Jag är exakt likadan, men har absolut ingen aning om hur man löser problemet.

Äggklocka är jättebra, när man väl kommer igång, men när man aldrig kommer igång då?
    Japp, det är också mitt största problem... att komma igång.
  • Enter Sandman

Det som funkade för mig, var att faktiskt lämna hemmet för att plugga.
    Jag gick till biblioteket och hade "arbetstider" tillsammans med föreläsningar skulle jag göra minst 35 timmar i veckan.
    Antingen var jag på en lektion/föreläsning eller så jobbade jag ensam i biblioteket.
    Fem dagar i veckan mellan 8.30 - 16.30 ägnade jag åt studier, och då var jag utanför hemmet hela tiden.
    Precis som om jag skulle åka till en arbetsplats, vilket jag ju på ett sätt gjorde, jag såg studerandet som mitt arbete.

En stor fördel förutom att jag fick det jag ville gjort, var att jag aldrig behövde slitas mellan dåligt samvete och frestelser till annat än pluggande.
    När jag inte hade "arbetstid" var jag ledig, när jag var hemma var det min fritid.
    Jag kunde göra vad jag ville utan att tänka på plugget då.
    Det var superskönt.

För mig funkade det att dela upp det såhär tydligt och att komma bort ifrån allt som frestar hemma.

• såärdet

jaa, men det handlar om viljan , man måste ju bara och förhoppningsvis kan äggklocktricket i af vara en ren mekanisk hjälp att starta, Sen blir man förhoppningsvis så intresserad av det man ska plugga så att man faktiskt vill veta mer om det och då går det lättare och lättare.

se detta med äggklocksidén ungefär som när man måste städa men inte vill. Man har inget driv och det känns bara tråkigt. Men man måste....då kan man tvinga sig själv att tex städa 20 min eller så.
    Det borde funka med plugget också. och som sagt, jag hoppas ju du pluggar nåt som du är intresserad av så hittar du säkert lite drivkraft nånstans :)

• Dominant

Jag brukar titta på ett klipp när jag behöver motivera mig till något;

Då efteråt så brukar motivationen komma.

• Zoya
    Enter Sandman skrev 2012-02-05 20:29:14 följande:
    Det som funkade för mig, var att faktiskt lämna hemmet för att plugga.
    Jag gick till biblioteket och hade "arbetstider" tillsammans med föreläsningar skulle jag göra minst 35 timmar i veckan.
    Antingen var jag på en lektion/föreläsning eller så jobbade jag ensam i biblioteket.
    Fem dagar i veckan mellan 8.30 - 16.30 ägnade jag åt studier, och då var jag utanför hemmet hela tiden.
    Precis som om jag skulle åka till en arbetsplats, vilket jag ju på ett sätt gjorde, jag såg studerandet som mitt arbete.

En stor fördel förutom att jag fick det jag ville gjort, var att jag aldrig behövde slitas mellan dåligt samvete och frestelser till annat än pluggande.
    När jag inte hade "arbetstid" var jag ledig, när jag var hemma var det min fritid.
    Jag kunde göra vad jag ville utan att tänka på plugget då.
    Det var superskönt.

För mig funkade det att dela upp det såhär tydligt och att komma bort ifrån allt som frestar hemma.
    Alla som har pluggat efter gymnasiet säger samma sak, att gå till biblioteket är bäst. Det låter bra att man skriver schema och att man plugga 35h i veckan, antingen föreläsningar eller självstudier. 
Svar på tråden Jag har seriösa problem med självdisciplin när det gäller att plugga! Nån som känner igen sig?