• maybe2501

2-årings blöja har börjat läcka nästan varje natt...

Ja, som rubriken lyder så läcker blöjorna om nätterna hela tiden nu, detta har ALDRIG hänt innan och jag håller på att bli galen av att byta både hennes o våra egna lakan varje dag 8hon sover halva nätterna hos oss). Ngn som varit med om detta och vet hur man löser det?

Jag har köpt större blöjor (pampers baby dry 11-22 kg) hon väger ca 12-13 kg och det hjälper vissa nätter, men ibland läcker de i benen eftersom hon är ganska smal, men storleken mindre hade ju svårt med kapaciteten. Hon får välling på kvällen vilket säkert är en del i det hela, vi har försökt att ge den tidigt och sen byta blöja precis innan sängdags, men det är som om hon håller sig och först kissar på natten. Vi har även vissa nätter bytt blöja mitt i natten och då har det klarat sig, men det orkar man ju inte med varje natt. Nu har jag köpt en annan modell av pampers, active fit, och ska pröva inatt, men känner mig ganska desperat. Att få henne att kissa på pottan går inte heller för tillfället och då jag är höggravid kommer hon snart få syskon och då kommer hon säkert vilja ha blöja hon med i vilket fall. Har nu lagt ut plastade frotteer i sängarna för att slippa byta hela tiden, men det är ju ingen lösning.

Tips???

• Svar på tråden 2-årings blöja har börjat läcka nästan varje natt...
  • Miola

Vi har haft samma problem med båda barnen att det plötsligt börjar läcka genom blöjorna. Problemet har löst sig när vi bytt blöjsort. Ett tips är att pampers och liberos blöjor liksom går om varandra i storlek. Vi hade liberos stl 5 länge, så började den läcka och bli överfull. Liberos stl 6 är för stor, men däremot pampers stl 5 funkar perfekt just nu. Så mitt tips är att testa olika modeller och se vilken som passar bäst.

• katze

kolla om det blir bättre med ett par blöjbyxor över blöjan som haller den pa plats

• lövet

Prova ett annat blöjmärke - pampers har alltid läckt på mina barn eftersom dom är rätt smala vilket gör att det har läckt på sidan.. För oss fungerar pampers jättebra på dagen men absolut inte på natten - då fungerar bara libros byxblöjor (prova libro up&go strl 5) . Ha inte för stora blöjor för då läcker det lätt när blöjan glider på snedden - ibland sitter byxblöja bättre så det är värt att testa. Se till att ni har en lite tightare pyjamas som håller blöjan på plats. Byt blöja när ni går och lägger er ifall den redan är kissig då (antar att dottern går till sängs någon timme innan ni gör det).

• maybe2501
    katze skrev 2012-02-06 10:06:55 följande:
    kolla om det blir bättre med ett par blöjbyxor över blöjan som haller den pa plats
    Har tänkt på det, eller kanske bara ett par trosor för att hålla på plats, men endel av problemet är ju att hon kissar så mkt på natten att den blir överfull med.
  • maybe2501
    lövet skrev 2012-02-06 10:14:11 följande:

Prova ett annat blöjmärke - pampers har alltid läckt på mina barn eftersom dom är rätt smala vilket gör att det har läckt på sidan.. För oss fungerar pampers jättebra på dagen men absolut inte på natten - då fungerar bara libros byxblöjor (prova libro up&go strl 5) . Ha inte för stora blöjor för då läcker det lätt när blöjan glider på snedden - ibland sitter byxblöja bättre så det är värt att testa. Se till att ni har en lite tightare pyjamas som håller blöjan på plats. Byt blöja när ni går och lägger er ifall den redan är kissig då (antar att dottern går till sängs någon timme innan ni gör det).

tack för tipset! ska testa active fit nu, men funkar inte de byter vi märke. Problemet med byxblöjor tycker jag dock ofta är att de är stora runt benen??? men har inte använt så mkt.
  • Catbride

Vi hade en period med sonen när det läckte titt som tätt. Vi testade olika blöjor, tyckte att Pampers (tror det var Active Fit) som sög upp bäst. Men det som gjorde störst skillnad var att vi tog på kalsonger utanpå blöjan som höll den bättre på plats. Det gick över efter ett tag, det verkar vara så att de kissar mkt i perioder.

• maybe2501
    Catbride skrev 2012-02-06 10:18:10 följande:
    Vi hade en period med sonen när det läckte titt som tätt. Vi testade olika blöjor, tyckte att Pampers (tror det var Active Fit) som sög upp bäst. Men det som gjorde störst skillnad var att vi tog på kalsonger utanpå blöjan som höll den bättre på plats. Det gick över efter ett tag, det verkar vara så att de kissar mkt i perioder.
    Ska försöka testa att ha ngt utanpå...enda problemet är att dottern har en mkt bestämd uppfattning om vad hon sksa o inte ska ha på sig så får hoppas det funkar.
  • pluvdo

Jag håller med övriga som säger byt blöjsort. Fram tills när min son var drygt ett år så kunde han ha vilken blöjsort som helst utan läckage, men när han sedan började gå och blev smalare så började bland annat Liberos blöjor läcka. Sedan dess har han använt Pampers Active fit och sluppit både bajs- och kissläckage. Tack och lov. Så ja, byta blöjsort fungerade för oss. Är du säker på att hon verkligen kissar genom blöjan? Någon gång har det hänt att sonens blöja blivit jättefull, men den har ändå aldrig läckt. Känns som att blöjor har uppsugningsförmåga så det räcker och blir över.

