• smiley77

Nån med barn som haft tredagarsfeber?

Har en dotter som är drygt elva månader. Hon har haft relativt hög feber sen i söndags kväll. Runt 39.5 grader, den går ner tillfälligt med Panodil-suppar men stiger igen efter ca tre timmar. Hon är dessutom snuvig och hostar lite. Kan det vara tredagarsfeber kombinerat med förkylning? Är det nån här som har barn som haft tredagarsfeber, är det vanligt att den kommer ihop med förkylning? Hur har symtomen varit? Har själv fått uppfattningen att den oftar visar sig enbart med feber och inget annat... Men i och för sig kan väl en förkylning komma utöver det också. Hur vet jag t e x att hon inte har scharlakansfeber? Får de alltid de där karaktäristiska symtomen med smultrontunga och utslag eller kan de ha det ändå? Många frågor

• Svar på tråden Nån med barn som haft tredagarsfeber?
  • bigmacoco

I somras fick min son hög feber, ca 39,6, och under ganska exakt tre dagar höll den sig däromkring. Han fick suppar som gjorde att han kunde sova, men annars var han ganska pigg ändå. Det viktigaste enligt sjukvårdsupplysningen var att han drack mycket. Ca två-tre dagar efter det att han blev feberfri fick han röda, flammig utslag över rygg, ben och armar.

Ring sjukvårdsupplysningen eller BVC om du är orolig.

• molgan05

Min son har haft tredagars feber vid 4 tillfällen och han har bara haft feber, hög feber, 39.9-41 grader.
    När han har blivit av med febern så kommer oftast en litet förkylning.
    Men jag brukar ringa bvc bara för att känna mig säker,,,
    lycka till

• Gisse the one and only

Sjukdomens latinska namn betyder plötsligt utslag. Tredagarsfeber orsakas av ett virus och är måttligt smittsam och bara under feberperioden. Inkubationstiden är 10-15 dagar.

Sjukdomen ger förmodligen livslång immunitet. Något vaccin finns inte mot denna lindriga och ofarliga barnsjukdom.

Symtom
    Barnet får hög feber. Efter tre till fyra dagar med hög feber sjunker temperaturen hastigt. Några andra sjukdomstecken syns oftast inte.

När febern försvunnit får barnet plötsligt ett ljusrött utslag över hela kroppen som kan vara så flyktigt att det ej upptäcks. Utslagen har vanligen försvunnit inom ett par dygn. Utslagen börjar på kroppen och når sällan ansiktet.

När är barnet friskt?
    När febern och utslagen är borta och barnet är piggt igen är det friskt.

Behandling
    Under feberperioden vill barnet förmodligen bara vila i sängen. Ge barnet mycket vätska. Ge febernedsättande medel om temperaturen är mycket hög, håll rummet svalt och klä barnet lätt.

Svar på tråden Nån med barn som haft tredagarsfeber?