• Shila

:-D Vad tycker ni om "Tara" ??

hej alla!
    Nu har vi fått bekräftat på 2:a ultraljudet att vårt bäbis är en liten flicka och vi är sååååå glada för det kan inte vänta til 2/3 . Vi har en son och vi hade önskat oss en flicka denna gång. Därför har vi gått och tänkt på ett vackert namn sen dess. Det är väldigt viktigt för oss att hitta en bra namn som kan passa in i 3 kulturer, min, min mans och Sverige!! Jag har hittat "Tara" som finna i alla tre (tror jag)! men jag är inte helt säkert. Kan ni hjälpa mig genom att berätta för mig om hur vanligt tycker ni att namnet Tara är i Sverige? Är det ett vackert namn?

• Svar på tråden :-D Vad tycker ni om "Tara" ??
  • Franzi

Tara är vanligt här i USA!
    Fiiint namn!

• mikalala

Jag tycker att namnet Tara är fint, jag har träffat ett par stycken som heter det och alla har haft utländskbakgrund men jag tror att det blir vanligare och vanligare... tror att tidningen Tara kanske hjälper till i marknadsföringen....

• Nattsaga

Jodå det är rätt fint, fast tänker bara på Tara Reid....

• Jonna84

Tycker att Tara är jättefint, både med svenskt uttal och med engelskt uttal!

• Blossi

Tara betyder stjärna på hindi, i Indien alltså! Jättefint! Hade tänkt ha det till vår dotter men det är tyvärr upptaget av några vi känner.

• Miss Cee

Tycker att det är jättefint, och enkelt. Det är ju väldigt ovanligt i Sverige, men det känns ju inte som en "Kostlat" namn, eftersom det är så enkelt.

Jag tänker mest på Tidningen Tara, så jag tror inte att folk kommer att ta svårt att känna igen namnet heller.

Sen finns namnet också i Borta med vinden (som jag älskar) så det gör väl att jag gillar det ännu mer =)

• Shila

tack alla!

Blossi:
    ahaaa..jag viste inte att det betyder stjärna på hindi..va fint!

mikalala:
    jag tänkte inte alls på att det finns en tidning som heter Tara, va roligt!

miss cee:
    javisst..jag älskar också borta med vinden!

• tahira

finns det inte en tanttidning som heter Tara? annars tycker jag att det är fint.

• Flickmamma 75

Jättefint, speciellt med engelskt uttal..
    Funderade på det namnet när jag väntade Denise faktiskt!

• VIXIE

Tara är jättefint, dock inte såå vanligt här i Sverige ,några bekantas dotter fick dock namnet för ca 10 år sen,är väl en hiduisk Gudinna om jag inte har helt fel för mig(undrar om det inte är en aspekt på Durga,kan ha helt fel men den Vita Tara har jag för mig tillbes av kvinnor med kärleksproblem)ska nog kolla upp det där så det inte blir fel!
    vixie

• xxmeyaxx

Gick in på SVENSKANAMN.SE och sökte på "Tara"

Detta fick jag:

Namnet Tara är kanske mest känt från Borta med vinden fast där är det ett gårdsnamn. Tara var ursprungligen också namn på en plats, den kulle där irländska kungar kröntes.
    Som förnamn i Sverige är det mycket ovanligt, men 90-talets föräldrar gjorde det ganska allmänt. Det finns drygt 100 flickor födda på 90-talet som heter Tara och vissa år var det ett av de 250 vanligaste tilltalsnamnen.

Svar på tråden :-D Vad tycker ni om "Tara" ??