• Picazzo94

Jag vill inte på något sätt vara en olyckskorp, men hade exakt samma problem med min tvååring i höstas, blöjorna ramlade av honom pga tyngden. Fast han var också väldigt törstig. Det visade sig att han har diabetes.

• Catbride

Usch va jobbigt med diabetes Men då blev blöjorna överfulla av kiss. I fallet med min son så kunde blöjorna vara "halvtomma" å ändå läcka. Han vrider å vänder sig så mkt när han sover så han vred blöjan på sniskan, och därför rann det utanför. TS: köp några jättesöta trosor som hon får ha som "sovtrosor" bara på natten. Kan ju vara skojigare att ta på dem då. Eller lirka på dem efter hon somnat, om hon inte har pyjamas med byxor vill säga.

• maybe2501
    Picazzo94 skrev 2012-02-06 10:29:04 följande:
    Jag vill inte på något sätt vara en olyckskorp, men hade exakt samma problem med min tvååring i höstas, blöjorna ramlade av honom pga tyngden. Fast han var också väldigt törstig. Det visade sig att han har diabetes.
    Hoppas det inte är det, men hon verkar inte törstigare än vanligt iaf.
  • maybe2501
    pluvdo skrev 2012-02-06 10:27:18 följande:
    Jag håller med övriga som säger byt blöjsort. Fram tills när min son var drygt ett år så kunde han ha vilken blöjsort som helst utan läckage, men när han sedan började gå och blev smalare så började bland annat Liberos blöjor läcka. Sedan dess har han använt Pampers Active fit och sluppit både bajs- och kissläckage. Tack och lov. Så ja, byta blöjsort fungerade för oss. Är du säker på att hon verkligen kissar genom blöjan? Någon gång har det hänt att sonens blöja blivit jättefull, men den har ändå aldrig läckt. Känns som att blöjor har uppsugningsförmåga så det räcker och blir över.
    Det är både och, ibland läcker det i kanten, men för det mesta är blöjorna riktigt överfulla när vi byter på morgonen så borde ju bero på att de inte kan suga upp mer. Det konstiga är att hon som mindre alltid var helt torr på natten och inte kissade förrän hon fått välling på morgonen.
  • katze
    maybe2501 skrev 2012-02-06 10:15:06 följande:
    Har tänkt på det, eller kanske bara ett par trosor för att hålla på plats, men endel av problemet är ju att hon kissar så mkt på natten att den blir överfull med.
    det jag menade är just att man tar en storlek för stor och en tigtare blöjbyxa (gärna elastisk) och haller den pa plats med
  • katze
    maybe2501 skrev 2012-02-06 10:39:28 följande:
    Det är både och, ibland läcker det i kanten, men för det mesta är blöjorna riktigt överfulla när vi byter på morgonen så borde ju bero på att de inte kan suga upp mer. Det konstiga är att hon som mindre alltid var helt torr på natten och inte kissade förrän hon fått välling på morgonen.
    har oftast med hormoner att göra inget att ora sig över om det inte är sa att honm plötsligt börjar dircka kopiösa mängder för da kan det vara ett tecken pa diabetes
  • maybe2501

I natt läckte det inte! Testade active fit blöjorna med boxertrosor över + pyjamasbyxor och bytte en gång extra kl 23. Men det känns ju lite omständigt om man ska byta när hon sover varje natt... Ska prova samma fast utan extrabyte ikväll.

• zannahh

Vi har använt Pampers Active Fit i 1 1/2 år till vår son (2 år i mars), och de funkade både dag som natt fram tills för 3 mån sen, och vi provade Pampers baby dry, de gick inte heller. Vi bytte då till Libero storlek 7 (han väger 16kg), och de har inte läckt igenom en enda gång. Däremot fungerar de inte på dagen, då läcker bajset igenom. Så vi kör pampers på dagarna och libero på nätterna.

• maybe2501

Jo, det går bättre nu. Dels sover hon inte i vår säng längre, utan håller på att träna henne att sova hela natten i sitt rum (får ny bebis om tre veckor) så vi slipper iaf byta lakan i vår säng:) Sen så har det knappt läckt sen vi började med pampers active fit strl 5 samt boxertrosor och pyjamasbyxor över. Tror mest det är för att blöjan hålls på plats som det inte läcker, samt att vi byter precis innan hon somnar på kvällen och samma minut som hon vaknar på morgonen. Jätteskönt att det funkar iaf!

Svar på tråden 2-årings blöja har börjat läcka nästan varje natt...