• Anonym

SGI vid nystart enskild firma efter studier utan studiestöd

Jag undrar vilka regler som skulle gälla för min SGI/föräldrapenning under följande omständigheter:
    Jag studerar (utan studiestöd) sedan hösten 2010 på universitetet och blir klar i juni i år. Då jag började studera sade jag upp mig från min tidigare anställning, som vid mina tidigare två  föräldraledigheter gav högsta möjliga SGI. Mitt yngsta barn är nu 3,5 år och jag har därmed ingen vilande SGI på den tidigare nivån.
    Vi funderar nu på ett tredje barn, samtidigt som jag har för avsikt att starta en enskild firma då min utbildning är klar i juni. Inriktningen på min verksamhet kommer att vara att frilansa inom den bransch där jag tidigare arbetat som anställd konsult i drygt 10 år. Jag kommer med mitt kontaktnät att ha relativt lätt för att få uppdrag, och tror att jag då verksamheten kommit igång kommer att ha inkomster kring 40 000 kr i månaden. Däremot kommer jag förmodligen, enligt branschens logik, inte att få några uppdrag redan under sommaren, utan gradvis öka från och med augusti/september.
    Jag undrar nu hur sambandet mellan företagets månadsintäkter och SGIn ser ut under ett uppbyggnadsskede av en enskild firma. Hur skulle min föräldrapenning bli om vi fick barn tex hypotetiskt i januari 2013, om den enskilda firman skulle ha varit igång sedan juni, men troligen under uppstartsskedet inte genererat de senare förväntade genomsnittliga månadsintäkterna?  Låt säga tex att jag under augusti till december hamnar på en genomsnittlig inkomst på 25000 kr men inte har några intäkter/inkomster juni-juli, hur blir min SGI vid hypotesen barn i januari 2013? Hamnar jag då på grundnivån i SGIn eftersom inkomsterna inte varit regelbundna i åtta månader, eller hur fungerar det vid nystartat företag?
    Orsaken till att jag frågar är för att utvärdera om det skulle gynna mig att starta den enskilda firman redan tidigare under våren parallellt med studierna för att snabbare komma upp i SGI-grundande inkomster. Då mina studier är krävande kommer jag dock ändå inte att kunna ha några större inkomster förrän efter sommaren, men jag skulle kunna ta några enstaka mindre uppdrag och registrera firman/betala in f-skatt osv redan under våren. Hur skulle detta påverka SGI:n?
  • Svar på tråden SGI vid nystart enskild firma efter studier utan studiestöd
Svar på tråden SGI vid nystart enskild firma efter studier utan studiestöd